نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
بر پایه اظهار گمرک ایران، از ابتدای سال جاری تا روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۳، نزدیک به بیست هزار دستگاه ماشین داخل سرزمین شدهاند. اراعه این آمار از واردات ماشین علتمیبشود تا نسبت به این نوشته خوشبین باشیم. اگر در نیمه اول سال جاری بیست هزار دستگاه ماشین وارداتی به سرزمین رسیدهاند، این آمار میتواند تا آخر سال به ۴۰ هزار دستگاه برسد. آمار ورود چهل هزار دستگاه اتومبیل خارجی آخرین بار در سالهای میانی دهه ۱۳۹۰ و دوران برجام اتفاق افتاد، وقتی که محدودیتهای کمتری برای واردات وضع شده بودند.
این چنین بخوانید: تویوتا کرولا و معینماشین، هم چنان صدرنشین واردات ماشین می باشند
در اطلاعیه گمرک ایران حوالی واردات ماشین به سرزمین در نیمه اول سال ۱۴۰۳، قیمت کل خودروهای وارداتی در این زمان ۳۹۰ میلیون دلار اظهار شده است. به عبارتی قیمت متوسط هر اتومبیل وارداتی ۱۹۵۰۰ دلار است. به این علت اکثر خودروهای وارداتی تازه به کشورمان را اتومبیلهای اقتصادی راه اندازی خواهند داد. این نوشته را به خوبی از تنوع محصولات وارداتی میتوان فهمید شد. تویوتا کرولا، تویوتا لوین، هوندا سیتی، نیسان سیلفی و نیسان سانی، محصولاتی اقتصادی در سطح جهانی می باشند که در مرحله تازه واردات به کشورمان رسیدهاند.
افزایش دوازده برابری واردات ماشین به سرزمین در سال ۱۴۰۳
جهش بزرگ در واردات اتومبیل به سرزمین، از طریق قیاس آمار سال قبل و امسال به خوبی اشکار میبشود. در نیمه اول سال ۱۴۰۲، هزار و ۶۴۷ دستگاه ماشین با قیمت ۳۵ میلیون دلار (۲۱.۲۵۰ دلار به ازای هر ماشین) داخل کشورمان شده بودند. به عبارتی در نیمه اول سال ۱۴۰۳، ناظر جهش ۱۲ برابری واردات ماشین هستیم.
افزایش تعداد خودروهای وارداتی ترخیص شده از گمرک، علتشده است تا مالکان خودروهای وارداتی عمل به فروش این خودروها یا منفعت گیری از آنها کنند. در واقع هنگامی که نخستین سری از اتومبیلهای وارداتی به دست مشتریان رسید، آنها با منفعت گیری از خودروبر نسبت به جابجایی اتومبیل خود عمل میکردند تا کیلومتر ماشین صفر باقی بماند. این چنین تعداد بسیاری از خودروهای وارداتی تازه در انبارهای شخصی دپو شدند. با این حال اکنون مالکان خودروهای وارداتی تصمیم گرفتهاند از این خودروها منفعت گیری کنند یا هرچه سریع تر آنها را به فروش برسانند.
دسته بندی مطالب