نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
احتمالا شما هم این چنین تواناییای داشته باشید که در آن حس کنید شبکههای اجتماعی همانند اینستاگرام مکالمات شما را میشنوند و سپس پستهایی را بر پایه آنها به شما نمایش خواهند داد. یا تبلیغات اینترنتی سایتها به موضوعی که اخیراً در رابطه آن سخن بگویید کردهاید ربط دارد. اکنون یکی از شرکای شرکتهایی همانند گوگل، متا، مایکروسافت و آمازون اظهار کرده که این پلتفرمها تقریباً به همه مکالمات کاربران گوش خواهند داد.
بر پایه این گزارش، سرویس بازاریابی دیجیتال Cox Media Group (به اختصار CMG) فناوری مورداستفاده برای نظارت و گوشدادن به مکالمات کاربران را «داده صوتی» (Voice Data) مینامد و ادعا میکند که «تلفنها به ما گوش خواهند داد» و کسبوکارها میتوانند از این دادهها برای مقصدیابی موثر تبلیغات منفعت گیری کنند.
این شرکت میگوید:
«در زیاد تر لحظات روز، یک دستگاه هوشمند در شعاع دو اینچی ما قرار دارد. این یعنی هنگامی در رابطه برنامههای آخر هفته خود سخن بگویید میکنیم، این که چه مقدار به بازسازی آشپزخانه خود نیاز داریم یا این که کدام مدل SUV برای خانواده ما بهتر است، یک دستگاه هوشمند در دسترس است. هنگامی کسبوکارهای کوچکی بدانند چه فردی به آنها نیاز دارند، میتوانند تبلیغات را با دقت بالایی ارسال کنند، پول کمتری را هدر بدهند و مخاطبان خود را افزایش دهند.»
تبلیغات مقصددار اینستاگرام و گوگل با جمعآوری مکالمات کاربران
در قسمت فرد دیگر از این گزارش اشارهشده که این تکنیک بدون نگرانی برای کسب رضایت و نگه داری حریم خصوصی کاربران انجام میبشود:
«امکان پذیر همانند به جادوی سیاه بهنظر برسد، اما اینطوری نیست و هوش مصنوعی است. توانایی روبهرشد برای دسترسی به دادههای میکروفون در دستگاههایی همانند تلفنهای هوشمند و تبلتها، به شرکای حوزه فناوری ما اجازه میدهد تا دادههای صوتی مکالمات را جمعآوری و تجزیهوتحلیل کنند.
نتیجه؟ داشتن فهمیدن بیسابقهای از حرکت مصرفکننده که با آن میتوانیم تبلیغات را بهطور شخصیسازی اراعه کنیم و علتمیبشود مخاطب مقصد شما به این فکر کند که این پلتفرمها واقعاً میتوانند ذهن را بخوانند.»
مسئله دلنشین فرد دیگر که به آن اشارهشده این است که مدتی بعد از انتشار کردن این گزارش، انگارً گوگل روابط خود با CMG را قطع کرده است.
دسته بندی مطالب