نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
ضعیف ترین نیروی هوایی جهان کدام است؟ هیچ راه آسانی برای جواب به این سوال وجود ندارد، چون تعداد بسیاری از کشورها به طور کامل فاقد نیروی هوایی می باشند یا فقط تعداد محدودی هواپیما از نوع غیرنظامی در خدمت دارند. با این حال، این مقاله به برخی از ضعیف ترین نیروهای هوایی و علت ضعیف بودن آنها می پردازد. در حالی که کره شمالی، سوریه و کوبا امکان پذیر دارای نیروهای هوایی قدیمی و منسوخی در حد موزه باشند (باقی مانده نیروهای هوایی که وقتی قوی بودند)، آنها نه کوچکترین و نه ضعیف ترین در جهان می باشند. از نظر دیگر، قوی ترین نیروی هوایی به طور کلی نیروی هوایی ایالات متحده در نظر گرفته می بشود و بعد از آن نیروی دریایی / تفنگداران دریایی ایالات متحده در رتبه قوی ترین نیروهای هوایی جهان قرار می گیرند.
کوچکترین نیروی هوایی
تعداد بسیاری از کشورهای جهان به طور کامل فاقد نیروی هوایی می باشند – از جمله ایسلندِ عضو ناتو (که حتی ارتش هم ندارد). اما به علت این که نیروی هوایی ندارند، نمی توان آنها را کوچکترین نیروهای هوایی در نظر گرفت.
احتمالا کوچکترین نیروی هوایی جهان نیروی هوایی سرزمین جزیره ای آنتیگوا و باربودا در منطقه کارائیب باشد که دارای تنها یک فروند Britten-Norman BN-2 Islander است. BN-2 یک هواپیمای سبک بریتانیایی و یگ هواپیمای مسافربری منطقه ای است که به طور معمول می تواند یک خلبان و حداکثر ۹ مسافر را در خود جای دهد.
کشورهایی که نیروی هوایی ندارند:
- ایسلند
- نائورو
- آندورا
- سنت لوسیا
- پادشاهی تونگا
نیروی هوایی لوکزامبورگ دارای تنها یک هواپیما است – که از قضا بزرگترین هواپیمای نظامی تشکیل شده توسط کشورهای اروپایی است – یک فروند A400M ساخت ایرباس. لوکزامبورگ حتی جایی برای نگهداری و منفعت گیری از این هواپیما ندارد، به این علت این هواپیما در سرزمین همسایه اش، بلژیک مستقر شده است. علاوه بر این، نیروی هوایی لوکزامبورگ چند پهپاد کوچک و چند هلیکوپتر سبک برای عملیات پلیس در اختیار دارد.
سرزمین کوچک گامبیا، در غرب آفریقا، کوچکترین بال رزمی نیروی هوایی در جهان را داشت – یک سوخوی Su-25 Frogfoot. با این حال، به ادعای فلایت گلوبال، این جنگنده نیز در سال ۲۰۲۴ بازنشسته شده است.
ایرلند، بدون احتساب کشورهای کوچک (همانند سن مارینو) و کشورهای فقیر (همانند مولداوی) دارای ضعیف ترین نیروی هوایی در اروپا است. با جمعیت ۵.۲ میلیون نفر و تشکیل ناخالص داخلی اسمی نزدیک به ۵۵۰ میلیارد دلار، ایرلند قابل قیاس با کشورهای شمال اروپا همانند فنلاند، دانمارک، سوئد و حتی نروژ است (که همه انها دارای نیروی هوایی قابل توجهی می باشند). با این حال، ایرلند کاملاً فاقد ناوگان رزمی هوایی یا هر هواپیمای جت فرد دیگر است. نیروی هوایی ایرلند تنها ۷۱۱ نفر پرسنل دارد. بر پایه گزارش Irish Examiner، نیروهای قسمت هوایی ایرلند باید ۸۸۶ نیرو داشته باشد، اما فقط ۶۳۸ پرسنل دارد.
بزرگ ترین نیروی هوایی ضعیف جهان
ضعیف ترین نیروی هوایی بزرگ جهان می تواند کره شمالی باشد. بر پایه گزارش فلایت گلوبال، کره شمالی دارای ۵۷۲ فروند هواپیمای جنگی است – پنجمین سرزمین جهان در عرصه تعداد هواپیماهای نظامی و بالاتر از همسایه اش، کره جنوبی.
جت های رزمی کره شمالی بر پایه آمار فلایت گلوبال | تعداد | سال ورود به سرویس |
H-5 (کپی Ilyushin Il-28) | ۶۰ فروند | سال ۱۹۵۰ (برای Il-28) |
F-5 (Shenyang- کپی MiG-17) | ۱۰۶ فروند | سال ۱۹۵۲ (برای MiG-17) |
F-6 (کپی MiG-19) | ۹۷ فروند | سال ۱۹۵۵ (برای MiG-19) |
F-7 (کپی MiG-21) | ۱۲۰ فروند | سال ۱۹۵۹ (برای MiG-21) |
MiG-21 | ۲۶ فروند | سال ۱۹۵۹ |
MiG-23 | ۵۶ فروند | سال ۱۹۷۰ |
MiG-29 | ۳۵ فروند | سال ۱۹۸۳ |
Su-7 | ۱۸ فروند | سال ۱۹۵۹ |
Su-25 | ۳۴ فروند | سال ۱۹۸۱ |
با این حال، همه اینها هواپیماهای به شدت قدیمی و منسوخ می باشند، با تعداد محدود اما نامعلومی که قابلیت پرواز دارند – چه رسد به قیمت رزمی. قدیمیترین جتهای جنگی کره شمالی مربوط به دوران آخر جنگ کره می باشند، در حالی که تازه ترین آنها Su-25 و MiG-29 می باشند که درست قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اختیار پیونگ یانگ قرار گرفته اند (کره شمالی از آن زمان تا بحال جت جدیدی دریافت نکرده است).
اگر دشمن یک گروه شورشی فاقد دفاع هوایی (همانند شبه نظامیان ناموافق دولت در مالی و میانمار) یا کشورهای دچار جنگ داخلی (همانند اتیوپی و سودان) باشد که در آن طرفهای دچار به همان اندازه از فناوری نظامی پایینی برخوردار می باشند، جتهای قدیمی امکان پذیر کافی باشند. با این حال، دشمنان کره شمالی، در واقع کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن می باشند – که همه انها تجهیزبه تازه ترین جنگنده های نسل ۵ و ۴.۵ می باشند (به این معنی که نیروی هوایی کره شمالی برای آن ها زیاد تر به مجموعه ای از اهداف آموزشی شباهت دارد تا یک تهدید واقعی).
نیروی هوایی دارای گفتن بدترین کارکرد
اگرچه مطمئناً یک نیروی هوایی ضعیف یا کوچک نیست، نیروی هوایی روسیه با لیاقت لقب ببر کاغذی به نظر می رسد. نیروی هوایی روسیه خود را به گفتن دومین نیروی هوایی جهان (بعد از نیروی هوایی ایالات متحده) معارفه می کند. اما کارکرد آن در اوکراین افتضاح بوده و برخی از مفسران می گویند ناتوانی نیروی هوایی روسیه در تشکیل برتری هوایی بر اوکراین به قیمت ادامه این جنگ همه شده است.
تلفات نیروی هوایی روسیه در جنگ اوکراین (از جمله تلفات خارج از میدان نبرد):
- هواپیمای بال ثابت: ۱۳۰ فروند (شامل ۱۵ فروند هواپیمای صدمه دیده)
- هواپیمای بال چرخشی: ۱۴۵ فروند (شامل ۳۰ فروند صدمه دیده)
- فرسوده: صدها فروند به گمان زیادً ساعتهای پرواز باقیمانده برایشان را از زمان اغاز جنگ در اوکراین مصرف کرده اند
- نرخ تشکیل: ۲۲ تا ۵۰ فروند هواپیمای جنگی بال ثابت
جنگ در اوکراین به زودی به آخر سومین سال خود خواهد رسید و نیروی هوایی روسیه نتوانسته است دفاع هوایی اوکراین را از کار بیندازد و قادر به تشکیل هیچ برتری هوایی بر اوکراین فراتر از آسمان خط مقدم نیز نیست. هیچ جت روسی بر فراز کی یف یا هیچ نقطه ای در عمق آسمان اوکراین پرواز نمی کند – در عوض آنها عمدتاً بمب های گلایدری را از لبه های منطقه تحت کنترل خود، فراتر از پدافند هوایی اوکراین شلیک می کنند.
در حالی که فلایت گلوبال مدعی است که روسیه دارای ۱,۵۳۹ هواپیمای جنگی است، این آمار بر پایه اعداد قبل از جنگ تهیه شده است. تعداد بسیاری از هواپیماهای جنگی روسیه به گمان زیادً غیرقابل منفعت گیری می باشند، و حرف های می بشود که روسیه امکان پذیر تا ۲۵ درصد از ناوگان خود نسبت به قبل از اغاز جنگ در اوکراین را نیز از دست داده باشد – زیاد تر به علت فرسودگی و پایان ساعات پرواز باقیمانده برای هر هواپیما و ناتوانی روسیه در افزایش تشکیل جت های جنگنده برای جایگزینی تلفات.
دسته بندی مطالب