انکپ چین

کراس‌اوور آیتو M9 هواوی، گفتن ایمن‌ترین ماشین چین را کسب کرد_اسکوار


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار

کراس‌اوور سرس آیتو M9 (Seres Aito M9) گفتن ایمن‌ترین ماشین چین را از آن خود کرد. این ماشین در تست تصادف موسسه چینی C-NCAP گفتن «پنج ستاره پلاس» را دریافت کرد و مورد تقدیر کارشناسان قرار گرفت. باید اشاره کنیم که محصولی از این سری با نام ارس M5 (ERES M5) توسط گروه ماموت در نمایشگاه نوآوری‌های صنعت ماشین ۱۴۰۳ رونمایی شده است.

نسخه هیبریدی سرس آیتو M9 در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ داخل بازار روسیه خواهد شد. از آن‌جایی که گروه ماموت نیز نسخه فرد دیگر از این ماشین را برای اراعه در بازار ایران در نظر گرفته است، امکان دارد روزی نیز آیتو M9‌ به بازار ایران بیاید. آیتو M9 محصول مشترک هواوی و شرکت خودروسازی چینی سرس است.

نگاهی مختصر به انکپ چین

موسسه ایمنی انکپ چین با نام رسمی مرکز تحقیقات و فناوری ماشین چین (CATARC)، فعالیت خود را در سال ۲۰۰۶ اغاز کرد. استانداردهای ایمنی انکپ چین در ابتدا زیاد ساده بودند و همین نوشته علتتمسخر آن‌ها در برنامه تخت گاز شد. بعد از آن چینی‌ها به مرور استانداردهای ایمنی خود را سختگیرانه‌تر کردند. انکپ چین سری جدیدی از استانداردها را در سال ۲۰۲۱ معارفه کرد که به ادعای آن‌ها، تا حد امکان بر پایه استانداردهای یورو انکپ تدوین شده‌اند. از اغاز سال ۲۰۲۲، خودروهای چینی بر پایه استانداردهای تازه و سخت‌گیرانه‌تر از قبل مورد سنجش قرار می‌گیرند.

مطابق مقررات انکپ چین، خودروهای مورد آزمایش در قالب شش رتبه طبقه‌بندی خواهد شد. این رتبه‌ها شامل یک تا پنج ستاره ایمنی می باشند. در صورتی که یک ماشین عملکردی فراتر از پنج ستاره ایمنی داشته باشد، بیشترین رتبه یعنی «پنج ستاره پلاس» را دریافت می‌کند. این مطرح از نظر گرافیکی به طور پنج ستاره کوچک و یک ستاره بزرگ نمایش داده می‌بشود. کراس‌اوور سرس آیتو M9، موفق به دریافت این رتبه شد.

جزئیات رتبه ایمنی آیتو M9

مسئله دلنشین این است که مرکز تحقیقات و فناوری ماشین چین، اتومبیل‌های مورد آزمایش را با بودجه شخصی خریداری می‌کند. آیتو M9 خریداری شده نیز از تیپ پایه مکس می بود که با قیمت ۵۰۹.۸۰۰ یوان (۴ میلیارد تومان) خریداری شد. آیتو M9‌در قسمت ایمنی غیرفعال، امتیاز ۹۶.۹۸% را دریافت کرد. این چنین زمان برخورد با مانع جلو، نیمی از ماشین به طور کامل از برخورد مصون ماند و سرنشینان آسیبی ندیدند.

آیتو M9

در قسمت صدمه جانبی نیز این ماشین بیشترین امتیاز ممکن را به خود تعلق داد. رتبه این ماشین در محافظت از عابر پیاده، ۷۳.۳۸% می بود. دستیارهای پشتیبانی راننده نیز امتیاز ۹۷.۷۹% را دریافت کردند. نتیجه نهایی تست ایمنی آیتو M9، ۹۳.۹% از ۱۰۰% می بود. دیگر خودروهای رقیب در قسمت ایمنی همچون کراس اوور Li Auto L9 و سدان IM L7 امتیاز ۹۱.۳% را دریافت کرده بودند. کمترین رتبه ایمنی مطابق استاندارد ۲۰۲۱ نیز هم‌اکنون به اسکای ول ET5 تعلق دارد.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت