نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
هواپیمای مفهومی Radia Windrunner که طول آن به ۱۰۸ متر میرسد، طراحی شده تا محمولههای زیاد بزرگی را حمل کند که جابهجایی آنها بهصورت زمینی دشوار است. این هواپیما بالاتر از آنتونوف An-225 مایا که در جریان جنگ روسیه و اوکراین تخریب شد، میتواند گفتن بزرگترین هواپیمای جهان را از آن خود کند.
بهاستثنای برخورددهنده هادرونی بزرگ، تقریباً هیچ دستگاه فرد دیگر وجود ندارد که قطعات یکتکه آن به بزرگی توربینهای بادی امروزی باشد. بزرگی پرههای برخی از این توربینها به بیشتر از ۱۴۰ متر میرسد و جابهجایی آنها زیاد مشکل است. اما Radia Windrunner میخواهد این مشکل را رفع کند.
ویژگیهای هواپیمای Radia Windrunner
هواپیمای مفهومی Radia با طول بال ۸۰ متری دارای عرضی به اندازه سهچهارم یک زمین فوتبال آمریکایی است. ارتفاع آن در بلندترین نقطه به ۲۴ متر میرسد، به این علت چندان بزرگتر از یک ایرباس A380 نیست، اما از نوک دماغه تا انتهای دم آن ۱۰۸ متر است و میتواند محمولههایی با حداکثر طول ۱۰۵ متری و قطر ۷.۳ متری را حمل کند.
از نظر وزنی هم Radia Windrunner قادر به حمل حداکثر ۷۲,۵۷۵ کیلوگرم بار است. این هواپیما ظرفیت حجم ۸,۲۰۰ متر مکعبی را دارد که هفت برابر زیاد تر از آنتونوف است. بهعلاوه، این پرنده غولپیکر میتواند تا حداکثر مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر را در یک سفر طی کند.
ایده Radia این است که شرکتهای تولیدکننده و اپراتورهای توربینهای بادی، در نزدیکی کارخانهها و محل نصب توربینها فرودگاههایی بسازند تا امکان حملونقل سریع و آسان پرههای غولپیکر از خط تشکیل به محل نصب بهراحتی با این هواپیما فراهم بشود. ازاینرو، Windrunner حتی بهطوری طراحی شده است که بتواند از روی باند نسبتاً مختصر ۱۸۰۰ متری هم نشست و برخاست داشته باشد.
گفتنی است که این هواپیما تا این مدت ساخته نشده، اما Radia باور دارد که میتواند ظرف زمان چهار سال آن را تشکیل و آزمایش کند و مجوزهای ملزوم را برای اغاز پروازها بگیرد. این شرکت انگارً تا بحال ۱۰۴ میلیون دلار برای این پروژه جذب اندوخته داشته است.
دسته بندی مطالب