نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
در تیرماه امسال، کلودفلر ابزار رایگانی را در اختیار صاحبان وبسایتها قرار داد تا بهوسیله آن بتوانند از وب اسکرپینگ یا استخراج محتوا برای آموزش مدلهای زبانی بزرگ توسط شرکتهای سازنده هوش مصنوعی جلوگیری کنند. اکنون این شرکت تصمیم دارد در سال ۲۰۲۵ یک مارکتپلیس راهاندازی کند تا صاحبان وبسایتها بتوانند در ازای دادن اجازه اسکرپینگ، از سازندگان هوش مصنوعی مبلغی دریافت کنند.
«متیو پرینس» (Matthew Prince)، مدیرعامل کلودفلر به تککرانچ میگوید: «اگر به هر طریقی به تولیدکنندگان [محتوا] هزینه نپردازید، آنها دیگر چیزی خلق نمیکنند، و این مشکلی است که باید حل بشود.»
اگرچه سایتهای بزرگ همانند تایم یا فایننشال تایمز با شرکتهای هوش مصنوعی قرارداد بستهاند، اما سایتهای کوچک هم چنان در ازای استخراج دادههایشان توسط باتهای هوش مصنوعی سودی دریافت نمیکنند. برای جلوگیری از این کار و ناامیدی تولیدکنندگان محتوا، کلودفلر مدتی است که برنامهها و ابزارهای مختلفی را راهاندازی کرده است.
مارکتپلیس کلودفلر برای فروش محتواها به شرکتهای هوش مصنوعی
از سال قبل، منفعت گیری مردم از ابزارهای هوش مصنوعی مولد زیاد افزایش یافته است، اما اگر مردم دیگر بهجای مراجعه به وبسایتها، فقطً اطلاعات خود را از چتباتی همانند ChatGPT بگیرند، ناشران کوچک چطور در عصر هوش مصنوعی زنده میهمانند؟
امروزه، اراعهدهندگان مدلهای هوش مصنوعی هزاران وبسایت کوچک را برای کسب دادههای آموزش مدلهای زبانی بزرگ خود، اسکرپ میکنند. اگرچه برخی از ناشران بزرگتر برای دادن مجوز با OpenAI قرارداد بستهاند، اما عموماً وبسایتهای کوچک هزینهای دریافت نمیکنند، بااینحال محتوای آنها هم چنان به مدلهای محبوب هوش مصنوعی راه اشکار میکند. این کار میتواند تعداد بسیاری از وبسایتها را ورشکسته کند و ترافیک آنها را افت دهد.
در اغاز تابستان ۲۰۲۴، استارتاپ Perplexity متهم شد که خواست سایتها برای عدم استخراج داده را نادیده میگیرد. زمان کوتاهی بعد از این خبر، کلودفلر ابزاری را انتشار کرد تا مشتریان بتوانند همه باتهای اسکرپینگ هوش مصنوعی را با یک کلیک مسدود کنند.
اما اگر بخواهید باتهای Perplexity را مسدود کنید، و باتهای OpenAI را آزاد بگذارید، چهکار باید بکنید؟ مدیرعامل کلودفلر میگوید که مشتریان آنها با ابزارهای تازه میتوانند انتخاب کنند کدام مدلهای هوش مصنوعی به سایتهایشان دسترسی داشته باشند. بااینحال ابزارهای کلودفلر به این مزیت محدود نمیبشود؛ مارکتپلیس Cloudflare که در سال آینده میلادی راهاندازی میبشود، تصمیم دارد به وبسایتها و ناشران کوچک اجازه دهد تا با اراعهدهندگان مدلهای هوش مصنوعی نیز داخل خرید وفروش شوند.
بهزعم مدیرعامل کلودفلر، این مارکتپلیس در نهایت برای اکوسیستم هوش مصنوعی خوب است. پرینس میگوید چشمانداز جاری، که در آن برخی از شرکتهای هوش مصنوعی هیچ زمان برای محتوا هزینه نمیکنند، پایدار نیست.
اطلاعات بسیاری از این مارکتپلیس در دست نیست، برای مثال نمیدانیم که چطور باید هزینههای اسکرپینگ را تعیین کرد، یا برای مثال چطور میتوان در ازای دادن دسترسی به باتهای هوش مصنوعی، از شرکت سازنده آن اعتبار و مزایای خاصی گرفت.
دسته بندی مطالب