نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
در زمان جنگ، همه افتخار یا تقصیر طبق معمولً فهمید رهبران و پرسنل نظامی است، با این حال جاسوسان یکی از مهم ترین نقش ها را در شکل دادن به مسیر درگیری ایفا می کنند. در طول جنگ جهانی دوم، جاسوسان نقش حتی مهم تری داشتند چون به قوت های متفقین پشتیبانی می کردند تا همه نقاط ضعف مهم قوت های محور را شناسایی کنند. ایالات متحده دارای دفتر خدمات استراتژیک (OSS) می بود که در داخل آلمان و اتریش نفوذ داشت، در حالی که بریتانیا دارای دفتر عملیات اختصاصی می بود که در سراسر اروپا جاسوسان دوجانبه داشت.
امروزه، هزاران کتاب برای هر فردی که می خواهد داستان های جاسوسی جنگ جهانی دوم را بخواند وجود دارد، اما فیلم ها همیشه بهترین گزینه برای هر فردی می باشند که به جستوجو دُز سریعی از سرگرمی و اطلاعات است. چه داستان های تخیلی در رابطه جاسوسانی که برای به دست آوردن اطلاعات حیاتی برای کشورشان ماموریت دارند و چه داستان های واقعی در رابطه جاسوسانی که قهرمان یا مطرود مردمان خود شده اند، این فیلم ها به قدر کافی پیچ و خم های بی نقصی دارند و مخاطبان را کاملاً راضی می کنند. در ادامه این نوشته تصمیم داریم شما را با ۱۰ فیلم جاسوسی دلنشین و پرتنش در رابطه جنگ جهانی دوم آشنا کنیم.
۱۰- Rogue Male (1976)
کشتن فردی همانند آدولف هیتلر نیاز به یک برنامه ریزی مناسب دارد، اما در مرد سرکش، اشراف زاده محترم بریتانیایی به نام سِر رابرت هانتر (پیتر اوتول) با نشانه گرفتن یک تفنگ شکاری به سوی رهبر زمان آلمان مسیری غیرحرفه ای و آماتور برای کشتن رهبر آلمان نازی را در پیش می گیرد. او به شدت توسط گارد شوتزاستافل (اس اس) متوقف شده و در ادامه دستگیر و شکنجه می بشود. دستگیر کنندگان هانتر او را از صخره ای به پایین پرت می کنند تا مرگ او همانند یک حادثه نمود کند، اما او زنده مانده و فرار می کند. به زودی، هانتر توسط یکی از طرفداران نازی ها در بریتانیا ردیابی می بشود و به او نظر می کند اگر به افترا بگوید که سرویس امنیتی بریتانیا وی را مامور ترور هیتلر کرده است، از جانش خواهد گذشت.
پیش از این که سرنوشت او را در مسیر پرچالش جاری قرار دهد، نشان داده می بشود که سر هانتر از شلیک و شکار به روباه ها لذت می برد. اما این بار او است که باید به گلوله ها جاخالی دهد. برای فردی که تا به حال در مرکز خشونت نبوده است، سر هانتر کار زیاد فوق العاده ای انجام می دهد. به این علت، فیلم با سکانس های تعقیب و گریز متعدد و لحظات مرگبار زیاد به اوج تنش و تریلر می رسید. و از آنجا که این رویدادها زیاد تر در منطقه ای دورست در جنوب غربی انگلستان رخ می دهد – عمدتاً شامل روستاهای حاشیه ای، سراشیبی های گچی، و دره های هاکی- فیلمبرداری زیاد شوق انگیز است. به طور کلی، دور از انتظار است که این نوع فیلم فردی که روی دکمه پخش کلیک می کند را نومید کند. حتی اوتول نیز آن را به گفتن پروژه مورد علاقه خود در بین خیل عظیم کارهای سینمایی اش معارفه کرده است.
۹- A Call to Spy (2019)
تماس با جاسوس یا فراخوانی برای جاسوسی بی شک نقطه اوج فیلم های جاسوسی با وجود زنان در نقش مهم است. این فیلم زندگی نامه ای حقیقتی تلخ را درمورد وینستون چرچیل آشکار می کند: او همیشه دست بالا را نداشت. در برهه ای از جنگ جهانی دوم، او از کارآیی جاسوسان مرد نومید و سرخورده شده می بود. خوشبختانه این ناامیدی و استیصال تبدیل پیشرو شدن و زمان برابر برای زنان شد. چرچیل به سرویس جاسوسی زمان بریتانیا دستور داد که زنان را در جاسوسی داخل کند و این حرکت عاقلانه ای می بود چون این زنان نقش مهمی در افت نفوذ نازی ها در فرانسه ایفا کردند.
یک افسر ارشد SOE در پرده عمل فیلم فریاد می زند: «یقین شوید که همه آن ها دلنشین باشند» که به مخاطبان یادآوری می کند که تبعیض جنسیتی در دهه ۱۹۴۰ چه مقدار مشکل بزرگی می بود. با این حال، سه قهرمان فیلم موفق می شوند بر این معیار استخدام مشکل دار تسلط کنند. ورا اتکینز (استانا کاتیچ) خود را “دلنشین” نمی داند اما می داند که کاربلند و باهوش است، به این علت تلاش می کند به خواسته اش برسد. از نظر دیگر، ویرجینیا هال (سارا مگان توماس) نه تنها بریتانیایی نیست بلکه یک پای مصنوعی چوبی نیز دارد. علی رغم شک و تردیدهایی که از سوی تیم استخدام کننده وجود دارد، او موفق به انتخاب می بشود، همانند نور عنایت خان (رادیکا آپته)، یک اپراتور بی سیم که از نظر میراث و مذهب هندی – مسلمان است که برای این برنامه پذیرفته می بشود. این زنان از طریق کار گروهی عالی و نگاه تیزبین نسبت به خطر، به افت تسلط آلمان بر فرانسه پشتیبانی می کنند.
۸- They Met in the Dark (1943)
اگر فرد مهم و شناخته شده ای بودید، عاشق شدن در زمان جنگ جهانی دوم خطرناک می بود، چون همیشه این گمان وجود داشت که معشوق شما آن فردی نباشد که به نظر می رسید. این چنین سرنوشتی همان چیزی است که برای فرمانده نیروی دریایی بریتانیا، ریچارد (جیمز میسون)، در آن ها در تاریکی دیدار کردند رخ می دهد. او بر پایه دستور عمل می کند اما فهمید می بشود که این یک دستور اشتباهی با دسیسه معشوقه اش مری (پت مدینا) بوده، که مخفیانه جاسوس نازی ها است. ریچارد اغاز به تحقیق و برملا کردن نقشه مری می نماید، اما او را مرده اشکار می کند، به این علت با لورا (جویس هاوارد)، یک بازرس اداره اطلاعات، برای از بین برد یک حلقه جاسوسی جهانی همکاری می کند.
آن ها در تاریکی دیدار کردند به گفتن یک فیلم پروپاگاندایی برای افزایش نفرت نسبت به نازی ها و هشدار به افسران بریتانیایی برای این که همیشه مواظب جاسوسان آلمانی باشند که خودشان را متحد بریتانیایی ها نشان می دهد، ساخته شد. با این حال، با اراعه تاکتیک های تحقیقی هوشمندانه، بیشتر از مقصد مورد نظر خود عمل می کند. شجاعت و اراده ریچارد به همراه شوخ طبعی لارا، این فیلم را هم به یک فیلم جاسوسی دلنشین و هم یک فیلم نوآر برجسته تبدیل کرده است. شوخی های جیمز باندی بسیاری در این فیلم وجود دارد که یان فلمینگ امکان پذیر زمان نوشتن کتاب هایش از آن ها برای الهام گرفتن منفعت گیری کرده باشد.
۷- Mother Night (1996)
شخصیت مهم شب مادر هاوارد دبلیو. کمپبل، جونیور. (نیک نولت) است، یک مرد آمریکایی که در آخر جنگ جهانی اول به آلمان نقل مکان می کند و در ادامه به یک نمایشنامه نویس و مجری رادیویی مشهور تبدیل می بشود. او از زندگی و شغل خود لذت می برد، اما در اغاز جنگ جهانی دوم، سازمان اطلاعات آمریکا با اعمال زور او را در حلقه جاسوسی خود استخدام می کند. ماموریت کمپبل منفعت گیری از رادیو برای انتقال مطلب های طرفدار نازی است که در واقع حاوی اطلاعات مخفی برای نیروهای متفقین است.
دیالوگ های فیلم از آن دست دیالوگ هایی است که زیاد تر کارگردان ها دوست دارند فیلمنامه نویس شان آن ها را خلق کند. این فیلم شاعرانه است، فلسفی است و تفکر برانگیز است. کمپبل در یک صحنه از فیلم می گوید: «من از لحاظ محل تولد یک آمریکایی، از نظر شهرت یک نازی و از نظر گرایش یک فرد بی ملیت هستم». او اضافه می کند: «باید مواظب باشید که ادای چه فردی را در می آورید چون در نهایت، شما همان فردی می شوید که وانمود می کنید هستید». همه این دیالوگ های بامزه دستور کار مهم فیلم را که تشکر از برتری آمریکا در عرصه جاسوی است، برجسته می سازد. حتی وقتی که جنگ به آخر می رسد، کمپبل مطلع می بشود که او هیچ زمان نمی تواند به گفتن یک قهرمان جنگ شناخته بشود چون امکان پذیر کشورش در درگیری های آینده نیز نیاز به منفعت گیری از تاکتیک های شبیهی داشته باشد. یک مقام ارشد به صراحت این نوشته را گفتن می کند هنگامی می گوید: «نقش شما طبقه بندی شده باقی خواهد ماند، و موضع رسمی عمو سام این است که شما انسانی اهریمنی هستید».
۶- Charlotte Gray (2001)
شارلوت گری بیشتر از فیلم قبلی این فهرست در رابطه برنامه وینستون چرچیل برای استخدام زنان در سازمان جاسوسی بریتانیا توضیح می دهد. در این فیلم، شارلوت جوان (کیت بلانشت) تنها رویای پرستاری را در سر می پروراند، اما هنگامی هواپیمای مرد مورد علاقه اش که عضو نیروی هوایی سلطنتی بریتانیاست توسط نیروهای نازی در فرانسه سرنگون می بشود، او موافقت می کند که به سازمان جاسوسی سرزمین بپیوندد و به این منطقه اعزام بشود. مقصد او این است که معشوقش را زنده اشکار کند و در این تلاش، در یک سری ماموریت مرگبار شراکت می کند.
تاریخچه فیلم های درام کیت بلانشت مملو از فیلم های تاریخی است، به این علت جای شگفتی نیست که او هم چنان برای کارهای تاریخی بیشتری استخدام بشود. او خوب می داند که برای ساخت این چنین فیلم هایی چه باید کرد و در شارلوت گری، قطعاً یکی از بهترین بازی های خود را اراعه می دهد. فیلمنامه می توانست مقداری زیاد تر چکش کاری بشود، اما تماشای این بازیگر در حال فعالیت به گفتن جاسوس در حالی که با مناظر قشنگ احاطه شده است، کافی است تا هر فردی را از این فیلم راضی کند. هر کاری که شارلوت انجام می دهد، چه مخفی کردن قطارهای یهودی و چه منفجر کردن لوکوموتیوهای نازی، به لطف حالات عالی چهره و بدنی بلانشت، برای مخاطب ملموس است.
۵- Eye of the Needle (1981)
فیلم سوراخ سوزن با یک مامور مخوف اما غیرفعال و مخفی نازی، هنری فابر (دونالد ساترلند) معروف به “نیدل” (به این علت که از کشتن با سوزن لذت می برد) اغاز می بشود که بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در رابطه برنامه های عملیات دی دَی (روز دعوا متفقین به نرماندی) نیروهای متفقین می خواهد به خانه بازگردد. او برای مدتی مختصر در اسکاتلند توقف می کند اما خود را در جزیره استورم به همراه یک زن انگلیسی به نام لوسی (کیت نلیگان) و همسرش، یک خلبان اسبق نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا به نام دیوید (کریستوفر کازنوو) دچار می بیند. به زودی رابطه عاشقانه ای بین هنری و لوسی شکل می گیرد.
هالیوود و صنعت فیلمسازی بریتانیا مملو از فیلم هایی درمورد غریبه هایی است که در خانه یک زوج ظاهر می شوند و وانمود می کنند که دوست می باشند، تنها برای این که بعدها رازشان آشکار بشود. فیلم Eye of the Needle به جز از منظر جاسوسی، از این چنین فرمتی منفعت گیری می کند. در ابتدا، هنری به قدری دلنشین است که هنگامی لوسی عاشق او می بشود، مخاطبان به سختی می توانند او را برای چشمان عاشقش سرزنش کنند. هنگامی هویت واقعی هنری آشکار می بشود، دیوانگی اغاز می بشود و برای باقی فیلم ادامه می یابد. به این ترتیب، این فیلم کاملاً سرگرم کننده به نظر می رسد، حتی اگر نوشته جاسوسی حاضر، ماهیتی کوچک در داستان دارد.
۴- Operation Mincemeat (2021)
بر پایه کتابی به همین نام به قلم بن مک اینتایر، عملیات مینسمیت شرح یک ماموریت در دوران جنگ جهانی دوم معروف به “عملیات مینسمیت” است که در آن متفقین به جستوجو فریب دادن قوت های محور بودند تا فکر کنند که در حال دعوا به یونان می باشند در حالی که ماموریت مهم آن ها دعوا به سیسیل است. آن ها برای انجام این کار، به تن یک جسد لباس نظامی می پوشانند و اسنادی را به گفتن اسرار در داخل لباسش قرار می دهند و کاری می کنند که این جسد به ساحب برسد تا توسط ماموران آلمانی اشکار بشود. این مطرح به نتیجه رسید چون هیتلر نیروهای خود را به یونان منتقل کرد، که در ادامه امکان دعوا آسان متفقین به سیسیل را فراهم نمود.
طرفداران ژانر جنگی و جاسوسی، عملیات مینسمیت را به علت ربط آن با قسمت ساختگی جاسوسی، زیاد دلنشین خواهند یافت. برای مثال، یکی از صحنه های اولیه شامل شخصیتی است که داستان The 39 Steps نوسته جان بوچان را برای پسرش می خواند. کتاب جان بوچان یکی از اولین رمان های جاسوسی است و بعدها توسط آلفرد هیچکاک در قالب یک فیلم اقتباس شد. از همه مهم تر، این فیلم، یان فلمینگ خالق جیمز باند را به گفتن یکی از شخصیت های کلیدی خود دارد. فلمینگ که در آن زمان به گفتن دستیار مدیر قسمت اطلاعات نیروی دریایی خدمت می کرد، از افسرانی می بود که این ایده را نقل کرد. جزئیات کافی در رابطه چگونگی ساخت و اجرای این نقشه اراعه می بشود؛ از این رو، دیالوگ ها و اجراها به گفتن نقاط قوت این فیلم زندگینامه ای نقل می شوند.
۳- Where Eagles Dare (1968)
در فیلم قلعه عقاب ها یا جایی که عقاب ها جرأت اشکار می کنند، سازمان های اطلاعاتی بریتانیا فهمید می بشود که یک ژنرال آمریکایی توسط آلمانی ها دستگیر شده و در کوه های آلپ باواریایی نگهداری می بشود. با دقت به تکنیک های شکنجه شدید نازی ها، تنها مقداری زمان ملزوم است تا او اغاز به دادن اطلاعات کند. به این علت ستوان شافر (کلینت ایستوود) و سرگرد اسمیت (ریچارد برتون) لباس مبدل نازی ها را بر تن می کنند و برای نجات او به این منطقه می روال، اما ماموریت پیچیده می بشود چون یک خائن در بین آن ها وجود دارد.
دهه های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ دورانی می بود که فیلم هایی از این دست به شدت داخل روایتی اکشن می شدند. تنها مسائل پایه ای و اصولی تشریح شده و سپس مردم اغاز به تیراندازی به یکدیگر می کردند. در اینجا، دقیقاً ۵۹ دقیقه طول می کشد تا اکشن اغاز بشود. این زمان زمان طویل است، به خصوص برای فیلمی با بازی کلینت ایستوود در دوران اوجش، اما به لطف عرصه چینی آرام و بدون عجله، هنگامی اکشن در نهایت اغاز می بشود، زیاد سرگرم کننده تر می بشود. و کارگردان نیز سکانس های اکشن بزرگی خلق می کند. از درگیری تن به تن روی تله کابین گرفته تا افرادی که از صخره ها آویزان شده اند، درگیری و کشتار هیچ زمان متوقف نمی بشود. علاوه بر این، دو بازیگر نقش مهم فیلم از نقاط قوت شان نهایت منفعت گیری را می برند. ایستوود زیاد تر مبارزات را بر مسئولیت می گیرد، در حالی که برتون زیاد تر کارهای شفاهی و دیالوگی را انجام می دهد.
۲- The Guns of Navarone (1961)
بر پایه رمان آلیستار مک لین با همین نام، توپ های ناوارون مخاطبان را به سال ۱۹۴۳ می برد، وقتی که نیروهای محور تصمیم داشتند جزیره خِروس را که ۲,۰۰۰ سرباز انگلیسی در آن مستقر بودند، با خاک یکسان کنند. آن ها تصمیم دارند وجود نظامی خود را تا ترکیه گسترش دهند تا بتوانند به قدر کافی برای جذب متحدان تازه، نمایش قوت داشته باشند. نیروهای اطلاعاتی متفقین به شدت از این مطرح مطلع می شوند، به این علت یک واحد کماندویی را برای نابودی جزیره مجاور ناوارون که در آن قوت های محور توپ های بزرگ خود را نگه می دارند، آماده کردند.
رمان آلیستار مک لین یک داستان مملو از تستوسترون می بود چرا که نویسنده حس نمی کرد نیازی به وجود زنان در نقش های مهم باشد. خوشبختانه کارگردان جی.لی تامپسون این دیدگاه را مقداری متعادل می کند. به همین خاطر یکی از شخصیت های مهم فیلم او ماریا پاپادیموس، مبارزی سرسخت از شهری در آن حوالی است که زیاد تر دیالوگ های نیش دار و بامزه را به زبان یم آورد و در عین حال به یک رابطه عاشقانه مفصل نیز کشیده می بشود. بعد از او نوبت آنا است که سخن نمی زند اما در نهایت چندین آلمانی را به تسلیم وادار می کند. علاوه بر این، صحنه مهم فیلم که قهرمانان از صخره ای بالا می روال تا به دژ آلمانی برسند، زیاد بهتر از آنچه در کتاب توصیف شده، اجرا می بشود.
۱- Shining Through (1992)
رویدادها در فیلم در امتداد درخشش درست قبل از اغاز جنگ جهانی دوم اغاز می شوند. لیندا واس (ملانی گریفیث) به تازگی توسط وکیل مشهور اد لیلاند (مایکل داگلاس) در شرکت حقوقی خود استخدام شده است، به این علت او به جستوجو پیروزی در پرونده ها و دست و پا کردن نامی برای خود است. او در نهایت اغاز به رابطه ای عاشقانه با رئیسش می کند اما زیاد سریع فهمید می بشود که او مخفیانه برای سرویس امنیتی بریتانیا جاسوسی می کند. هنگامی که آمریکا داخل جنگ می بشود، لیندا موافقت می کند که برای تسلط خوب به زبان آلمانی برای جاسوسی برای اد به اروپا برود. با این حال، بزرگ ترین انگیزه او میهن پرستی نیست بلکه تمایل به پی بردن به سرنوشت اعضای خانواده یهودی اش در برلین است.
هنگامی که در امتداد درخشش اکران شد، مایکل داگلاس در نقطه ای از زندگی حرفه ای خود می بود که امکان نداشت انتخاب اشتباهی داشته باشد. او در هر فیلمی وجود داشت پرفروش می شد و کارگردان ها خوشحال بودند که برای مطمعن از این که هیچ جادوی بداهه ای سرکوب نمی بشود، به او اجازه بداهه گوی بدهند. او هر صحنه ای را مدیریت می کند و نگاه های خشن و لبخندهای تمسخرآمیزی را تحویل می دهد که چند سال قبل به او پشتیبانی کرد اسکار بگیرد. از نظر دیگر، ملانی گریفیث از وجود شخصیت خود در کانون صحنه های به یاد ماندنی فیلم راضی است. یکی از موارد قابل دقت، سکانس جاسوسی او از یک مقام نازی به نام فرانتس – اتو دیتریش (لیام نیسون)، سرقت اسناد و چپاندن آن ها در کفشش است.
دسته بندی مطالب