نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
همهی فیلمهای ابرقهرمانی از روی کمیکبوک اقتباس نشدهاند! تعدادی فیلم دلنشین در بین آنها وجود دارد که فیلمنامهای اورجینال دارند؛ برای آشنایی با این فیلمهای ابرقهرمانی با ویجیاتو همراه باشید.
فیلمهای ابرقهرمانی سالهای بسیاری است که قسمت شگفتانگیز و مجذوبکنندهی سینمای هالیوود را راه اندازی خواهند داد. حتی قبل از اینکه کریستوفر ریو (Christopher Reeve) در فیلم سوپرمن (۱۹۷۸) در آسمان پرواز کند و دوران تازه فیلمهای ابرقرمانی با بودجهی بالا اغاز بشود، هم در سینما و هم در تلویزیون مثالهای فرد دیگر از فیلمهای ابرقهرمانی وجود داشت.
هنگامی که از فیلمهای ابرقهرمانی سخن میزنیم، سریعاً یادها به سمت قهرمانان آمریکایی میرود که ریشهی آنها به کمیکبوکهای کمپانیهای دیسی و ماورل با قهرمانانی همچون بتمن، سوپرمن و مرد عنکبوتی برمیگردد. اما همه فیلمهای ابرقهرمانی ریشهی کمیک بوکی ندارند و حتی منشأ مهم آنها امریکا نیست. در این لیست قرار است به این فیلمها بپردازیم.
۱۰. Unbreakable
داستان فیلم Unbreakable داستان دیوید، فردی است که از یک سانحهی تصادف قطار جان سالم به در میبرد و بعد از آن میفهمد که دارای قوتهای ماورالطبیعی همانند صدمهناپذیری و تلهپاتی است. تقریباً دو دهه سپس و در سال ۲۰۱۶، شیامالان (کارگردان فیلم) فیلم دوم مجموعه به نام Split را اراعه کرد که در آن به داستان فردی با اختلال شخصیت میپردازد که در حال تبدیل شدن به یک ابرشرور است. در نهایت شیامالان در سال ۲۰۱۹ با فیلم Glass این مجموعه را به یک سهگانه تبدیل کرد و با جزئیات نبردی بین دیوید، کوین و یک نابغهی قاتل به نام Mr. Glass را به نمایش کشید.
جهان ابرقهرمانی شیامالان
شیامالان فردی نیست که مخاطبین از او انتظار فیلمهای ابرقهرمانی عظیم داشته باشند، با این حال او ۳ فیلم ابرقهرمانی در کارنامهی خود دارد. یقیناً که او برای مؤلف بودن، همه قوانین دنیای ابرقهرمانی را به سود خود تحول میدهد، عوض اینکه هنر قصهگویی خود را به استانداردهای ژانر بفروشد. از این رو در فیلمهای ابرقهرمانی او، ناظر صحنههای اکشن عظیم و لباسهای پر زرق و برق ابرقهرمانی و نظیر اینها نیستیم.
۹. Darkman
دارکمن ضدقهرمان انتقامجویی است که تماماً توسط نوارهای زخم باندپیچی شده. نقش او را لیام نیسون بازی میکند. او کارهای خود را در تاریکی، همانند بتمن انجام میدهد. دانشمندی به نام پیتون وستلیک که روی پوستهای مصنوعی کار میکند، یک دفعه دیوانه میبشود و میخواهد انتقام خود را از خلافکارانی که او را به این روز انداختند بگیرد. شمایل قهرمان داستان الهام بسیاری از شخصیتهای فیلمهای شبح اپرا (The Phantom of the Opera) و گوژپشت نتردام (The Hunchback of Notre Dame) گرفته است.
اولین فیلم ابرقهرمانی سم ریمی (Sam Raimi)
سپس از معروف شدن با اولین فیلم ترسناک خود به نام Evil Dead، سم ریمی تلاش کرد تا از تواناییهایش در ساخت فیلمی ابرقهرمانی منفعت گیری کند. متأسفانه او در راضی کردن استدیوهایی که حق نشر فیلمهای معروف را داشتند، ناکامی خورد و موفق نشد به آنها بقبولاند که فرد با لیاقتای برای کارگردانی این گونه فیلمها است. به این علت او تصمیم گرفت فیلم ابرقهرمانی خود را بسازد که الهام گرفته از فیلمهای ترسناک دهه ۳۰ سینمای هالیوود می بود. اینگونه می بود که فیلم دارکمن ساخته شد. پیروزی همین فیلم علتشد تا او به کارگردانی فیلم مرد عنکبوتی انتخاب بشود.
۸. Megamind
مگامایند، ابرشروی است که در سیارهی فرد دیگر به دنیا آمده و در آنجا به علت کلهی بزرگ آبی رنگ خود مورد تمسخر و قلدری قرار میگرفت. او میلی درونی به انجام کارهای شرورانه دارد. دشمن او، مترو من (Metro Man) است، فردی محبوب، مغرور و پر از مطمعن به نفس که اهمیت چندانی به نتیجهی اعمالش نمیدهد. هنگامی که اعمال مترومن تهدیدی عظیم برای کل شهر تبدیل میبشود، این ماموریتی مگامایند میباشد تا از لجاجت و بیمیلی خود دست بکشد و کاری که درست است را انجام دهد.
خلاقانه و خندهدار
مگامایند در زمان اراعهی خود به پیروزی بینظیری دست یافت. با معروف شدن صحنههای آن در سطح اینترنت و این چنین بچههایی که با اصرار از خانوادهی خود میخواستند تا آنها را به سینماها ببرند، این پیروزی فزونی یافت. فیلم داستان دلنشین و شخصیتهای جذابی دارد. مگامایند دنبالهای زیاد ضعیف در سال ۲۰۲۴ به نام Megamind vs The Doom Syndicate دریافت کرد که برای انیمیشنهای کندش و داستان کاملاً عادی آن، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.
۷. Chronicle
Chronicle داستان گروهی از دوستان است که بعد از تماس با یک شهابسنگ مرموز، به قوتهای ذهنی ماورالطبیعی دست مییابند. این فیلم به شیوه فیلمهای ترسناک در سبک «ویدئوهای پیداشده»، فیلمبرداری و تشکیل شده است. در عوض تبدیل شدن به ابرقهرمان، این گروه از قوتهای خود در جهت ارضا کردن عقدههای شخصی خود منفعت گیری میکنند. سپس از اینکه یکی از دوستان تبدیل به ابرشرور میبشود، دو دوست دیگر باید تصمیم بگیرند که چطور باید از قوتهای خود منفعت گیری کنند، آیا باید جلویش را بگیرند یا همانند او تبدیل به شرور شوند؟
رویکردی انسانی به سبک ابرقهرمانی
در دههی ۲۰۰۰، فیلمهای ابرقهرمانی به جریان مهم سینما تبدیل شده بودند، یعنی در همان دوران ساختار مهم فیلمهای ابرقهرمانی داخل ذهن مردم و فرهنگ عامه شده و چشم به راه این می بود تا این استانداردها توسط کارگردانهای پر ذوقتر تحول داده شوند. یکی از این کارگردانان، جاش ترنک می بود که با فیلم کمبودجهی خود به پیروزی بسیاری دست یافت. او در فیلم Chronicle افرادی را نشان داد که نمیدانند با قوتشان چکار کنند و باید تصمیم سختی بین انتخاب خوب و بد بگیرند.
۶. Krrish
کریشنا فردی است که با قوتهای فراطبیعی به دنیا آمده است. بعد از سالها گوشهنشینی و انزوا، او به علت سفر به سنگاپور برای ابراز عشق به دختر رویاهایش، یک دفعه در انظار و دقت عموم قرار میگیرد. او در این مسیر با تهدیدهای بسیاری روبه رو میبشود و یقیناً به مادربزرگش هم قول داده که قوتهای خود را از عموم مخفی نگه دارد. به این علت او هویت یک ابرقهرمان به نام کریش را به خود میگیرد که باید با یک دانشمند دیوانه که به کامپیوتری دسترسی دارد که آینده را مشخص می کند، به نبرد بپردازد.
فیلم توسط بینندگان غربی به اندازهای که لیاقتش را داشت مورد دقت قرار نگرفت
سنت داستانگویی هندیها پر از قهرمانهایی است که با همتایان حماسی یونانی و اسکاندیناوی برابری میکنند. اما قصههای ابرقهرمانی تنها قسمت زیاد کوچکی از فرهنگ عامه مردم هندی را راه اندازی میدهد. در سال ۲۰۰۶، بالیوود با فیلم Krrish خواست به فیلمهای ابرقهرمانی کمپانیهای دی سی و مارول نزدیک بشود که یقیناً برای تماشاچیان خارج از قارهی هند، این عمل پیروزیآمیز نبوده است، اما در داخل هند، کریش از محبوبیت بالایی برخوردار است و دو دنباله هم از روی آن ساخته شده است.
۵. Hancock
هنکاک فردی الکلی است اما با این وجود، از قوتهای ماورالطبیعی همانند پوست صدمهناپذیر و پرواز با شدت بالا برخوردار است. با اینکه او مدام نیت خوبی دارد، اما منفعت گیری بیاحتیاط از قوتهای خود برای پشتیبانی به مردم، زیاد تر از منفعت به زیان آنها همه میبشود، که این کار نظر عامه مردم را بر ضد او میکند.
گروه بازیگران دلنشین
برای محبوبیت بالای ویل اسمیت در دهههای ۹۰ و ۲۰۰۰، خواستهای بسیاری برای دیدن او در فیلمی ابرقهرمانی وجود داشت. بعد از نه گفتن به نقش سوپرمن، او در نقش هنکاک در سال ۲۰۰۸ ظاهر شد. داستان این فیلم، با کلیشههای ژانر ابرقهرمانی تفاوت دارد. ویل اسمیت در نقش فردی همانند سوپرمن با مشکلات شخصیتی متعدد ظاهر میبشود و در کنار بازیگران زیاد خوبی همانند شارلیز ترون و جیسون بیتمن به ایفای نقش میپردازند.
۴. Super
سوپر داستان آشپزی به نام فرانک داربو را میگوید که حس میکند از طرف خدا برای او مقرر شده تا به یک ابرقهرمان تبدیل بشود. فرانک لباسی قرمز رنگ میپوشد و خودش را «پیکان سرخ» مینامد. او به زودی جنگی علیه خلافکاران شهر اغاز میکند که دقت رسانهها و دیگر تبهکاران را به خود جلب میکند. اکنون فرانک باید قیمت خود را به هر دو سمت قانون اثبات کند تا به آنها بفهماند لایق جدی گرفته شدن است. فیلم در سال ۲۰۱۰ اراعه شد و بازیگرانی چون راین ویلسون، الی پیج و کوین بیکن در آن به ایفای نقش پرداختند.
اولین کوششهای جیمز گان در دنیای ابرقهرمانی
امروزه جیمز گان از برجستهترین چهرهها در سینمای ابرقهرمانی به حساب می اید. اما قبل از همکاری خود با مارول و دی سی و کارگردانی آثاری چون نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy) و جوخه انتحار (The Suicide Squad)، گان فیلم ابرقهرمانی نوآورانهی خود را کارگردانی کرده می بود. با اینکه فیلم از بودجه مقداری منفعت میبرد، همه صحنههایی که او بعداً در فیلمهایش در دنیای مارول و دی سی به کار بست، در اینجا هم به چشم میخورد.
۳. The Toxic Avenger
نقش مهم فیلم، یعنی ملوین فرد جونکوی سوم، فردی ضعیف است که شغلش سرایداری میباشد؛ او فردی مهربان است که مدام توسط روسای باشگاهی که در آنجا کار میکند مورد اذیت قرار میگیرد. یک شوخی بیرحمانه توسط یکی از همین افراد، ملوین را به درون یک خمره سمی لجنآلود میاندازد. همین نوشته ملوین را تبدیل به یک هیولای بزرگ و قوی میکند. بعد از آن او میخواهد انتقام خود را از همه افرادی که او را اذیت میکردند بگیرد. The Toxic Avenger به فیلم محبوبی تبدیل شد که چند دنباله از آن اراعه گردید و اکنون نیز قرار است مجموعه برای مخاطبین مدرن سینمای ابرقهرمانی ریبوت بشود.
یک فیلم ابرقهرمانی دهه هشتادی کمیاب
قبل از اینکه فیلمهای ابرقهرمانی همانند امروز به ماشین پولسازی تبدیل شوند و در نتیجه بودجههای آنها سر به فلک بشود، این فیلمها زیاد تر آثاری با بودجهی کم بودند که شبیه به فیلمهای ترسناک اسلشر ساخته میشدند. معروفترین فیلمهای ابرقهرمانی این دوران هم فرنچایز The Toxic Avenger است، که در سال ۱۹۸۵ اولین نسخه از آن اراعه شد.
۲. The Scarlet Pimpernel
قبل از اینکه کمیک بوکهای دی سی و مارول وجود داشته باشند، در سال ۱۹۰۵ رمانی به نام The Scarlet Pimpernel اراعه شد. رمان و فیلم اقتباس شده از آن، داستان سِر پرسی بلکنی را روایت میکنند؛ یک انگلیسی اشرافی که آداب معاشرت در جمع را همانند به همتایان خود فرا نگرفته است. اما پشت این شخصیت اجتماعی، سر پرسی قهرمانی است که خود را The Scarlet Pimpernel مینامد، که از اندوختهی زیاد و تواناییهای نبرد خود منفعت گیری میکند تا دنیا را از ظلم و ستم نجات دهد.
ابرقهرمان مهم
اگر شمایل کلی قصه برایتان همانند به سوپر من، زورو و … به نظر میرسد، برای داشته باشید که The Scarlet Pimpernel قبل از همهی اینها اراعه شد. مشخصههای سر پرسی همان چیزی است که بعدها در اکثر فیلمهای ابرقهرمانی مشاهده میکنیم، یعنی فردی با مشکلات شخصیتی، هویت نهان و قوتهای ماورالطبیعی. جدا از تأثیر شگرف The Scarlet Pimpernel به فیلمهای ابرقهرمانی سپس از خود، به تنهایی هم فیلم زیاد خوب و دیدنی است.
۱. The Incredibles
سپس از این که فجایع پشت سر هم، عموم را ضد ابرقهرمانان کرد، آنها ناچار شدند که به پشتیبانی دولت هویت خود را مخفی نگه دارند. آقای شگفتانگیز و الستیگرل، ابرقهرمانهایی می باشند که ردای قهرمانی خود را آویزان میکنند تا به مسائل خانوادگی بپردازند. اما بعد از سپری شدن سالها به اینگونه، آقای شگفتانگیز دیگر نمیتواند خواست مبارزه با جنایت خود را نادیده بگیرد. بالاخره یک روز اتفاقی میافتد که نه تنها او را، بلکه کل خانوادهاش را تهدید میکند و او دیگر چارهای جز تن دادن به خواست خود ندارد.
بهترین گروه ابرقهرمانی
با اینکه چهار شگفتانگیز در دنیای کمیک بوکها دارای تاریخچهی غنی و شخصیتهای محبوب است، اما هیچ زمان روی پردههای سینما مخاطبین همچین چیزی را حس نکردند. سپس شگفتانگیزان از سوی پیکسار اراعه شد و به دنیا قصهای تحویل داد که منتظرش بودند. فیلم موفقیتی خیره کننده داشت و با بودجهای نزدیک به ۹۲ تا ۱۴۵ میلیون دلار، توانست به فروش ۶۳۱.۶ میلیون دلاری در گیشهها برسد.
جمع بندی
نمیتوان تکذیب کرد که فیلمهای ابرقهرمانی قسمت مهمی از آثاری می باشند که هر ساله به روی پردهی سینما میروال؛ فروش زیاد بالا و بودجههایی که به آنها تعلق داده میبشود، گواهی بر این نوشته است. اصولاً فیلمهای ابرقهرمانی از منبع های کمیکبوکی اقتباس خواهد شد، اما در بین آنها آثاری را هم میتوان یافت که از فیلمنامهای اورجینال منفعت میبرند. در لیستی که آن را مطالعه کردید، تلاش داشتیم به معارفه تعدادی از فیلمهای ابرقهرمانی بپردازیم که از منبع های کمیکبوکی اقتباس نشدهاند. امیدواریم که تماشای آنها، اوقات خوبی را برای شما فراهم کند.
دسته بندی مطالب