اتوبوسرانی تهران

ناوگان اتوبوسرانی تهران به شش هزار اتوبوس درون‌شهری تازه نیاز دارد_اسکوار


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار

«مهدی چمران»، رئیس شورای شهر تهران، از نیاز ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۶ هزار اتوبوس تازه خبر داد. به حرف های او، تعداد اتوبوس‌های درون‌شهری در همه شهرهای سرزمین طی سالیان تازه افت یافته است. خودروسازان نیز نمی توانند همه نیاز شهرهای بزرگ سرزمین به اتوبوس را جواب دهند.

به حرف های چمران، افتاتوبوس فقط مشکل تهران نیست؛ برای مثال سنندج، مرکز استان کردستان، در سال‌های قبل ۱۸۶ دستگاه اتوبوس داشت اما هم‌اکنون فقط ۲۰ دستگاه اتوبوس در این شهر فعال‌اند. تهران نیز ۶ هزار دستگاه اتوبوس داشت که این تعداد به ۱۸۰۰ دستگاه افت یافته است. یقیناً تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی تهران اکنون به ۲ هزار دستگاه رسیده است.

هزینه وقتی و ریالی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران

بر پایه آنچه چمران می‌گوید، شرکت‌های داخلی می‌توانند ماهانه ۵۰ دستگاه اتوبوس بین‌شهری را به شهرداری تهران تحویل دهند. به عبارتی در بهترین حالت، تحویل اتوبوس‌های تازه به ناوگان اتوبوس‌رانی تهران ۸۰ ماه یا ۶.۵ سال طول می‌کشد. این چنین خرید ۴ هزار دستگاه اتوبوس برای پایتخت نیاز به بودجه بسیاری دارد. اگر قیمت هر دستگاه اتوبوس شهری را ۸ میلیارد تومان تخمین بزنیم، برای برگشت ناوگان اتوبوسرانی تهران به حالت ایده‌آل، ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار ملزوم است!

افتاتوبوس در شهرهای سرزمین علتشده برخی شهرداری‌ها، اتوبوس‌های قدیمی دهه ۱۳۸۰ را برای سرویس‌دهی بازگردانده‌اند. این چنین گروه فرد دیگر از شهرداری‌ها با خودروسازان قرارداد بسته‌اند، اتوبوس‌های قدیمی را بازسازی کنند تا هم چنان بتوانند کار کنند.

هم‌اکنون خرید یک دستگاه اتوبوس درون‌شهری دیزلی بین ۷ الی ۸ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. اتوبوس‌های برقی داخلی نیز با قیمت تقریبی ۱۲ میلیارد تومان فروخته خواهد شد. ۸۰ درصد هزینه ملزوم برای گسترش حمل‌ونقل عمومی شهرها را دولت و ۲۰ درصد را شهرداری‌ها می‌پردازند. به حرف های چمران، شهرداری تهران هزینه کامل خرید ۶۰۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کرده است اما از این تعداد خواست فقط ۱۶۴ دستگاه به مرحله تحویل رسیده‌اند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت