نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
دهه ۲۰۰۰ دوره شکنجههای جنسی و خونریزی زیاد، و این چنین شاهکارهایی در زیرژانر ویدیو اشکار شده، بازسازی آثار ژاپنی، فیلم های باکیفیت کمهزینه، و فرنچایزهای بزرگ در ژانر وحشت می بود. فیلمهای زامبی محور، داستانهای ارواح، همراه با داستانهایی که جنبههای تاریک اینترنت و فناوری را بازدید میکردند، در این دهه محبوب بودند. در ادامه این نوشته تصمیم داریم شما را با ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت در دهه ۲۰۰۰ آشنا کنیم. ملزوم به ذکر است که احتمالا این فیلم ها لزوماً فیلم های بی نقصی نباشند، اما از نظر تشکیل هراس، جامپ اسکرها، تصاویر آزاردهنده و فضای ناخوشایند چیزهای بسیاری برای اراعه کردند.
بهترین فیلم های ترسناک دهه ۲۰۰۰
- ۱۰- The Others (2001)
- ۹- Orphan (2009)
- ۸- The Ring (2002)
- ۷- The Descent (2005)
- ۶- Paranormal Activity (2007)
- ۵- The Orphanag (2007)
- ۴- The Grudge (2004)
- ۳- REC (2007)
- ۲- Martyrs (2008)
- ۱- Saw (2004)
۱۰- The Others (2001)
«مزاحمان می روال، اما دیگران خواهند آمد». در دیگران، نیکول کیدمن در نقش گریس، زنی که در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم با دو فرزند حساس به نور خود در یک عمارت دورافتاده زندگی میکند، نقش مهم این فیلم ترسناک را بازی می کند. خانه برای محافظت از بچه ها در تاریکی نگه داشته می بشود، اما هنگامی اتفاقات شگفت و صداهای غیرقابل توضیح تشدید می بشود، گریس رفته رفته به این باور می رسد که خانه اش تسخیر شده است. از اینجا، کارگردان، آلخاندرو آمنابار، به نحوه ماهرانهای فضایی از هراس را تشکیل میکند، و به جای خشونت یا زهره ترک کردن بر روی تعلیق و تنش روانی تمرکز میکند.
برخی از افشاگریهای پرده سوم فیلم، به دوران کلاسیک ژانر وحشت باز می گردد، اما در کل، The Others یک فیلم ترسناک هوشمندانه و باشکوه است که به راحتی در بین بهترین و فراموشنشدنیترین فیلمهای ژانر فرعی خانه جن زده تا بحال قرار میگیرد. فیلمبرداری خیرهکننده و موسیقی خاطرهانگیز در اینجا در اوج قرار دارند. بازی کنترل شده کیدمن نیز نقش مهمی در کیفیت فیلم دارد، چیزی که گریس را به شخصیتی قابل باور و نه یک شخصیت کلیشه ای تبدیل می کند. در نتیجه، The Others با فروش ۲۱۰ میلیون دلاری در سراسر جهان در روبه رو بودجه ۱۷ میلیون دلاری اش، یک فیلم موفق از لحاظ تجاری نیز می بود.
۹- Orphan (2009)
«فکر نمیکنم مامان زیاد منو دوست داشته باشه». این فیلم ترسناک روانشناختی روی زن و شوهری به نامهای کیت (ورا فارمیگا) و جان (پیتر سارشگارد) متمرکز است که بعد از مرگ کودک متولد نشده شان، دختری نه ساله به نام استر (ایزابل فورمن) را به فرزندی قبول میکنند. استر در ابتدا شیرین و باهوش به نظر می رسد، اما با رخ دادن رویدادهای خشونت آمیز مکرر، کیت آرام آرام به این باور می رسد که این دختر انچه که به نظر می رسد، نیست. در شرایطی که قبل تاریک استر و ماهیت واقعی او آشکار می بشود، تنش به اوج خود می رسد.
فیلم ترسناک یتیم از نیرومندترین برداشت ها از مفهوم «کودک شیطانی»است، تا حد بسیاری به علت بازی واقع گرایانه و به شدت ترسناکِ فورمن، که در آن زمان فقط ۱۲ سال داشت، نقش آِفرینی که شخصیت دیمین در فیلم شبیه The Omen در روبه رو آن زیاد مهربان نمود می کند. فیلمنامه نیز هوشمندانه است، در شرایطی که استر از تاکتیکهای روانشناختی زیاد تر از خشونت برای تضعیف رابطهی کیت و جان منفعت گیری میکند و زخم هایی که از قبل وجود داشت را تحریک می نماید. رویکرد حیلهگرانه استر او را واقعگرایانه تر (و زیاد ترسناکتر) از «کودک شیطانی» فیلم اورجینالِ The Bad Seed می کند که در سال ۱۹۵۶ انتشار شد.
۸- The Ring (2002)
“نمی توانم فکر کنم که اینطور تنه در ته چاه گیر افتاده باشم. چه مقدار می توانی زنده بمانی؟” اگرچه به اندازه نسخه اورجینال ژاپنی متفکرانه نیست، بازسازی آمریکایی فیلم حلقه مطمئناً فیلم خوبی است. نائومی واتس در نقش روزنامهنگاری به نام ریچل کلر رهبری روایت فیلم را بر مسئولیت دارد، زنی که یک نوار ویدئویی به ظاهر نفرین شده را بازدید کرده و قبل تاریکی را که با روحی انتقامجو به نام سامارا مرتبط است، آشکار می سازد. هر کس این ویدیو را تماشا کند یک هفته سپس خواهد مرد.
با نگاهی به قبل، فیلم مقداری بیشتر از حد طویل است و مشکلاتی در ریتم دارد، اما سکانس های ترسناک فیلم زیاد قوی بوده و تصویرسازی ها زیاد تر آزاردهنده می باشند. این یک فیلم قوی است که به طور موثری اصول فیلم اورجینال ژاپنی را برای مخاطبان عام تر ترجمه می کند. حلقه به گفتن اولین بازخوانی آمریکایی از یک فیلم ترسناک ژاپنی عمل کرد و پیروزی تجاری عظیم آن (با ۲۴۹ میلیون دلار فروش) راه را برای بازسازی های فرد دیگر همانند The Grudge، Dark Water و The Eye هموار کرد. این فیلم این چنین به گمان زیادً نمادین ترین صحنه ترسناک دهه ۲۰۰۰ را در خود دارد، جایی که سامارا از تلویزیون بیرون می آید و میلیون ها نفر را وحشت زده کرده و عصر جدیدی را برای هراس های ماوراء الطبیعی اغاز می کند.
۷- The Descent (2005)
“این پایین یه چیزی هست.” فیلم ترسناک نزول یک فیلم کلاستروفوبیک درمورد گروهی از زنان غارنورد است که یک سفر زیرزمینی آن ها به کابوسی بی آخر تبدیل می بشود. آنها در یک سیستم غاری ناشناخته به دام می افتند و بدتر از آن، فهمید می شوند که آنجا تنها نیستند. در تونل ها موجودات ترسناک و گوشتخواری وجود دارند که در تاریکی اغاز به شکار آنها می کنند.
The Descent عناصر اسلشر، موجودات ترسناک، و عناصر ترسناک روانشناختی را در فضای بدیع غار با هم ترکیب می کند. در واقع، غارهای ترسناک فیلم به اندازه هیولاهایی که در درون آنها زندگی می کنند، دشمن و تهدیدآمیز می باشند. کارگردان، نیل مارشال، کار زیاد خوبی در اشکار کردن مکان روایت داستان به منظور تشکیل حداکثر تنش انجام میدهد و فضایی تهدیدآمیز، خفقانآور و مهمتر از همه ناامیدکننده تشکیل میکند. طراحی موجودات غارنشین نیز به شدت ترسناک است و هیولاهای داستان همانند غارنشینانی می باشند که با خفاش ها ترکیب شده و به دندان هایی همانند دندان کوسه تجهیزمی باشند. به گفتن یک فیلم ترسناک بی نقص با بودجه اندک، The Descent زیاد برتر از فیلم های دیگر در حد و اندازه خود ظاهر شده و از زمان انتشار کردن توسط چندین نشریه به گفتن یکی از بهترین فیلم های ترسناک دهه ۲۰۰۰ رده بندی شده است.
۶- Paranormal Activity (2007)
“تو به من قول دادی که با این چیزها دچار نمی شی”. هنگامی سخن بگویید از فیلمهای ترسناکی میبشود که بودجههای اندک را به وحشت واقعی تبدیل میکنند و سود هنگفتی را در باکس آفیس به دست می آورند، به سختی میتوان از فیلم Paranormal Activity که حرف های میبشود سودآورترین فیلم همه دوران است، سخن نگفت. این فیلم ترسناک با تکنولوژی ساده که با بودجه کلی فقط ۲۱۵و۰۰۰ دلار ساخته شد، ۱۹۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت.
این یک فیلم مینیمالیستی در رابطه کتی (کتی فیثرستون) و میکا (میکا اسلوت)، زوج جوانی است که دوربینهایی را در خانهشان کار می گذارند تا رویدادهای ماوراء الطبیعه دلواپسکنندهای را که فکر میکنند در اطرافشان اتفاق میافتد، ثبت کنند. چیزی که به گفتن اتفاقات آزار دهنده جزئی اغاز می بشود، به زودی به اتفاقاتی هولناک تبدیل می بشود، در حالی که این موجودیت شیطانی تهاجمی تر می بشود. کارگردان فیلم، اورن پلی، با تنش ویرانگر و وحشتی تقریبا غیرقابل تحمل از سکوت و انتظار، از بودجه اندک خود نهایت منفعت گیری را می برد. ظاهر یک پروژه کمهزینه در این فیلم به نحوه شگفتآوری قوت ترساندن داستان و فضای آن را افزایش می دهد، و سبک نیشدار آن، وحشت زایی آن را ده برابر میکند. در این فرآیند، فعالیت ماوراء الطبیعه از الگوی فیلم پروژه جادوگر بلر برای یک دهه تازه منفعت گیری می کند.
۵- The Orphanage (2007)
“تاریکی در حال راه اندازی یک دایره در اطراف شما است و به شما نزدیک می بشود.” این فیلم ترسناک اسپانیایی، داستان لورا (بلن روئدا) را جستوجو میکند که به یتیمخانهای باز میگردد که در آن بزرگ شده و اکنون رها شده است، در حالی که انتظار می رود این یتیم خانه به گفتن خانه ای برای کودکان ناتوان بازگشایی بشود. زمان کوتاهی بعد از این نقل مکان، پسرش سیمون (راجر پرینسپ) اغاز به برقراری ربط با دوستان نامرئی می کند و وقتی که به طور مرموزی ناپدید می بشود، لورا ناچار می بشود با اسرار تاریک یتیم خانه روبرو بشود.
یتیم خانه به لطف هسته عاطفی قوی خود، ترکیب عناصر سنتی داستان ارواح با درام انسانی قوی، که الهامی از برخی از فیلم های گیلرمو دل تورو، یکی از تهیه کنندگان فیلم است، فیلمی نزدیک در ژانر وحشت است. کارگردان فیلم، جی ای بایونا (که بعداً کارگردانی دو تکه اول سریال حلقههای قوت را بر مسئولیت گرفت) رویکردی پرجزییات تر و کنترل شده تر دارد و طبق معمولً به جای به عکس کشیدن دقیق، در لفافه به چیزها اشاره میکند. تمرکز او بر روی تعلیق و درام است تا جامپ اسکر، دستور کاری که در اینجا به خوبی کار میکند و لحظات واقعاً وحشتناکی را بدون هیچگونه افراط و تفریط تشکیل می نماید، موضوعی که علتمی بشود یتیمخانه یکی از نیرومندترین و باکیفیت ترین فیلم های ترسناک دهه ۲۰۰۰ باشد.
۴- The Grudge (2004)
“هنگامی فردی در چنگال یک خشم قوی دچار بشود، نفرین متولد می بشود.” کارگردان تاکاشی شیمیزو بازسازی فیلم خودش با گفتن Ju-On: The Grudge در سال ۲۰۰۲ را بر مسئولیت داشت. وجود او توضیح میدهد که چرا با وجود نقصهایی که در فیلمنامه استفان سوسکو وجود داشت و چند بازیگر که گهگاه دچار نادرست می شدند، این فیلم به خوبی نسخه اورجینال ژاپنی ظاهر شد. همانند حلقه، این فیلم نیز بر روحی نفرین شده و انتقام جو تمرکز می کند، این بار روحی که به خانه ای در توکیو منتسب است.
فیلم به طور غیرخطی روایت شده، داستان شخصیتهای بسیاری را جستوجو میکند و به آرامی ریشههای این نفرین و اتفاقاتی را که برای افرادی که با آن تماس دارند، آشکار میکند. The Grudge مطمئناً یک فیلم ترسناک بی نقص نیست، اما نمی توان منکر ترسناک بودن صحنه های بزرگ آن یا تأثیر بهترین وحشت های آن شد. طراحی شخصیت یوکوی بدون آرواره به تنهایی کافی است تا این فیلم جایگاهی در بین خاطره انگیزترین و ترسناک ترین فیلم های ترسناک دهه ۲۰۰۰ داشته باشد. علاوه بر این، The Grudge یک پیروزی بزرگ تجاری نیز می بود و با بودجه ۱۰ میلیون دلاری اش، بیشتر از ۱۸۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت.
۳- REC (2007)
“به دوربین دست نزن! ما باید به همه بگوییم اینجا چه خبر است!” اگرچه فعالیت ماوراء الطبیعه محبوبترین فیلم ترسناک زیرژانر ویدیو اشکار شده در دهه ۲۰۰۰ می بود، بهتر از آن فیلم، این جواهر اسپانیایی درمورد یک گزارشگر تلویزیونی (مانوئلا ولاسکو) و فیلمبردارش (پابلو روسو) می بود که یک شیفت شب در یک ایستگاه آتشنشانی محلی را مستند میکردند. چیزی که به گفتن یک تماس معمولی برای رفتن به یک ساختمان آپارتمانی اغاز می بشود، به شدت به یک کابوس تبدیل می بشود، هنگامی تیم فهمید می بشود که یک ویروس کشنده در بین ساکنان در حال شیوع است که آنها را به موجوداتی خشن و زامبی همانند تبدیل می کند.
فرمت روایت مستقیم و محیط محدود فیلم، توانایی ای پرتنش و غرق کننده تشکیل می کند و بینندگان را در دل هرج و مرج داستان فرو می برد. REC در زمان روایت محدود ۷۵ دقیقهای خود، با نرخ بالایی از سکانس های ترسناک در هر دقیقه، کار فوق العاده ای برای وحشت زده کردن مخاطب انحام می دهد. پیروزی این فیلم به شدت تبدیل یک بازسازی متوسط آمریکایی با گفتن قرنطینه شد، اما قوت نسخه اورجینال هم چنان پابرجاست. از آن زمان نشریاتی همانند Bloody Disgusting و Time Out آن را در زمره بهترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار داده اند.
۲- Martyrs (2008)
«آنها همه گناهان زمین را به دوش می کشند». در انتهای طیف هنری تر این ژانر، این فیلم ترسناک جنجالی فرانسوی درمورد لوسی (مایلین جامپانوی)، زن جوانی است که به جستوجو انتقام از افرادی است که او را در کودکی ربوده و شکنجه کرده اند. لوسی با پشتیبانی دوستش آنا (مورجانا آلوا)، سازمانی شوم را کشف می کند که مردم را در جستجوی معنویت، متحمل درد غیرقابل تصوری می کند.
Martyrs یا شهدا یک فیلم هنری به شدت تکان دهنده و ترسناک است که مکرراً مرزهای وحشیگری روی صفحه نمایش را جابجا می کند. مقامات در فرانسه تلاش کردند تا با برچسب +۱۸ این فیلم را سرکوب کنند، رتبه بندی که در آن سرزمین نادر است. اما شهدا برای ترکیب تعمق برانگیز بودن با خشونت تاثیرگذار است. این فقط فقطً یک فیلم پورن شکنجه ای نیست، بلکه یک فیلم زیاد خوب و خوش ساخت است. Martyrs عمیقاً تکان دهنده و ترسناک است، ایدههایی را که در اغاز دهه ۲۰۰۰ در ژانر ترسناک وجود داشتند گرفته و یکی از جسورانهترین و هنری ترین فیلم های ژانر وحشت را خلق می کند.
۱- Saw (2004)
«اگر ببازی این اتفاقی است که رخ می دهد». هنگامی سخن بگویید از ترسناک ترین فیلم های دهه ۲۰۰۰ به بین می آید، به سختی می توان فیلمی را اشکار کرد که بالاتر از اره قرار گیرد. این فیلم پیشگام و پیروزی بزرگ (که یک فرنچایز زیاد بزرگ را کلید زد) به گفتن نماد کل این دهه شناخته می بشود. فیلم داستان ساده ای دارد: دو مرد، آدام (لی وانل) و دکتر لارنس گوردون (کری الوز)، با پاهای زنجیر شده در یک حمام خرابه از خواب بیدار می شوند و هیچ خاطره ای از نحوه انتقال به آنجا ندارند. آنها به شدت فهمید می شوند که توسط یک قاتل سادیست به دام افتاده اند و ناچار به انجام یک بازی مرگبار می شوند که برای آزمایش اراده آنها برای زنده ماندن طراحی شده است.
Saw اصلاً بی عیب و نقص نیست، اما جسورانه و پرتنش است، با کارگردانی دارای مطمعن به نفس از جیمز وان در اولین فیلم بلندش. فضا و دکور ترسناک فیلم به شدت نمادین شدند، اما ساختار روایت نیز به نحوه شگفتانگیزی پیچیده و دقیق است، و کار دوربین خلاقانه و شیطانی است که چندین دفعه تماشاگر را گمراه می کند. با وجود برخی نقاط ضعف، Saw به شدت خود را به گفتن یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای ترسناک تاریخ سیمنا تثبیت کرد و دنباله ها و اسپین آف های تعداد بسیاری را در پی داشت به طوری که ساختار ژانر وحشت در دهه ۲۰۰۰ را به شدت تحت تاثییر قرار داد.
دسته بندی مطالب