با فرارسیدن سال تازه و تعطیلات عید نوروز، تقاضای مالکان خودروها برای بهینهسازی و تعمیر ماشین افزایش مییابد. بااینحال طی سال ۱۴۰۲، مبالغ ملزوم برای انجام تعمیرات ماشین به شکل فزایندهای افزایش یافتند. افزایش هزینههای تعمیرات حتی برای خودروهای داخلی، علتشده است تا مالکان تعداد بسیاری از انجام تعمیرات صرف نظر کنند.
افزایش ۳۰ درصدی اجرت تعمیر ماشین در سال ۱۴۰۲
اگر این روزها در خیابانها و جادههای ایران تردد کنید، خودروهایی را خواهید دید که به وضوح دچار مشکلات فنی و ظاهری می باشند. بااینحال هم چنان مالک درحال منفعت گیری از این ماشین است، چرا که بودجه ملزوم برای انجام تعمیرات را ندارد. این نوشته در رابطه خودروهای مدل پایین و قدیمی نمود جدیتری اشکار میکند. افزایش هزینههای تعمیرات ماشین، فروشندگان قطعات یدکی و این چنین تعمیرکاران را به فروش اقساطی وادار کرده است. درواقع اگر تعمیرکاران و فروشندگان لوازم یدکی خدمات و اجناس خود را بهصورت اقساطی اراعه نکنند، مشتریان اندکی خواهند داشت.
روزنامه آرمان امروز در جریان گزارشی به این نوشته پرداخته است. این روزنامه برای جمعآوری اطلاعات، از اطلاعات اراعهشده توسط اتحادیه صنف دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، پارکینگ، کارواش و امدادخودروی تهران منفعت گیری کرده است. به حرف های این اتحادیه، اجرت تعمیرات ماشین طی سال ۱۴۰۲ در قیاس با سال پیش از آن، ۳۰ الی ۳۵ درصد افزایش داشتهاند. علاوهبراین، تعداد قطعات یدکی تقلبی و قاچاق حاضر در بازار نیز طی سال ۱۴۰۲ افزایشی دیدنی داشته و به چالشی جدی در سرزمین بدل شده است.
برگشت بازار قطعات یدکی به چند دهه قبل!
افزایش شدید قیمت قطعات ماشین، علتشده است تا بازار قطعات یدکی دست دوم (استوک) نیز گرمتر از سال قبل بشود. بهعبارتی کاسبان همانند چند دهه قبل، قطعات یدکی مستعمل را تعمیر میکنند و آنها را به مشتریان میفروشند. هزینه ملزوم برای خرید قطعات استوک کمتر از قطعات نو است، بههمین علت است که مالکان خودروها به خرید قطعات استوک علاقه نشان خواهند داد.
طی سالیان قبل، مدام مشکل افتقطعات یدکی در بازههای وقتی گوناگون وجود داشته است. امروزه این مشکلات وجود ندارند اما افزایش شدید قیمتها، مقدار خرید قطعات را افت داده است. درواقع قطعات یدکی به مقدار ملزوم در بازار وجود دارند اما مشتریان از توانایی ملزوم برای خرید این قطعات برخوردار نیستند.
به حرف های «علیرضا نیکآیین»، رئیس اتحادیه تعمیرکاران ماشین تهران، مراجعه مردم برای تعمیر ماشین نیز طی سالیان تازه افزایش یافته است. مشتریان قادر به معاوضه خودروهای قدیمی خود نیستند، از این رو ناچار می باشند تا آنها را برای تداوم مصرف تعمیر کنند. این چنین افت کیفیت خودروهای داخلی و قطعات یدکی خودروها، علتشده است تا مالکان زیاد تر از قبل نیاز به تعمیرات ماشین داشته باشند. به حرف های علیرضا نیکآیین، عمر قطعات نصب شده روی خودروهای صفرداخلی در برخی موارد به یکسال هم نمیرسد. به گفتن دیگر مصرفکنندگان ایرانی در قیاس با قبل هزینه بیشتری را صرف خرید ماشین میکنند، درحالیکه این خودروها از کیفیت ملزوم برای خدمترسانی به مشتریان برخوردار نیستند.