نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
شرکت آرم (ARM) بهتازگی از فناوری افزایشدهنده کیفیت گرافیکی (Graphics Upscaler) اختصاصی خود رونمایی کرده است که میتواند اجرای روانتر بازیهای موبایل با توان پردازشی کمتر را به ارمغان آورد. این فناوری بهصورت متنباز در اختیار گسترشدهندگان قرار خواهد گرفت.
آنچه باید درمورد افزایشدهنده کیفیت گرافیکی ARM بدانیم
تعداد بسیاری از سازندگان تراشههای موبایل از معماری ARM برای تشکیل محصولات خود منفعت میگیرند در بین آنها میتوان به نامهای مطرحی همانند کوالکام و مدیاتک اشاره کرد. این شرکت بریتانیایی اخیراً از فناوری جدیدی تحت گفتن Accuracy Super Resolution پرده برداشته که بهمنظور بهبود اجرای بازیها روی تلفنهای هوشمند گسترش یافته است. ابزار حرف هایشده تحت مجوز متنباز MIT در دسترس گسترشدهندگان قرار میگیرد تا بتوانند بازیهای خود را بهینهسازی کنند.
فناوری افزایشدهنده کیفیت تازه ARM بر پایه فناوری FSR-2 شرکت AMD گسترش اشکار کرده است که از ارتقادهنده موقت گرافیکی برای اجرای بهتر بازیهای دسکتاپ منفعت گیری میکند و میتواند فریمریت خروجی را تاحدودی افزایش دهد. برخلاف برخی فناوریهای شبیه که تنها از یک فریم برای بهبود خروجی منفعت میگیرند، ناظر پردازش همزمان چندین فریم برای تشکیل خروجی باکیفیتتر در این فناوری هستیم.
افزایندههای کیفیت گرافیکی طبق معمولً در کارتهای گرافیک پایینرده یا پردازندههای گرافیکی لپتاپ مورد منفعت گیری قرار میگیرند که قادر به اجرای بازیهای سنگین با نرخ نوسازی عکس قابلقبول نیستند. ازجمله مثالهای نقل دیگر در این عرصه میتوان به انویدیا DLSS و اینتل XeSS اشاره نمود که برای رایانههای دسکتاپ و لپتاپ انتشار شدهاند. اکنون فناوری افزاینده کیفیت گرافیکی معارفهشده توسط ARM میتواند در بین معدود ابزارهای حاضر برای تلفنهای هوشمند قرار بگیرد که نهتنها روی اجرای روانتر بازیها تأثیر دارد؛ بلکه میتواند با افت مصرف انرژی، مقدار شارژدهی دستگاهها در میانه بازی را افزایش دهد.
مطابق نتایج اراعهشده توسط ARM، فناوری تازه این شرکت توانسته است عملکردی شبیه با فناوریهای FSR-2 و کوالکام GSR را از خود نشان دهد. ARM ادعا دارد که منفعتگیری از ابزار مذکور میتواند تا ۵۳ درصد نرخ نوسازی عکس بیشتری در قیاس با رندر بازیها روی رزولوشن مهم دستگاه توسط پردازنده گرافیکی Immortalis-G720 و نمایشگر ۲۸۰۰ در ۱۲۶۰ پیکسل از خود نشان دهد. برای قیاس میتوان اشاره کرد که فناوری AMD FSR-2 تنها تا ۳۶ درصد فریمریت بیشتری اراعه میکند و کارکرد ضعیفتری در قیاس با نمونه گسترشیافته توسط ARM از خود مشخص می کند.
ARM در جدول فرد دیگر عمل به نمایش کارکرد فناوری ASR روی یک دستگاه دارای تراشه مدیاتک دایمنستی ۹۳۰۰ کرده است. مطابق دادههای جدول مذکور، رندر بازیها روی رزولوشن 540P و ارتقا گرافیکی آن میتواند مقدار مصرف باتری را نزدیک به ۲۰ درصد نسبت به رندر روی رزولوشن 1080p افت دهد.
پردازندههای مبتنیبر معماری ARM اکنون روی کامپیوترهای کوپایلوت پلاس هم مورد منفعت گیری قرار میگیرد و سازندگان مطرحی همانند مایکروسافت، دل، لنوو و سامسونگ از این چنین تراشههایی روی محصولات خود منفعت میگیرند. به گمان زیادً قابلیت افزایش کیفیت گرافیکی ASR میتواند به لپتاپهای ویندوزی که پردازشگر گرافیکی مجزا ندارند، پشتیبانی کند تا کارکرد بهتری در بازیها از خود نشان دهند. یقیناً این لپتاپها از فناوری Automatic Super Resolution مایکروسافت که بهصورت انحصاری برای تراشههای سری اسنپدراگون X گسترشیافته نیز منفعت میگیرند. این چنین مایکروسافت اظهار کرده مشغول ساخت فناوری افزایش کیفیت گرافیکی جدیدی است که میتوان از آن روی طیف گستردهتری از دستگاههای ویندوزی منفعت گیری کرد.
دسته بندی مطالب