تلفات تصادفات رانندگی در ایران

آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران بازهم رکورد زد_اسکوار


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار

سردار «تیمور حسینی»، رئیس پلیس راهور فراجا، روز قبل در یک نشست خبری به بازدید آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران طی سال ۱۴۰۲ پرداخت. به گفتن سردار حسینی، در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۷ هزار نفر طی تصادفات رانندگی در ایران کشته شده‌اند. این چنین تلفات جاده‌ای در ایران طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به پنج درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد کرده است.

پلیس طی روزهای تازه، مطرح نوروزی خود برای ایام نوروز ۱۴۰۳ را اغاز کرده. تا بحال طی این مطرح که دو روز از اجرای آن می‌گذرد، ۷۴ نفر کشته شده‌اند. سردار حسینی با اشاره به اغاز مطرح نوروزی پلیس راهور از ۲۴ اسفندماه او گفت: «طی این دو روز، ۷۴ نفر جان خود را از دست داده و ۱۷۱۷ نفر هم مصدوم شده‌اند». به حرف های سردار حسینی، سه عامل «عدم دقت به جلو»، «عدم مراعات حق تقدم» و «عدم توانایی در کنترل ماشین» عامل وقوع بیشترین تصادفات در سرزمین ما می باشند.

تلفات تصادفات رانندگی در ایران طی یک دهه افت نیافته است

آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران مدام محل او گفت و گو و مجادله بین طرفین بوده. پلیس راهور مدام به مواردی همچون عدم دقت به جلو و ناتوانی در کنترل ماشین به‌گفتن دلایل مهم تصادفات اشاره می‌کند، درحالی‌که رانندگان خودروهای ناایمن و جاده‌های غیراستاندارد را علت وقوع تصادفات می‌دانند.

نگاهی به آمار تلفات جاده‌ای در ایران مشخص می کند که طی یک بازه ده‌ساله، هیچ بهبودی در این قسمت صورت نگرفته است. به نقل از خبرگزاری ایرنا، طی سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر بر تاثییر وقوع تصادف در جاده‌های ایران کشته شدند. به‌عبارتی، بعد از گذشت یک دهه، هیچ بهبودی در قسمت تلفات جاده‌ای ایران رخ نداده است. بر پایه اظهار رئیس پلیس راهور، تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی در ایران ۲۱.۵ درصد در ۱۰۰ هزار نفر است. برای قیاس باید بگوییم که این رقم در اروپا ۵.۷ درصد به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر است. این رقم در آسیا نیز ۱۲.۷ درصد در ۱۰۰ هزار نفر ذکر شده است.

آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران بازهم رکورد زد_اسکوار ۴

اما چرا سپس از یک دهه هم چنان تلفات جاده‌ای ایران بیشتر از ۱۷ هزار نفر در سال باقی مانده است؟ بی‌شک می‌توان علت اول را به ایمنی ناکافی خودروهای داخلی تعلق داد. خودروهای ایرانی اختلاف فاحشی در قسمت تجهیزات ایمنی با خودروهای روز بازار جهان دارند. ایران‌ماشین و سایپا از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ عمل به نصب سیستم کنترل پایداری روی محصولات خود کرده‌اند و طی ده سال قبل خودروهای ایرانی فاقد این سیستم بوده‌اند. این چنین محصولات تشکیل داخل که قسمت اعظم فروش بازار را در اختیار دارند، در تست‌های تصادف مؤسسات معتبر ایمنی شرکت نکرده‌اند. در قدم‌های بعدی نیز می‌توان جاده‌های ناایمن، آموزش ناکافی رانندگان و مشکلات فرهنگی را به‌گفتن عوامل تشکیل آمار دلواپس‌کننده تلفات تصادفات رانندگی در ایران گفت.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *