پایان دوره بازی‌های انحصاری

آیا دوره بازی‌های انحصاری به آخر رسیده است؟


گاد آو وار، هورایزن، اسپایدرمن، لست آو آس، آنچارتد ۴، لاست لگسی و گوست آو سوشیما؛ این‌ها بازی‌های انحصاری بزرگ نسل هشتم پلی‌استیشن بودند که همه انها راه‌شان را به سمت پلتفرم پی‌سی هم اشکار کردند. می‌دانیم که برنامه تازه سونی برای انتشار کردن بازی روی پلتفرم پی‌سی همه ندارد و بزودی عناوین بزرگ بیشتری برای پی‌سی اراعه می‌بشود. از آن سو، ایکس باکس یک ماه جنجال‌برانگیز را گذراند و چهار بازی انحصاری کنسولی خودش را برای کنسول‌های رقیب هم اراعه خواهد کرد. به نظر این اتفاقات، یک مطلب مهمی را به مخاطبان بازی‌های ویدیویی می‌رساند؛ انحصارگرایی در دنیای بازی‌های ویدیویی داخل مرحله جدیدی شده و احتمالا بازی‌های انحصاری معنی جدیدی به خود بگیرد. اما چرا؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید. 

صنعتی که در حال تحول است


آیا دوره بازی‌های انحصاری به آخر رسیده است؟ ۲۳

مطابق آمار و رقم های، صنعت بازی‌های ویدیویی اکنون سودآوری زیاد بیشتری نسبت به بازار سینما و موسیقی دارد. انعطاف‌پذیری صنعت و یقیناً دسترسی‌پذیری بالای پلتفرم‌های گوناگون آن برای عموم جامعه، علتشده تا بازی‌های ویدیویی جایگاه بالاتری نسبت به دیگر آثار سرگرمی داشته باشد. اما این چنین اتفاقات و تغیرات مثبت صنعت هم علتنمی‌بشود تا بازی‌های ویدیویی یک حاشیه امن و دست‌نیافتنی برای خودشان بسازند. 

صنعت بازی‌های ویدیویی به خصوص در یک سال قبل، دوره‌ی تاریکی را می‌گذراند. اخراج‌ها و تعدیل نیروها از سال پیش اغاز شد و در روزهای آغازین سال تازه شدت بیشتری هم گرفت و به نظر این حالت رو به بهبود نخواهد می بود. این تعدیل نیروها و یقیناً موارد دیگر نشان از تغییرات بزرگ صنعت دارد. در بازار امروز، اگر استودیویی اثری انتشار کند که تنها در چهار ماه بیشتر از ده میلیون نسخه بفروشد، باز هم تضمینی برایش وجود ندارد که از موج تاریک و ترسناک تعدیل نیرو و اخراج‌های پرشمار دور بماند. 

هنگامی این چنین اتفاقی برای استودیوی بزرگی همانند اینسامنیاک گیمز رخ می‌دهد، یعنی صنعت به شیوه ثابت جاری بازار نمی‌تواند پیش برود و ناشران بزرگی همانند پلی‌استیشن و ایکس باکس باید تحول را بپذیرند. به همین علت است که الان از لیست بازی‌های خاطره‌انگیز و دلنشین نسل هشتم پلی‌استیشن، آثار مقداری اشکار می‌بشود که برای پلتفرم پی‌سی در دسترس نیستند. از بین بازی‌های باقی‌مانده می‌توانیم بگوییم که پارت دوم بازی لست آو آس در قالب ریمستر نسل نهمی‌اش برای پی‌سی انتشار می‌بشود. در یک لیک دیگر هم دیدیم که سونی تصمیم دارد تا بازی‌های Infamous: Second Son و God of War Ragnarok را هم برای انتشار کردن روی پی‌سی در نظر بگیرد. این که چرا تاثییر محبوبی همانند بلادبورن قرار نیست تا برای پی‌سی اراعه بشود هم چنان یک علامت سوال و معمای بزرگ برای دوست‌داران پرشمار سولزلایک است. 

از سویی دیگر اشکار است که ایکس باکس هم نیاز به تحول را پذیرفته است. اکنون چهار بازی محبوب و دوست‌داشتنی پلتفرم ردموندی‌ها هم راه‌شان را به سمت کنسول‌های پلی‌استیشن و نینتندو سوییچ اشکار کرده است. ردموندی‌ها این چنین برنامه‌ای را آزمایشی برای سیاست‌های جدیدشان می‌دانند و اگر استقبال و سودآوری خوبی از این سیاست تازه حاصل بشود، باید چشم به راه انتشار کردن عناوین بیشتری برای کنسول‌های رقیب هم باشیم. 

بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن
آیا دوره بازی‌های انحصاری به آخر رسیده است؟ ۲۴

یکی از بزرگترین تغییرات صنعت این است که او گفت و گو بازی‌های انحصاری همه کنسولی احتمالا رو به پایان باشد. درست است که پلی‌استیشن اکنون هم چنان به ساخت بازی‌های انحصاری کنسولی ادامه می‌دهد اما دیگر می‌توان به قطعیت او گفت که هیچکدام از این آثار قرار نیست تا ابد در انحصار کنسول بمانند. هنگامی گاد آو وار به گفتن نماد بازی‌های داستانی پلی‌استیشن برای پی‌سی انتشار می‌بشود، یعنی پلی‌استیشن تحول را پذیرفته است. یقیناً برنامه فرد دیگر که سونی دارد این است که با اراعه برخی از بازی‌های انحصاری‌اش در وقتی مناسب (همانند اتفاقی که برای گوست آو سوشیما رخ داده) تصمیم دارد تا مقدمات معارفه دنباله بازی‌ها به گفتن انحصاری کنسولی را فراهم کند تا احتمالا رشدی در فروش کنسولش تشکیل بشود.

نبوده است بازی‌ انحصاری کنسولی هم زیاد زمان است که برای ایکس باکس تحقق یافته است. ایکس باکس یا بهتر است بگوییم مدیریت مایکروسافت زیاد زمان است که تصمیم گرفته تا آثارش را برای پی‌سی نیز اراعه کند؛ اما اکنون این سیاست به کنسول‌های دیگر هم تعمیم اشکار کرده است. 

حتی در این بین باید به نینتندو هم اشاره کنیم. درست است که نینتندو با خلق یک جامعه مخاطبان خاص توانسته خودش را از دو غول دیگر صنعت بازی جدا کند اما این اتفاق هم تضمینی بر آن نیست که نینتندو می‌تواند به رویه‌ی حال حاضر خودش ادامه دهد. هنگامی اثری همانند The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom می‌تواند فروش بیشتر از بیست میلیون نسخه‌ای را فقط برای پلتفرم سوییچ کسب کند، فکر کنید فروش این بازی برای پلتفرم پی‌سی چه مقدار خواهد می بود. بازی‌های ویدیویی یک صنعت پیشرو است و همه بازیگرهای آن و حتی نینتندو هم ناچار خواهند می بود تا برای سودآوری زیاد تر، عمل های متغیری انجام دهد. 

تاثیرات بازار سخت‌افزار


بازی‌های انحصاری
آیا دوره بازی‌های انحصاری به آخر رسیده است؟ ۲۵

نزدیک به چهار سال است که از انتشار کردن کنسول‌های نسل نهمی قبل و احتمالا این حس هم برای شما هم تشکیل شده باشد که آن‌چنان با یک تحول نسل محسوس روبرو نبودیم. از طرفی فروش کنسول‌های نسل نهمی هم گویا همانند نسل هشتم راضی‌کننده نبوده و سونی مرحله پایانی نسل نهمش را اغاز کرده است. ایکس باکس هم نتوانسته رشدی در فروش کنسول‌هایش تشکیل کند و احتمالا حتی با روندی کاهشی نیز روبرو شده باشد. 

سال‌ها است که این باور وجود دارد که بازار سخت‌افزار و آثار فیزیکی به آخر خود نزدیک می‌بشود و به‌زودی آثار دیجیتال و سرویس‌های ابری جانشین خواهند شد. در دیگر آثار سرگرمی، این تحول بزرگ اتفاق افتاده و به طور مثال می‌توان او گفت که تعداد شنونده و مقدار استریم یک قطعه موسیقی در پلتفرمی همانند اسپاتیفای، اکنون اهمیت بیشتری نسبت به فروش فیزیکی یک آلبوم موسیقی دارد. رونق گرفتن سرویس‌های نتفلیکس، آمازون پرایم، پارامونت پلاس و AMC Plus هم نشان از آن دارد که بازار سینما و سریال اکنون سوددهی بیشتری نسبت به فروش فیزیکی دارد. 

به نظر بازی‌ها هم از این چنین سرنوشتی در امان نخواهند می بود و در آینده‌ای دور یا نزدیک با یک صنعت تماما دیجیتال روبرو باشیم. یقیناً که پرچم‌دارهایی همانند سونی و نینتندو هم چنان تلاش دارند تا این بازار را زنده نگه دارند و به گمان زیاد ناظر خروجی‌های جدیدی از این دو شرکت در سال ۲۰۲۴ باشیم. مقدار فروش این کنسول‌ها احتمالا اهمیت زیاد بیشتری نسبت به قبل داشته باشد چرا که چشم‌اندازی از آینده فروش سخت‌افزارها را به بازیگران صنعت مشخص می کند. اما تا وقتی که تکلیف این نوشته اشکار بشود، سیاست انتشار کردن بازی‌های اختصاصی بر دیگر پلتفرم‌ها در حال اجرایی‌ست تا سودآوری‌ها قطع نشود.


تغییرات بازار مالی و تغیرات تازه جهان و صدالبته پیامدهای پاندمی کووید-۱۹ همه انها از جمله دلایلی‌ست که علتشده صنعت به حالت امروزش برسد. اکنون مفهوم انحصار و انحصارگرایی برای غول‌های بازی‌های ویدیویی عوض شده و این شرکت‌ها فهمید شدند که برای رشد خودشان باید به پلتفرم‌ها و محیط‌های متفاوت فرد دیگر سرک بکشند. با این توصیفات به نظر می‌آید که قرار است تا با اتفاقات تازه و احتمالا شوق‌انگیزی روبرو شویم. قطعا این اتفاق، نقطه مهمی برای صنعت بازی‌های ویدیویی خواهد می بود و باید ببینیم که آیا تغییرات قرار است عمیق‌تر از قبل باشد یا فقط یک قدم سودآور برای غول‌های صنعت است. اما جدای از این اتفاقات، به نظر شما روزی خواهد رسید که بلادبورن برای پی‌سی هم انتشار بشود؟ واقعا این نوشته یک معمای جدی برای من است! 

زیاد تر بخوانید:



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *