آرین دیزل بهگفتن یکی از فعالان حوزه تشکیل خودروهای سنگین، دو محصول تازه را در سال ۱۴۰۲ معارفه کرد. این خودروها شامل کمپرسی شکموتو X5000D و کامیون باری شکموتو X5000L بودند. این دو ماشین میتوانند جانشین مناسبی برای اتومبیلهای سالخورده و قدیمی این صنعت باشند که ازجمله آنها میتوان به کامیون و کمپرسی بنز ۱۹۲۴ و ۲۶۲۴ اشاره کرد. در این نوشته میخواهیم به قیاس کمپرسی شکموتو X5000D و کمپرسی بنز بپردازیم.
تنوع کمپرسیها افزایش مییابد
طی سالیان تازه، بازار خودروهای سنگین در ایران بهصورت نامتوازن رشد کرده است. تنوع خودروها و این چنین تیراژ آنها در حوزه کشندهها بهشدت رشد کرده، درحالیکه کامیونهای باری و کمپرسیها هم چنان قسمت اندکی از تشکیل خودروسازان را به خود تعلق دادهاند. افتتولید ماشین در قسمت کامیون باری و کمپرسی جهت شده است تا رانندگان این حوزه هم چنان به خودروهای قدیمی متکی باشند. ایرانماشین دیزل نیز که ناظر استقبال مشتریان از محصولش می بود، تمایلی به تحول و اراعه یک خودروی تازه نداشت.
بااینحال، شرایط در ماههای تازه تحول کرده است. آرین دیزل با کمپرسی شکموتو X5000D داخل بازار شد تا نشان دهد که گزینههای بیشتری نیز در اختیار مشتریان قرار دارند. از نظر دیگر، خودروسازان خصوصی نیز محصولات جدیدی را روانه بازار کردند که شامل کامیون و کمپرسی سیتراک، کمپرسی امپاور و کمپرسی آمیکو خواهد شد؛ به این علت بازه انتخاب مشتریان در قیاس با قبل افزایش یافته است؛ هرچند بازار کمپرسی و کامیونهای باری تا این مدت رقابتی نیست.
کمپرسی بنز ۱۹۲۴ و ۲۶۲۴ بهعلت تشکیل طویلزمان و وفور لوازم یدکی در بازار، مدام از سوی مخاطبین مورد پذیرفتن بوده است. بااینحال، افت کیفیت مونتاژ این ماشین بهصورت محسوس علتشده که برخی مشتریان به فکر خرید گزینههای جانشین باشند. کمپرسی شکموتو X5000D یکی از همین گزینهها است.
قیاس ظاهری
در قسمت قیاس طراحی ظاهری، هیچ تردیدی در برتری کمپرسی شکموتو X5000D در قیاس با کمپرسی بنز وجود ندارد. این ماشین متعلق به زمان حال است و از الگوهای طراحی شبیه کامیونها و کمپرسیهای اروپایی منفعت گیری میکند، درحالیکه بنز واگن هود متعلق به ۷۰ سال پیش است و ظاهری کاملاً قدیمی دارد.
برتری طراحی ظاهری در کابین ماشین نیز ادامه دارد. کمپرسی شکموتو X5000D دارای یک داشبورد تازه از جنس پلاستیک، سیستم چندرسانهای و فرمان تجهیزبه دکمههای کنترلی است. این اتفاق درحالی رخ میدهد که بعد از گذشت چند دهه از تشکیل کمپرسی بنز، این ماشین تا این مدت با داشبورد فلزی نارنجیرنگ یکپارچه تشکیل میبشود که در فصول گرم علتآزار راننده است.
یکی از موارد مثبت کمپرسی شکموتو X5000D، به قابلیت تحول محل اتاق آن مربوط میبشود. موتور این ماشین زیر اتاق آن قرار دارد و برای انجام تعمیرات، بایستی اتاق ماشین را به سبک کامیونهای اروپایی بالا بزنید. در سوی روبه رو، ایرانماشین دیزل هم چنان کمپرسی بنز را با الگوی کاپوت ساده به بازار میفرستد که انجام تعمیرات را دشوار خواهد کرد؛ چرا که امکان دسترسی مستقیم به همه اجزای موتور در یک مرحله برای تعمیرکار وجود ندارد.
قیاس امکانات کمپرسی شکموتو و کمپرسی بنز
همانند طراحی ظاهری، قیاس در قسمت امکانات را نیز به سود کمپرسی شکموتو X5000D اظهار میکنیم. این ماشین لیست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار راننده قرار میدهد که در کمپرسی بنز در دسترسی نیستند. ازجمله این امکانات میتوان به سیستمهای ایمنی کنترل پایداری و کنترل کشش، گواهی ADR، ترمز کمکی، ریتاردر پنجمرحلهای و سیستم ترمز موتور اشاره کرد. این چنین ترمزهای کمپرسی شکموتو X5000D در محور جلو از نوع دیسکی می باشند، درحالیکه کمپرسی بنز از ترمزهای کاسهای در چهار چرخ منفعت میبرد.

در قسمت تجهیزات رفاهی نیز با یک کابین مملو از امکانات در کمپرسی شکموتو مواجه هستیم. سیستم چندرسانهای، دوربین ۳۶۰ درجه، بالابر کابین و سیستم پایش سختی باد تایرها را در این ماشین خواهید یافت. در سوی روبه رو، ایرانماشین دیزل هم چنان کولر را بهگفتن یک آپشن انتخابی برای کمپرسی بنز اراعه میدهد!
قیاس مشخصات فنی
از دید رانندگان، اتومبیل خوب خودرویی است که موتور و گیربکس مناسبی داشته باشد. استهلاک اندک کامیون و کمپرسی بنز طی سالیان تازه، علت مهم محبوبیت آن بوده است. در سوی روبه رو، کمپرسی شکموتو X5000D یک محصول تازهداخل بهحساب میآید و تا این مدت نمیتوان درمورد دوام و کیفیت آن اظهارنظر کرد. بااینحال در قسمت راندمان فنی، ناظر برتری مطلق شکموتو X5000D هستیم. از آنجایی که این ماشین جفتمحور است، بایستی با نسخه جفتمحور کمپرسی بنز، یعنی بنز ۲۶۲۴ قیاس بشود.
قیاس مشخصات فنی کمپرسی شکموتو X5000D و کمپرسی بنز ۲۶۲۴:
ماشین | شکموتو X5000D | بنز ۲۶۲۴ |
کد موتور | ISM450E5 | OM355 |
حجم موتور | ۱۰.۸ لیتر | ۱۱.۵۸ لیتر |
تنفس موتور | تجهیزبه توربوشارژ، اینترکولر و سیستم SCR | تجهیزبه توربو شارژ و اینتر کولر و سیستم SCR |
حداکثر قوت | ۴۵۰ اسببخار | ۲۸۰ اسببخار |
حداکثر گشتاور | ۲۰۸۰ نیوتنمتر | ۱۰۵۰ نیوتنمتر |
گیربکس | دندهای ۱۲+۲ | دندهای ۶+۲ |
مدل گیربکس | 12JSDX220TA+ QH50 PTO | 16S |
برند گیربکس | FAST | ZF |
سیستم تعلیق | تعلیق جلو: فنر شمشی چندلایه با پشتیبانیفنر تلسکوپی (پارابولیک) تعلیق عقب: فنر شمشی چندلایه با پشتیبانیفنر تلسکوپی (میل اعتدال عقب) |
جلو: فنر تخت با پشتیبانیفنر هیدرولیکی عقب : فنر تخت و مندل |
سیستم ترمز | ترمز چرخ: ترمز جلو دیسکی- ترمز عقب کاسهای | دومداره پنوماتیکی، جلو و عقب کاسهای |
جمعبندی نهایی و قیمت
در زمان نگارش این مقاله (آذرماه ۱۴۰۲)، قیمت کمپرسی بنز ۲۶۲۴ در بازار آزاد نزدیک به چهار میلیارد تومان است. این کمپرسی در نمایندگیهای ایرانماشین دیزل نیز به شرط اراعه، با بهای سه میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان به فروش میرسد.
در نظر دیگر، قیمت کمپرسی شکموتو X5000D تا این مدت اظهار نشده است اما انتظار داریم که بهای آن در بازه قیمتی ۴ الی ۵ میلیارد تومان قرار بگیرد؛ به این علت کمپرسی شکموتو X5000D از کمپرسی بنز گرانتر است. یقیناً دراِزای پرداخت بهای زیاد تر، تجهیزات بهتر، موتور نیرومندتر و ظاهری مدرنتر را دریافت خواهید کرد.

باید به این مسئله دقت داشت که بهعلت سختگیریهای سازمان استاندارد، ایرانماشین دیزل تشکیل کامیونهای سری بنز واگن هود را طی دو سال آتی متوقف خواهد کرد؛ به این علت درنهایت شما ناچار خواهید می بود تا خودرویی متفاوت از کمپرسی بنز را خریداری کنید. بعد بهتر است از هماکنون به فکر خرید محصولی تازه باشید، چرا که گمان دارد قیمت کمپرسی بنز در بازار بعد از افت تشکیل و جانشینشدن با خودرویی دیگر افت اشکار کند و اندوخته شما صدمه ببیند. بااینحال، گزینههای فرد دیگر نیز هماکنون در بازار وجود دارند که در مطالب بعدی، آنها را با کمپرسی شکموتو قیاس می کنیم.