آنهایی که ترقی شغلی میگیرند و به ردههای بالای مدیریتی میرسند، چه کاری انجام دادهاند؟ چه رفتارهایی داشتهاند و چطور خود را به آن جایگاه رساندهاند؟ چه کاری کردهاند که دیگران نکردهاند؟ در این مقاله، برخی از ویژگیهای کارمندان زیاد موفق را گردآوردی کردهایم.
کارمندان زیاد موفق چه عادتهایی دارند؟
۱. به فکر یادگیری تواناییهای جدیدند
افراد زیاد موفق به جستوجو یادگیری تواناییهای جدیدند. آنها فقط به تواناییهای جاری بسنده نمیکنند و میخواهند چیزهای جدیدی بیاموزند.
۲. در جلسات کاری شراکت فعال دارند
هنگامی در جلسهای بزرگ با وجود رؤسا حاضر میشوید، احتمالا اظهارنظرکردن ترسناک به نظر برسد. اما کارمندان موفق خود را نهان نمیکنند. آنها نظر خود را ابراز میکنند. حتی اگر حرفی هم برای گفتن نباشد، حمایتمنطقی از نظرات دیگران و مطرح سوالهای بجا کار امد است.
۳. میدانند چطور با مدیران تعامل کنند
تعامل با مدیران با او مباحثه با کارمندان همسطح تفاوتهایی دارد. کارمندان زیاد موفق میدانند چطور با مدیران خود سخن بزنند. آنها از این که با مدیر خود بهتنهایی مواجه شوند، دستپاچه نمیشوند.
۴. چالشپذیرند
زمان روبه رو با چالشهای کاری، زیاد تر افراد خود را کنار میکشند و میگویند نمی توانند کار خاصی برای حل قضیه انجام بدهند. کارمندان زیاد موفق اما خود را داخل معرکه میکنند و دستبهکار خواهد شد.
۵. زمان رهبری را از دست نمیدهند
هنگامی فرصتی پیش میآید تا هدایت و رهبری یک پروژه به کارمندان سپرده بشود، کارمندان موفق برای این کار داوطلب خواهد شد.
۶. همه را مجذوب سختکوشی خود میکنند
تعداد بسیاری از کارمندان سخت کار میکنند تا فقط دقت رئیس خود را جلب کنند، اما کارمندان زیاد موفق میکوشند با سختکوشی خود دیگر کارکنان را نیز تحتتأثیر قرار دهند. آنها اهل کمکاری یا اهمالکاری نیستند.
۷. توانایی شنیدن را بلدند
توانایی شنیدن و دقت به فرد دیگر هنگامی که او سخن بگویید میکند، مهمتر از چیزی است که فکر میکنیم. کارمندان زیاد موفق بلدند چطور به فرد دیگر دقت کنند و هنگامی که او سخن میزند، به وی نشان دهند که سخنان او را شنیدهاند و فهمیدن کردهاند.
۸. حرکت حرفهای دارند
کارمندان زیاد موفق پشتسر دیگران غیبت و دسیسهچینی نمیکنند. از افترا نیز پرهیز میکنند و با همه رفتاری مؤدبانه و حرفهای دارند.
۹. زمانشناساند
این کارمندان نه فقط بهخاطر اهمیت زمانشناسی، بلکه برای کسب صندلی بهتر در یک جلسه کاری، بهموقع و حتی مقداری سریعتر از دیگران سر قرار حاضر خواهد شد.
۱۰. ذهنیت مدیران را دارند
کارکنان عادی کاری را که به آنها حرف های میبشود انجام خواهند داد، اما کارمندان زیاد موفق یعنی آنهایی که میخواهند به رهبری برسند، درمورد آنچه باید انجام بشود فکر و برای آن برنامهریزی میکنند. علاوهبر این، این دسته از کارمندان نه فقط به انجام ماموریت های خود که به پیروزی تیم فکر میکنند. به این علت حاضرند زیاد تر از ماموریت شخصی خود برای پیشبرد کار تلاش کنند.
۱۱. پیروزیهای خود را ثبت و اظهار میکنند
حتی با وجود نظر مثبت بالادستیها، دور از انتظار است آنها جزئیات پیشرفتها و پیروزیهای یک کارمند را بهخاطر بسپارند. به این علت کارمندان زیاد موفق حتما پیروزیهای خود را در رزومه خود ثبت میکنند تا در اوقات لزوم و زمان ابراز زمانها، آنها را اراعه کنند.
۱۲. بر نتایج مقداری تمرکز دارند
آنها در رزومه خود بهدقت پیروزیهایشان را تشریح میکنند. برای مثال بهجای آنکه بگویند فلان کار را انجام دادهام، جزئیات پیروزی بهدستآمده را با عدد و رقم گفتن میکنند.
۱۳. از دیگر کارمندان موفق درس میگیرند
قواعد نوشته و نانوشته ارتقا در هر سازمانی متفاوتاند. کارمندی که به جستوجو ترقی شغلی است، به قواعد نانوشته و نیازهای سازمان خود دقت میکند. با بازدید دلایل و رمزورازهای پیشرفت دیگر کارکنان، میتوان درسهای ملزوم برای طی این مسیر را یاد گرفت.
۱۴. خود را با دیگران قیاس نمیکنند
سادهلوحانه است اگر بگوییم چون فلان شخص با گذشت یک سال ارتقا گرفت، من هم بعد از یک سال ارتقا میگیرم. کارمندان زیاد موفق میدانند که نباید خودمان را با دیگران قیاس کنیم، بهجای آن، بر تلاش و برنامه خود تمرکز میکنند.
۱۵. زمانطلباند
در هر سازمان و کسبوکاری وقتی فرامیرسد که برنامهای تازه یا تغییراتی رخ خواهند داد. کارمندان زیاد موفق خود را برای این زمانها آماده نگه میدارند. برای مثال احتمالا سازمانی بهتازگی وبسایت و شبکه اجتماعی خود را راهاندازی کرده و به جستوجو فردی باشد تا مسئولیت این موقعیت تازه را به مسئولیت بگیرد. کارمندی که پیشتر تواناییهای مدیریت شبکههای اجتماعی را آموخته باشد، بیشتر از دیگران شانس کسب این موقعیت تازه را خواهد داشت.
۱۶. به بازخوردها دقت میکنند
کارمندان زیاد موفق یاد گرفتهاند که چطور از انتقادها برای بهبود کارکرد خود منفعت گیری کنند. آنها بهجای این که از بازخوردها غمگین و دلخور شوند، آنها را فرصتی برای اصلاح کار خود میبینند.
۱۷. راهحل اراعه خواهند داد
هرکسی میتواند نقد کند و مشکلات را نقل کند، اما کارکنان موفق یاد گرفتهاند چطور برای مشکل حاضر راهکار نظر دهند.
۱۸. ایدههایی برای بهبود کارها دارند
حتی اگر مشکلی هم وجود نداشته باشد، همیشه راه حلها و ایدههایی تازه برای بهبود فرایندها وجود دارد. کارکنان موفق به جستوجو این ایدهها و اجرا کردن آنها می باشند. با این کار به رئیس خود نشان خواهند داد که دچار روزمرگی نیستند و پیشرفت سازمان برای آنها واقعا مهم است.
۱۹. از اوضاع و احوال سازمان خود خبر دارند
کارمندان زیاد موفق فقط به کار خود مشغول نیستند. آنها از حالت دیگر قسمتهای سازمان شامل رویدادها، پیروزیها، ناکامیها، تغییرات و حتی پیشینه سازمان نیز خبر دارند. این کارمندان تمایل دارند تا با فرایندهای کاری دیگر قسمتها نیز آشنا شوند.
۲۰. متعهد به یادگیریاند
موفقترین کارمندان وقتی را به یادگیری تواناییها و بهروزرسانی دانش خود تعلق خواهند داد. آنها مدام در کنفرانسها، نشستها و کارگاهها شرکت میکنند.
۲۱. تواناییهای اجتماعی دارند
خوب یا بد مدیران بالادستی به کارمندانی رتبه خواهند داد که از بودن کنار آنها حس خوبی داشته باشند. شوخطبیعی و خوشمشربی بخشی از قابلیتهای کارمندان موفقاند.
۲۲. به زبان بدن خود و دیگران دقت دارند
قسمت بسیاری از پیامی که انتقال میدهیم نه به کلمات، بلکه به زبان بدن ما مربوط میبشود. مراعات علائم زبان بدن مناسب و دقت به علائم زبان بدن رهبران و مدیران زمان سخن بگوییدکردن در جمع، از مشخصات کارمندان موفق است. صافایستادن، بازکردن دستان و نگاهکردن به دیگران زمان سخنزدن جزو این نشانهها می باشند.
۲۳. بلدند چطور ایده را بفروشند
داشتن ایده بهتنهایی کافی نیست. باید بلد باشیم چطور آن ایده را هرچه دلنشینتر و کاربردیتر اراعه کنیم. کارمندان موفق این کار را بلدند. آنها میدانند چطور ایده خود را گفتن کنند و فوایدش را نشان دهند.
۲۴. با سختی کاری کنار میآیند
کارمندی که بخواهد ترقی شغلی بگیرد و جایگاهی مدیریتی را از آن خود کند، باید بتواند سختی کاری و استرس را تحمل کند. کارمندان موفق خود را در معرض سختی کاری و استرس مهارشده قرار خواهند داد تا مدیریت در شرایط سخت را بیاموزند.
۲۵. بیشتر از اندازه عذرخواهی نمیکنند
بیشتر از حد عذرخواهی کردن بابت مسائل و خطاهای جزئی ما را فردی ضعیف مشخص می کند و اعتمادبهنفس ما را از بین میبرد. کارمند موفق بابت هر چیزی مرتب عذرخواهی نمیکند.
۲۶. کمالطلب نیستند
هیچ زمان نمیتوان با کمال گرایی محض کاری را اغاز کرد. هر کاری نقصی دارد. زیادها از هراس این که در کاری ناکامی بخورند، هیچ زمان آن را اغاز نمیکنند. زیادهای دیگر نیز آنقدر چشم به راه شرایط و زمان و مکان مناسب میهمانند که زمان از دست میرود، کارمندان زیاد موفق تعلل نمیکنند و قدم در مسیر میگذارند.
۲۷. مسئولیت ناکامیها و خطاهای خود را میپذیرند
یک بار عذخواهی میکنند، نادرست خود را جبران میکنند و یاد میگیرند که دیگر آن را تکرار نکنند.
۲۸. از پشتیبانیگرفتن نمیهراسند
این کارمندان میدانند که پشتیبانیگرفتن نشانه ضعف نیست. گرچه به توانمندیهای خود مطمعن دارند، میدانند که بعضی اوقات اوقات باید از همکار یا رئیس خود نیز پشتیبانی بخواهند.
۲۹. نه گفتن را بلدند
اگر به همه خواستها بله بگویند، هیچ زمان نمی توانند همه کارها را انجام بدهند. آنهایی که به جستوجو جلب رضایت همه باشند، رضایت واقعی فردی را جلب نخواهد کرد. از نظر دیگر بله گفتن به همه پیشنهادها و کارها علتدورشدن از اهداف مهم میبشود. کارمندان موفق بلدند کجا و به چه چیزی نه بگویند.
۳۰. میدانند که باید برای ارتقا چه کنند
آنها فهمیدن کاملی از شرایط ارتقا، زمان و نحوه آن دارند. از قواعد رسمی خبر دارند و خود را آماده برسیها میکنند.
۳۱. توقف نمیکنند
یک ترقی شغلی آنها را راضی نمیکند. آنها ترقی شغلی را قدمی برای پیشرفتها و ارتقاهای بعدی میبینند
نظر شما چیست؟
بهنظر شما کارمندان زیاد موفق چه ویژگیهای فرد دیگر دارند؟ نظرات خود را با ما در بین بگذارید.