چرا به ریمیک‌های اساسینز کرید نیاز داریم؟

چرا به ریمیک‌های اساسینز کرید نیاز داریم؟_اسکوار


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار

چند سال پیش، شایعاتی در فضای مجازی پخش شد حاکی از آنکه بازی اساسینز کرید بلک فلگ قرار است تا به طور کامل بازسازی بشود. خبری که زیاد شگفت می بود و شخصا برایم این سوال تشکیل شد که آیا واقعا به این ریمیک نیاز داریم؟ اکنون مدیر یوبی‌سافت یعنی ایو گیلمو، پروژه‌های ریمیک از سری اساسینز کرید را تایید و خبرداد که نه یک نسخه بلکه بازسازی چند نسخه در دست ساخت قرار گرفتند. اما چرا این تصمیم گرفته شده است؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید. 

پروژه‌های بازسازی اکنون از اهمیت اختصاصی‌ای برخوردارند و اغاز این روال از سال ۲۰۱۹ می بود. وقتی که نسخه بازسازی Resident Evil 2 به بازار اراعه شد و مورد استقبال طرفداران و منتقدین قرار گرفت و حتی علتشد تا کپکام یک فاز کاملا جدا گانه از بازی‌های مهم را در نظر بگیرد که فقط به ریمیک‌ها تعلق دارد. پیروزی این ریمیک، نقطه اغاز جریان پروژه‌های ریمیک متعدد از نظر دیگر استودیوها نیز می بود و عناوین مختلفی همانند دد اسپیس، دیمنز سولز و حتی لست آو آس یک نسخه بازسازی دریافت کردند. 

به طور کلی مقصد پروژه‌های بازسازی احیای یک فرنچایز و یا آشنا کردن نسل تازه مخاطبان با یک سری تقریبا مرده است. اگرچه که در این بین ناشرانی هم می باشند که فقط پا پیش گذاشتند تا از این جریان بیشترین منفعت گیری را کنند و پولی به جیب خودشان بزنند. اما نقش یوبی‌سافت در این بین چیست؟ 

اکنون یوبی‌سافت، پروژه‌های ریمیک بسیاری را در دست ساخت دارد. ریمیک Prince of Persia: The Sands of Time، ریمیک نسخه اول بازی اسپلینتر سل و اکنون ریمیک چندین نسخه از بازی اساسینز کرید، از جمله بازسازی‌هایی است که استودیوهای یوبی‌سافت مشغول به گسترش آن‌ها می باشند.

منتهی این اتفاق درمورد سری اساسینز کرید در حالی رخ می‌دهد که سری عملا نه فراموش شده و نه نیازی به آشنایی با مخاطب تازه دارد. اساسینز کرید از جمله سری بازی‌هایی محسوب می‌بشود که تا چند سال پیش، روال انتشار کردن سالیانه داشت و نسخه‌های مختلفی از آن انتشار می‌شد. بعد از انتشار کردن بازی Syndicate و کم شدن نسبتا محسوس و شدید سری، یوبی‌سافت تصمیم گرفت که انتشار کردن سالیانه را متوقف کند و روال گسترش بهتری را برای فرنچایز پرسودش در نظر بگیرد. نتیجه کار هم تقریبا پیروزی‌آمیز اما با چند تحول مهم همراه می بود. 

اساسینز کرید با نسخه اوریجینز، مسیر جدیدی را پیش گرفت و المان‌های نقش‌آفرینی بیشتر از قبل خودشان را نشان دادند. روندی که در ادامه با اودیسه و والهالا به شکل جدی‌تر و گسترده‌تری ادامه یافت و به نظر می‌آید که قرار است با نسخه‌ی Shadows نیز ادامه اشکار کند. همین روال علتشد تا برخی از طرفداران قدیمی سری، مدام انتقادی نسبت به رویکرد تازه سازندگان داشته باشند و آن را به دور از ریشه‌های سری بدانند. از طرفی، سر و صدا و پیروزی بازی‌های نقش‌آفرینی همانند ویچر ۳ و هورایزن علتشد تا بازی‌های نقش‌آفرینی بیشتر از قبل مورد دقت مخاطبان قرار بگیرد و یوبی‌سافت، اساسینز کرید را محل مناسبی برای ورود به این فضا و منفعت‌وری از این جو می‌دانست. 

اینجا دو دسته طرفدار داشتیم که یکی با روال تازه ناموافق و فرد دیگر موافق می بود. به نظر می‌آید که یوبی‌سافت کاملا از این دودستگی آگاه است و تلاش بسیاری کرده تا هر دو سوی این او گفت و گو و جدال را راضی نگه دارد. اساسینز کرید میراژ تقریبا ساختار کلاسیک سری را پیش گرفت و ماجرای اساسین قصه را در یک محیط کوچکتر روایت می‌کرد و از محیط‌ها و نقشه‌های بزرگ دوری می‌کرد. در صورتی که مطابق گزارش و اطلاعات انتشار شده، اساسینز کرید شدوز قرار است تا نقشه نسبتا بزرگ و پویایی داشته باشد. 

بدون شک یکی از این پروژه‌های بازسازی به اولین نسخه اساسینز کرید ربط دارد. نسخه‌ای که به لحاظ ساختاری و کمیت، شباهت‌های بسیاری به میراژ دارد. میراژ قرار می بود تا بسته‌ای الحاقی برای بازی والهالا باشد اما یوبی‌سافت به یک دفعه تصمیم گرفت تا این بازی را به طور جدا گانه انتشار کند. دور از انتظار نیست که یوبی‌سافت این عمل را انجام داده باشد تا بازخورد طرفداران نسبت به ساختار کلاسیک سری را بازدید کند و ببیند که آیا این مدل هم چنان جایی در دل طرفداران دارد یا نه. در صورت بازخورد مثبت، یوبی‌سافت بهانه خوبی دارد تا نسخه اول سری را بازسازی کند. از آنجا که بازی در سال ۲۰۰۷ انتشار شده و مقداری سالخورده و دور از استانداردهای امروزی‌ست، همه چیز آماده‌ست تا یوبی‌سافت گسترش این بازسازی را کلید بزند. 

ریمیک اساسینز کرید

اما ریمیکی که بر پایه شایعه ها و گزارشات متعدد می‌توانیم از وجودش یقین باشیم، ریمیک Assassin’s Creed Black Flag است. اما چرا این بازی که در سال ۲۰۱۳ اراعه شده و یکی از بهترین‌های سری بوده، نیاز به بازسازی دارد؟ 

راستش را بخواهید، درست است که این بازی نزدیک به یازده سال پیش انتشار شده اما یوبی‌سافت تا همین چند ماه پیش، تحت تاثییر ایده این بازی می بود. ایده کلی گفتن Skull and Bones از دل بازی بلک فلگ بیرون آمد؛ نبرد بازیکنان با کشتی‌های دریایی بر فراز اقیانوس‌ها، با ساختاری کاملا آشنا و جواب بعد داده. اما اسکال اند بونز با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم کرد تا به حالت انتشار کردن رسید. تاخیرهای متعدد، تحول کارگردان خلاق آن هم نه یک‌بار بلکه چندین بار، قرار گرفتن در اغاز لغو کامل و احیای مجدد، از معدود مشکلاتی می بود که این بازی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. نتیجه نهایی هم چیزی نبوده است که یوبی‌سافت دلش می‌خواست و اکنون این بازی با گذشت بیشتر از شش ماه، تقریبا مرده و هیچ بازیکن و مخاطبی برایش مشتاق نیست. ساخت ریمیک بلک فلگ، احتمالا تسویه حسابی باشد که یوبی‌سافت به دنبالش است. 

احتمالا ریمیک بلک فلگ، فقط بهانه‌ای باشد تا قسمت مولتی‌پلیر این‌بار به شکل کاملا ابراز شده و بهینه‌تر و با ساختار بهتر لایو سرویس در دسترس مخاطب قرار بگیرد و چه بسا که جایگزینی برای اسکال اند بونز ناکامی خورده باشد. اگر از دیدگاه‌های دیگر بخواهیم قضاوت کنیم، چندان علت منطقی برای ساخت این ریمیک وجود ندارد. این بازی همین اکنون هم قابل توانایی است و به لحاظ بصری، گرافیک کاملا قابل قبولی دارد؛ حتی از منظر گیم‌پلی هم یکی از به‌یادماندنی‌ترین توانایی‌ها خواهد می بود و مکانیزم‌ها و انیمیشن‌ها قدیمی نشدند. ساخت یک ریمیک باید با تغییراتی اساسی همراه باشد؛ تغییراتی که بلک فلگ چندان به آن نیازی ندارد. 

ریمیک اساسینز کرید بلک فلگ

گمان بسیاری وجود دارد تا یوبی‌سافت چند سال پیش و همزمان با موج ریمیک‌ها تصمیم گرفته باشد تا پروژه‌های ریمیک خودش را اغاز کند و عناوین مختلفی را گزینه مورد نظر خودش کرده باشد. فراموش نکنید پلی‌استیشن هم لست آو آس (که اتفاقا این بازی هم در سال ۲۰۱۳ اراعه شد) را ریمیک کرد، در صورتی که نیاز جدی‌ای برای آن وجود نداشت و تعداد بسیاری نسبت به مقیاس آن بازسازی انتقاد داشتند. 

بلک فلگ هم نسبت به آنچه که امروز قابل‌ توانایی‌ست، نیاز جدی به یک بازسازی کلی ندارد و احتمالا فقط بهانه‌ای برای یوبی‌سافت برای کسب درآمد باشد. یا احتمالا هم بلک فلگ، بهانه‌ای بشود تا پروژه‌ی ناموفق اسکال اند بونز، نمود تازه‌ای در قالب اساسینز کرید اشکار کند و احتمالا وجود اسم سری دلیلی بر فروش زیاد تر سری بشود.  

این که کدام یک از نسخه‌های دیگر هم قرار است یک نسخه ریمیک دریافت کنند، اشکار نیست اما با دقت به تعدد پورت‌ها و ریمسترها، واقعا نیازی نیست که اساسینز کرید فرد دیگر ریمیک بشود. شخصا تنها ریمیک نسخه اول را با دقت به آنچه که میراژ اراعه داد منطقی می‌دانم اما ریمیک بلک فلگ فقط پروژه‌ای است که هزینه و زمان گسترش آن می‌توانست صرف یک پروژه با هویت تازه بشود مگر آنکه یوبی‌سافت چیزی را می‌بیند که از دید من مخاطب نهان است.

زیاد تر بخوانید:

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت