۱۰ گام انتخاب نام برای کسب و کار جدید و بایدها و نبایدهای آن

۱۰ قدم انتخاب نام برای کسب و کار تازه و بایدها و نبایدهای آن_اسکوار


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار

انتخاب نام برای کسب و کار تازه یکی از حیاتی‌ترین و سخت‌ترین تصمیماتی است که پیش روی هر تیمی است. انتخاب این نام بایدها، نبایدها و فرایندی مشخصی دارد که دانستن آن الزامی است.

نام مناسب می‌تواند هویت برند شما را تعریف کرده و در ذهن مخاطبان جایگاه اختصاصی‌ای تشکیل کند. احتمالا فکر کنید انتخاب نام مناسب تنها به مقداری سلیقه نیاز دارد، اما اینطور نیست. شما باید اصول انتخاب نام را بدانید و یک مسیر اشکار را طی کنید.

بایدها انتخاب نام برای کسب و کار تازه

فرایند انتخاب نام برای کسب و کار تازه

انتخاب نام برای کسب و کار تازه فرایند دقیق و منظمی است. در این قسمت، مرحله های انتخاب نام را قدم به قدم با هم جستوجو می‌کنیم.

۱- تشکیل لیست اولیه نام‌ها

ابتدا با تیم خود جلساتی برگزار کنید و ایده‌های گوناگون برای نام کسب‌وکار را جمع‌آوری کنید. در این مرحله، هر نامی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید در این مرحله که طوفان ذهنی است نباید هیچ ایده‌ای را سانسور کنید

۲- راه اندازی ماتریس برسی

یک ماتریس برسی بسازید که در هر ردیف آن یکی از نام‌های پیشنهادی و در هر ستون، معیارهای برسی قرار گیرد.

این معیارها می‌توانند شامل موارد بسیاری از جمله موارد زیر باشند:

  • سادگی تلفظ
  • سادگی املا
  • به یاد ماندنی بودن
  • منحصر به فرد بودن
  • قابلیت ثبت دامنه اینترنتی
  • بازدید حق مالکیت فکری (علائم تجاری)
  • همخوانی با برند و قیمت‌های آن
  • قابلیت منفعت گیری در تبلیغات و بازاریابی

۳- برسی نام‌ها

هر نام را بر پایه معیارهای تعیین شده برسی کنید. به هر معیار وزنی تعلق دهید و نام‌ها را بر پایه این وزن‌ها درجه‌بندی کنید. این کار به شما پشتیبانی می‌کند تا نام‌هایی که بیشترین امتیاز را کسب می‌کنند، شناسایی کنید.

۴- تحلیل زبانی و فرهنگی

نام‌های منتخب را از نظر زبانی و فرهنگی تحلیل کنید. بازدید کنید که نام در زبان‌های گوناگون به چه معناست. آیا در فرهنگ‌های گوناگون مفهومی نامناسب یا منفی دارد؟ این کار به اختصاصی برای کسب‌و‌کارهایی که تصمیم وجود در بازارهای بین‌المللی دارند، الزامی است.

۵- بازدید حقوقی

بازدید کنید که نام‌های منتخب از نظر حقوقی مشکلی نداشته باشند. این کار شامل جست‌وجو در پایگاه‌های داده علائم تجاری و بازدید امکان ثبت دامنه‌های اینترنتی است. این چنین، مطمعن اشکار کنید که نام انتخابی با هیچ برند ثبت شده فرد دیگر تداخل نداشته باشد.

۶- تحقیق بازار

چند نام برتر را انتخاب کنید و با گروه کوچکی از مخاطبان مقصد خود آزمایش کنید. از آن‌ها بخواهید نظر خود را در رابطه هر نام گفتن کنند. این بازخوردها می‌تواند به شما پشتیبانی کند تا تصمیم نهایی را با مطمعن بیشتری بگیرید.

۷. انتخاب نهایی

با منفعت گیری از اطلاعات جمع‌آوری شده از مرحله های قبل، نام نهایی را انتخاب کنید. این نام باید بیشترین امتیاز را در ماتریس برسی کسب کرده باشد و از نظر زبانی، فرهنگی و حقوقی نیز مناسب باشد. یقیناً دقت داشته باشید شما در این مرحله می‌توانید نام دوم یا سوم را انتخاب کنید. این انتخاب به صاحبین کسب‌وکار باز می‌گردد و اصولا فرایندی دموکراتیک نیست.

۸- طراحی لوگو و هویت بصری

بعد از انتخاب نام، طراحی لوگو و هویت بصری و هویت برند را اغاز کنید. نام انتخابی باید به خوبی با لوگو و هویت بصری کسب‌و‌کار هماهنگ باشد تا بتواند در کنار آن‌ها یک «برند» واقعی خلق کند.

۹- ثبت رسمی

نام و لوگوی کسب‌و‌کار تازه را به طور رسمی ثبت کنید. این مرحله شامل ثبت علائم تجاری و دامنه‌های اینترنتی است. مطمعن حاصل کنید که همه مرحله های قانونی به درستی انجام بشود.

۱۰- اظهار عمومی

بعد از تکمیل مرحله های ثبت، نام و لوگوی کسب و کار تازه را به طور رسمی اظهار کنید. این کار می‌تواند با یک کمپین تبلیغاتی یا اتفاقات رسمی صورت بگیرد.

انتخاب نام برای کسب و کار تازه؛ یک فرایند سیستماتیک

همانطور که مشاهده کردید انتخاب نام برای کسب و کار تازه کاری سیستماتیک و فرایند محور است. نام باید به خوبی هویت کسب‌و‌کار را نشان دهد و به یاد ماندنی باشد.

این جا یقیناً یک قضیه مهم وجود دارد و آن سلیقه و نظر مالک کسب‌ و کار است. از بستنی فروشی تا شرکت کامپیوتری شما می‌توانید اسم خود را روی کسب و کارتان بگذارید و هیچ کس هم چیزی نگوید.

منبع:‌ Findlaw , Strikingly

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت