بازار ماشین چین از سال قبل دچار یک جنگ قیمتی شد که بر تاثییر آن خودروسازان قیمت محصولات خود را طی بازههای وقتی منظم افت دادند. این رویه در سال تازه میلادی نیز ادامه یافته است که حاصل آن افت شدید قیمت خودروهای هیبریدی است. اکنون تعداد بسیاری از خودروهای هیبریدی در چین قیمتی کمتر از خودروهای درونسوز دارند و همین مساله به افزایش فروش آنها پشتیبانی میکند.
خودروسازان چینی اکنون طیف گستردهای از خودروهای پلاگین هیبریدی را با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار یوان (۱۳۹۰۰ دلار) به فروش میرسانند. این تخفیف گسترده یک عمل روانی است تا مشتریان را به خرید زیاد تر خودروهای هیبریدی ترغیب کنند. این عمل علتشده است تا جنگ قیمتی در بازار ماشین چین به مرحله بحرانی برسد.
جنگ قیمت خودروهای هیبریدی توسط بزرگان هدایت میبشود!
جنگ قیمتی در قسمت خودروهای هیبریدی توسط چهار خودروساز بزرگ فعال در چین هدایت میبشود. این خودروسازان شامل کنسرسیوم سایک و جنرال موتورز، چانگان، بی وای دی و نتا (Neta) می باشند. از بین چهار شرکت یاد شده، بیوایدی بیشترین مقدار تخفیف را برای محصولاتش در نظر گرفته است. به گفتن مثال بی وای دی کین پلاس که قیمتی بیشتر از ۱۰۰ هزار یوان داشت، اکنون با بهای ۷۹,۸۰۰ یوان (نزدیک به ۱۱,۱۰۰ دلار) به معرض فروش گذاشته شده است. به نظر میرسد زمان حال فرصتی طلایی برای واردکنندگان ماشین ایرانی است تا انواع مختلفی از محصولات چینی را با قیمتهای مقرون به صرفه خریداری کنند.
افت بهای خودروهای هیبریدی چینی در بازار این سرزمین، علتفشار بر خودروهای اقتصادی درونسوز میبشود. به گفتن مثال قیمت تویوتا کرولا در چین از ۱۲۲۸۰۰ یوان (نزدیک به ۱۷۰۰۰ دلار) اغاز میبشود. فولکس واگن لاویدا که همرده فولکس واگن جتا است، ۹۴۰۰۰ یوان (نزدیک به ۱۳۰۰۰ دلار) قیمت دارد.
به حرف های کارشناسان اقتصادی، سال ۲۰۲۴ یک سال بحرانی برای فروش خودروهای برقی و هیبریدی خواهد می بود. در واقع تعداد بسیاری از مشتریان تمایلی نسبت به خرید خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی نشان نمیدهند. از این رو افت قیمت خودروهای هیبریدی و برقی میتواند تا حدی این حالت را کنترل کند. در صورتی که مشتریان به طور گسترده عمل به انتخاب و خرید خودروهای برقی کنند، حالت بازار ماشین جهان نیز تحول خواهد کرد.