نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
سامسونگ در نمایشگاه SNE Battery Day 2024 در سئول کره جنوبی شرکت کرده است تا فناوریهای تازه باتری خود را به نمایش بگذارد. این شرکت میگوید که اولین محصولات از خط تشکیل باتریهای حالت جامد آزمایشی خود را به سازندگان خودروهای برقی پریمیوم تحویل داده و آنها نزدیک به شش ماه است که این باتریها را آزمایش میکنند. این باتری تازه با هر بار شارژ که ۹ دقیقه طول میکشد، نزدیک به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر شارژدهی خواهد داشت.
بر پایه گزارش رسانه کرهای The Elec، به حرف های معاون قسمت تشکیل باتریهای سامسونگ، خودروسازان استقبال خوبی از باتریهای حالت جامد این شرکت داشتهاند؛ این باتریهای تازه کوچکتر، سبکتر و زیاد ایمنتر از آنچه در خودروهای الکتریکی جاری وجود دارد، می باشند.
بااینحال به نظر میرسد تشکیل آنها نیز نسبتاً گران است، چون سامسونگ میگوید که ابتدا از این باتریها در خودروهای الکتریکی لوکس «سوپر پریمیوم» منفعت گیری میبشود. به ادعای این شرکت این باتریها میتوانند بیشتر از ۶۰۰ مایل (۹۶۵ کیلومتر) را با یکبار شارژ طی کنند.
باتری تازه سامسونگ برای خودروهای الکتریکی پریمیوم
باتری حالت جامد سامسونگ میتواند در ۹ دقیقه شارژ بشود؛ این چنین این شرکت طول عمر این باتریها را ۲۰ سال ذکر کرده است. یقیناً طول عمر ۲۰ ساله، انگارً دارد به یک استاندارد در شرکتهای تولیدکننده باتری ماشین تبدیل میبشود. برای مثال شرکت CATL در تلاش است تا باتری با دوام طویلتر و عمر ۱۵ ساله بسازد.
بااینحال یکی از عوامل بازدارنده شرکتها برای تشکیل زیاد باتریهای حالت جامد، قیمت آنها است. بزرگترین سازنده باتریهای برقی یعنی CATL پیشازاین حرف های می بود تا قبل از سال ۲۰۳۰ این باتریها به تشکیل زیاد نخواهند رسید. یقیناً باتوجه به ورود سامسونگ به این عرصه، باید دید این شرکت چه برنامههایی برای رقابت خواهد داشت.
تویوتا و سامسونگ وعده دادهاند که تشکیل زیاد باتریهای حالت جامد خود را در سال ۲۰۲۷ اغاز کنند؛ تویوتا حرف های است که ابتدا باتریهای خود را در خودروهای برقی درجه یک شرکت لکسوس نصب خواهد کرد.
سامسونگ علاوهبر باتری حالت جامد با فناوری تشکیل زیاد اختصاصی خود، میخواهد در قسمت تشکیل باتریهای مقرونبهصرفه نیز رقابت کند. این شرکت درحال گسترش باتریهای ارزانتر LFP و بدون کبالت و این چنین روش تشکیل الکترود خشک است.
دسته بندی مطالب