نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
مصوبه پیشنهادی اصلاحی وزارت صمت برای تعرفه واردات قطعات منفصله ماشین در سال ۱۴۰۳، میتواند عرصهساز انفجار قیمت خودروهای مونتاژی بشود. بر پایه این نظر، تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی با حجم موتور زیر ۱.۵ لیتر میتواند تا ۱۲ درصد افزایش اشکار کند و اگر پیشرانه این خودروها بیشتر از ۱.۵ لیتر باشد، تعرفه واردات تا ۵۵ درصد افزایش اشکار خواهد کرد. با افزایش تعرفه واردات قطعات خودروهای چینی، قیمت این خودروها افزایش قابل توجهی را توانایی خواهد کرد.
این چنین بخوانید: گمان توقف خطوط تشکیل کرمان موتور در عکس العمل به قیمتهای شورای رقابت
اکنون صنایع خودروسازی خصوصی تعداد بسیاری در ایران فعالیت دارند که از جمله آنها میتوان به مدیرانماشین، کرمانموتور و گروه بهمن اشاره کرد. هرکدام از خودروسازان خصوصی، یک یا چند شریک چینی را برای تشکیل محصولات خود انتخاب کردهاند. مقدار داخلیسازی خودروهای چینی در ایران، بین ۲۰ الی ۵۰ درصد است که شامل مواردی همچون باتری، تایرها، صندلیها و برخی اجزای داشبورد میبشود. به این علت بین ۸۰ الی ۵۰ درصد قطعات خودروهای چینی مونتاژ ایران، از منبع های شرکت خودروساز چینی تامین میبشود.
افزایش پلکانی قیمت خودروهای مونتاژی در سال تازه
اکنون تعرفه واردات قطعات منفصله ۱۶+۴درصد است که در آینده نزدیک، به ۲۸+۴ درصد افزایش اشکار خواهد کرد. برای مثال اگر هزینه قطعات منفصله وارداتی برای یک ماشین ۲۰هزار دلاری به ۱۸ هزار دلار می رسید، خودروساز ملزم می بود تا بر پایه تعرفه ۱۶+۴ درصدی، نزدیک به ۱۲۰ میلیون تومان (با مبنای ارز نیمایی) روی این قطعات تنها هزینه گمرکی پرداخت کند. حال این مقدار در صورت تصویب افزایش ۱۲ درصدی به ۱۹۲ میلیون تومان خواهد رسید که نشاندهنده افزایش ۷۰ میلیون تومانی قیمت قطعات منفصله وارداتی است. خودروسازان نیز ناچار می باشند تا این اختلاف قیمت را روی محصولات خود اعمال کنند.
یقیناً تنها افزایش تعرفه گریبانگیر قیمت خودروهای مونتاژی نشده است. افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله، علتافزایش مالیات و تعرفهها میبشود که به هزینه گمرکی اضافه خواهد شد. خودروسازان خصوصی گمان میزدند که افزایش تقریبی هزینههای گمرکی قطعات منفصله خودروهای چینی، بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان به ازای هر ماشین خواهد می بود.
همه آنچه گفتیم، در خصوص خودروهایی است که حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سیسی دارند. اگر بخواهیم این مساله را به خودروهایی با حجم موتور بیشتر از ۱.۵ لیتر گسترش دهیم، با افزایش قیمت بیشتری روبه رو خواهیم می بود. تعرفه ۱۶+۴ درصدی قبل این خودروها به ۷۱+۴ درصد افزایش اشکار خواهد کرد. با محاسبه همه هزینههای نهان و غیرپنهان مونتاژ خودروهای چینی در ایران، قیمت خودروهای مونتاژی با حجم موتور ۱.۵ الی ۲ لیتر بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان رشد خواهد کرد.
آیا تشکیل خودروسازان خصوصی روال معکوس اشکار میکند؟
خودروسازان خصوصی از هماکنون اظهار کردهاند که در صورت افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله به سرزمین، تشکیل خودروهایی با حجم ۱.۵ الی ۲ لیتر را متوقف خواهند کرد. علاوه برآن، قیمت خودروهای مونتاژی با حجم موتور کمتر از ۱.۵ لیتر به نحوه چشمگیری افزایش اشکار خواهد کرد. باید به این مسئله اشاره کنیم که خودروسازان خصوصی طی سال ۱۴۰۲، رشد چشمگیری در تشکیل ماشین داشتهاند و تا حد بسیاری کم شدن تشکیل ایرانماشین و سایپا را جبران کردهاند. با اعمال تعرفههای تازه، تشکیل خودروهای چینی نیز به مرور افت خواهد یافت.
دسته بندی مطالب