رویداد «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» برگزار شد

اتفاقات «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» برگزار شد_اسکوار


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار

«تکراسا اینسایت» عصر دیروز اتفاقات «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» را با شعار محوری «گسترده‌تر نگاه کن: هم‌افزایی و هم‌رقابتی» برگزار کرد. در این اتفاقات کارشناسان به بازدید حالت صنعت تکنولوژی‌های بازاریابی در ایران پرداختند.

به نقل از «دیجیاتو»، این برنامه روز دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ در تماشاخانه مجتمع تجاری ایران‌مال با وجود مدیران ارشد صنعت بازاریابی و نوآوری برگزار شد و از اولین گزارش تکراسا اینسایت در حوزه مارتک یا همان فناوری‌های بازاریابی نیز رونمایی شد. تکراسا اینسایت این گزارش را با همکاری شرکت‌های «اسمارتک» و «کاوه‌نگار» تهیه کرده است.

«محمدرضا ازلی»، بنیان‌گذار تکراسا در ابتدای این اتفاقات بعد از خوشامدگویی، خلاصه‌ای از نکات مهم گزارش را ارایه کرد.

تشکیل اشتغال برای زیاد تر از ۵ هزار نفر

او با اشاره به این که بیشتر از ۱۴ هزار ابزار مارتک در سطح جهان شناسایی شده است، از فعالیت نزدیک به ۴۰۰ بازیگر شناخته شده این صنعت در ایران و تشکیل اشتغال برای زیاد تر از پنج هزار نفر به‌طور مستقیم خبر داد.

به حرف های ازلی، «درحال حاضر حجم بازار مارتک (فناوری بازاریابی) در سال ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نشان‌دهنده رشد ۱۰۹ درصدی بازار نسبت به سال قبل است.»

ازلی این چنین به روندهای مهم فناوری بازاریابی از جمله هوش مصنوعی، تشکیل محتوا با چت‌بات‌ها و گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (Social Listening) و زیرصنعت‌های نوظهور در این حوزه شامل شخصی‌سازی (Personalization) اشاره کرد که در گزارش تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳ به تفصیل به آنها پرداخته شده است.

از زندگی در مریخ تا بقا در صنعت بازاریابی

در ادامه اتفاقات، «ابوطالب صفدری»، محقق پسادکتری دانشگاه برمن، سخنرانی خود را با گفتن «ذهنیت مریخی: بازی بقا در شرایط ترسناک» اراعه کرد.

او که در پروژه وجود انسان در مریخ با شراکت سازمان فضایی اروپا شراکت دارد، نوشته استقرار پایدار انسان در سیاره مریخ را نقل کرد و او گفت:‌ «ما در تحقیقات‌مان به مفهوم ذهنیت مریخی رسیدیم که بر پایه متغیر کمیابی شکل می‌گیرد. انسان در مریخ باید همه تصمیماتش را با محور قرار دادن کمیابی اتخاذ کند.»

او با مطرح این نوشته که کمیابی می‌تواند هم‌زمان زمان و تهدید باشد، او گفت: «در این حالت باید به سمت استراتژی توزیع‌شده برویم. این نگاه به ما هم پشتیبانی می‌کند که کل اکوسیستم را به‌شکل یکپارچه ببینیم. در این چنین اکوسیستمی، رقیب ها برای پایدار ماندن ناچار از همکاری با یکدیگر می باشند.»

قسمت بعدی اتفاقات به پنل «اتوماسیون بازاریابی و روندها و آینده آن در ایران و جهان» تعلق داشت. کارشناسان در این پنل با گفتن این که اتوماسیون بازاریابی جانشین CRM می‌بشود، اشاره کردند که این فرایند در مختصر زمان افت هزینه و در بین زمان افزایش درآمد و تعامل و درگیری زیاد تر مشتری را در پی خواهد داشت.

این چنین اصرار شد که اتوماسیون بازاریابی که پیش‌تر در صنایع دیجیتال منفعت گیری می‌شد، امروزه شرکت‌های در همه صنایع بسته به نیازشان از جنبه‌های گوناگون آن منفعت می‌برند.

1730823616 341 اتفاقات تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳ برگزار شد اسکوار

تشکیل تعامل باکیفیت‌تر کسب‌وکار با مشتری

سپس از آن تریبون در اختیار «مزدک پاکزاد»، بنیان‌گذار و مدیرعامل «اسمارتک» قرار گرفت تا درمورد «پلتفرم داده‌های مشتریان (CDP)» و کسب درآمد از داده سخنرانی کند. او او گفت: «مقصد فناوری CDP، تشکیل تعامل باکیفیت‌تر کسب‌وکار با مشتری است.»

پاکزاد بعد از اراعه تعریفی از CDP با مطرح دو سناریو بر پایه خدمات گروه‌های اسنپ و تپسی، نشان داد که CDP چطور می‌تواند این خدمات را با نیازهای جاری و آینده کاربر هم‌قدم کند.

به حرف های پاکزاد، تفاوت CDP با اتوماسیون بازاریابی این است که سی‌دی‌پی‌ها داده‌ها را به‌منظور شناخت بهتر از مشتری نگهداری می‌کنند و به‌جستوجو دیدگاه واحد و جامع از مشتری می باشند.

در ادامه، «میثم کیهانی»، معاون بازاریابی «اوزون» درمورد «استراتژی‌های بازاریابی آنلاین به آفلاین (O2O)» سخن بگویید کرد. این اصطحلاح به مدل‌های کسب‌وکاری اشاره دارد که فعالیت خود را به طور آنلاین اغاز می‌کنند و سپس این فعالیت‌ها را به دنیای واقعی (آفلاین) گسترش خواهند داد.

به حرف های او، O2O هزینه جذب مشتری را به شدت افت می‌دهد و ضریب نگه داری مشتری، پاخور و توانایی مشتری را بالا می‌برد.

1730823627 855 اتفاقات تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳ برگزار شد اسکوار

وابستگی ایران به ابزارهای خارجی

«علیرضا برزآبادی»، مدیر ارشد بازاریابی «نوبیتکس» در پنل «ترندها و نیازهای مدیران بازاریابی در صنایع گوناگون» او گفت: «در حوزه‌هایی همانند سئو ما هم چنان به ابزارهای خارجی وابسته هستیم و ابزارهای ایرانی جواب‌گوی نیازهای ما نیست».

«محمد احمدی‌آذر»، رییس اداره بازاریابی دیجیتال و تحلیل داده بانک تجارت نیز در این پنل با گفتن این که «سیستم بانکی به‌علت محدودیت‌های امنیتی، امکان منفعت گیری از ابزارهای خارجی را ندارد»، او گفت: «بانک‌ها از این نظر بازارهای بکر و پرمنفعت برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های بازاریابی می باشند.»

1730823630 249 اتفاقات تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳ برگزار شد اسکوار

به تشکیل مطمعن متقابل دقت کنید!

«سبحان فروغی»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «تپسل» هم در قسمت «ترندهای تکنولوژی‌های بازاریابی ایران و جهان» در این اتفاقات به اهمیت شخصی‌سازی (Personalization) در بازاریابی پرداخت و افزود: «با افزایش گزینه‌های انتخاب به‌علت گسترش فناوری، اسپم هم رشد کرد، صنعت بازاریابی باید دقت‌اش را به‌جای افزایش فروش روی تشکیل مطمعن متقابل متمرکز کند، چون به‌علت همین اسپم‌ها و نبوده است مطمعن، نرخ تبدیل افت می‌یابد.»

در پنل پایانی هم با گفتن «هوش‌مصنوعی در ابزارهای مارتک»، «قادر صادقی»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «رایچت» او گفت: «تعامل با چت آنلاین بهتر برقرار می‌بشود؛ اگرچه تا این مدت این چت در ایران به بلوغ نرسیده است اما به این معنی نیست که از ترند جهانی دور است.»

او با گفتن این که «AI زمان خوبی در این حوزه است و نباید آن را از دست داد»، اصرار کرد: «مشکل این است شرکت‌های ایرانی زیرساخت و پروداکت خوبی در این عرصه ندارد. باید پروداکت‌ها را تکمیل کنیم و به نیاز مشتری جواب دهیم، اما هر روز این گپ زیاد تر و زیاد تر می‌بشود و ما به‌جای از بین بردن این مشکل، اغاز به رقابت با یکدیگر کردیم درحالی که باید با تشکیل بازار به نیاز جامعه جواب دهیم.»

1730823630 963 اتفاقات تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳ برگزار شد اسکوار

شنا در اقیانوس سیاه

این چنین «ایوب محمدیان»، رئیس دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری دانشگاه تهران، به‌گفتن سخنران پایانی اتفاقات، نوشته مدل کسب‌وکار اکوسیستمی را به‌او گفت و گو گذاشت.

او با گفتن این که تا سال ۲۰۳۰ بیشتر از ۳۰ درصد از اقتصاد جهان مربوط به اکوسیستم‌ها خواهد می بود، نتیجه گرفت که در صنعت تکنولوژی بازاریابی نیز باید به سمت پلتفرم‌ها و تشکیل مارکت‌پلیس‌ها حرکت کرد.

محمدیان او گفت: «برای رفتن به سمت اقتصاد اکوسیستمی نیاز به تحول ذهنیت از تفکر تحلیلی به تفکر اکوسیستمی وجود دارد و صنایع باید بتوانند هم‌زیستی کنند.»

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: «در سال‌های قبل از استراتژی فعالیت در اقیانوس آبی سخن بگویید می‌شد و بازارهای کشف نشده یا با رقیب کم سخن بگویید می‌بشود. اما امروز بازارها اشباع شده و کسب‌وکارها باید به فعالیت در اقیانوس سیاه فکر کنند. اقیانوس سیاه جایی است که رقابت همراه با همکاری است و باید اکوسیستم ساخته بشود.»

به حرف های محمدیان، در این چنین فضایی نیاز به تحول نگاه سلسله مراتبی به نگاه هماهنگ با دقت به خلق قیمت، شکل دادن شبکه پیش از شکل دادن به کسب‌وکار و ترسیم بوم کسب‌وکار تازه متشکل از چندین بوم وجود دارد.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت