نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
لاکهید مارتین جنگنده F-21، نسخه ای از F-16 Fighting Falcon را به طور خاص برای نیروی هوایی هند طراحی کرده است. هند می خواهد ناوگان قابل دقت Su-30MKI خود را برای سال های آینده نگه داری کند، اما لزوما نمی خواهد Su-30 های جدیدی بخرد. در سال های تازه، هند بر تشکیل داخلی (همانند جنگنده سبک وزن Tejas) تمرکز کرده و جت های رافال فرانسوی را خریداری کرده است. اما اکنون، این سرزمین برای طراحی و ساخت جت های جنگنده چند منظوره پیشرفته بومی خود، به تنهایی تلاش می کند. به این علت، در حالی که هند یک قوت بزرگ در حال ظهور است، تا این مدت به شدت به واردات وابسته است و لاکهید امیدوار است هند به خرید F-21 علاقه مند بشود.
F-21 ساخت لاکهید – F-16 های دوپینگ کرده
مطابق ویدیوی لاکهید از F-21 ، این جنگنده نسبت به جت های جنگنده F-16 که اکنون در حال تشکیل می باشند، ابراز رسانی های بسیاری دارد. F-21 دارای ۴۰ درصد توان حمل تسلیحات هوا به هوای زیاد تر، برد زیاد تر و قوت پرسه زنی بادوام طویل تر خواهد می بود. اف-۲۱ تنها جنگنده ای خواهد می بود که قادر به انجام شیوه سوختگیری کاوشگر/سبد و بوم است و با تازه ترین سنسورها و آویونیک ماموریت پیکربندی می بشود. در کل از F-16 امکان بقای بیشتری خواهد داشت.
بهبودهای F-21 نسبت به F-16:
- ۱۲,۰۰۰ ساعت پرواز (همانند بلوک ۷۰)
- قابلیت حمل ۴۰ درصد تسلیحات هوا به هوای زیاد تر
- افزایش برد و دوره های پرسه زنی
- امکان سوختگیری هوایی کاوشگر/سبد و بوم
- تازه ترین سنسورها و آویونیک ماموریت
F-21 دارای ویژگی های اثبات شده F-16 و فناوری های نوظهور لاکهید است. این جت به طور اختصاصی برای پاسخگویی به نیازهای نیروی هوایی هند، ترکیب برخی از قابلیت های پنهانکاری و اراعه ۳۰ درصد هزینه های چرخه زندگی کمتر نسبت به همتایان دو موتوره اش طراحی شده است.
F-21 یک F-16 Block 70 دوپینگ کرده با مقداری دی ان ای جنگنده های F-22 و F-35 خواهد می بود. F-16 Block 70/72 هم چنان در حال تشکیل است (فقط برای صادرات)، و خط مونتاژ آن به گمان زیاد حداقل تا آخر دهه جاری به کار خود ادامه خواهد داد. لاکهید تخمین می زند که تقاضا برای نزدیک به ۳۰۰ فروند F-16 دیگر وجود داشته باشد.
“ساخت هند”
لاکهید مارتین تصریح می کند که F-21 «به طور خاص برای نیروی هوایی هند پیکربندی شده است» و هند قادر خواهد می بود خود آنها را بسازد (چیزی که برای تلاش های هند برای گسترش قسمت دفاعی خود زیاد دلنشین است).
« F-21 زمانهای بینظیری را برای شرکتهای هندی در همه اندازهها، از جمله شرکتهای کوچک، کوچک و متوسط (MSME) و تامینکنندگان در سرتاسر هند فراهم میکند تا روابط تجاری جدیدی با لاکهید مارتین و دیگر رهبران این صنعت در ایالات متحده و سراسر جهان برقرار کنند. » – لاکهید مارتین
اگر هند این جت را بخرد، لاکهید مارتین و غول هندی Tata آن را با هم خواهند ساخت (لاکهید چندین دفعه در وبسایت خود اصرار کرده که این جت در هند ساخته خواهد شد).
کمپانی Tata تصریح کرده است که “F-21 Block 70 به طور ایده آل برای پاسخگویی به نیازهای جنگنده های تک موتوره نیروی هوایی هند مناسب است و این همکاری بی بدیل صنعت ایالات متحده و هند به طور مستقیم از ابتکار هند برای گسترش ظرفیت تشکیل هوافضا و دفاع خصوصی در هند حمایتمی کند.» با این حال، اشکار نیست که آیا واقعاً میل و عمل هایی در دهلی برای خرید این جت وجود دارد یا خیر.
در حالی که هند در حال مذاکره با ایالات متحده برای ساخت C-130J Super Hercules India تحت لیسانس است، این سرزمین در حال مذاکره با روسیه برای از سرگیری تشکیل داخلی Su-30 برای صادرات نیز هست (تا حدی برای پشتیبانی به روسیه برای دور زدن تحریم های ایالات متحده). هند اکثر Su-30 های خود را تحت لیسانس و در هند ساخته است.
منحصر به فرد بودن نیروی هوایی هند
نیروی هوایی هند یک مورد خاص است. هند یک قوت بزرگ یا در حال ظهور است و اکنون بزرگترین جمعیت جهان را دارد. این سرزمین به آینده امیدوار است، جایی که می تواند به تنهایی یک ابرقدرت بزرگ باشد. هند یکی از اعضای جنبش غیر متعهد نیز هست، به این معنی که هیچ زمان جهت گیری ژئوپلیتیکی نداشته و برنامهای برای سوگیری در این عرصه نیز ندارد. در حالی که هند امکان پذیر رقبایی (چین و پاکستان) داشته باشد، اما دوستان واقعی نیز ندارد – یا حداقل دوستانی به معنی متحدان.
نیازهای هند با تعداد بسیاری از کشورها متفاوت است – این سرزمین نیازهای متغیری نسبت به کشورهای سطح متوسط همانند مصر و ویتنام دارد. اما در عین حال، این سرزمین یک اقتصاد در حال گسترش است که باید بودجه خود را افزایش دهد.
جت های جنگنده حاضر در نیروی هوایی فرانسه | تعداد فروندهای در سرویس (به ادعای FlightGlobal) |
SEPECAT Jaguar M/S | ۱۳۰ فروند |
MiG-21 | ۱۲۷ فروند (قرار است بازنشسته شوند) |
MiG-29 | ۶۵ فروند (بیشتر از ۱۰ فروند برای آموزش) |
Mirage 2000H/I | ۴۴ فروند (بیشتر از ۱۱ فروند برای آموزش) |
Rafale DH/EH | ۳۶ فروند |
Su-30 | ۲۶۶ فروند (۱۲ فروند برای جایگزینی خواست داده شده است) |
Tejas | ۱۲ فروند (تعداد بیشتری خواست داده شده) |
هند از دیرباز روابط خوبی با اتحاد جماهیر شوروی و بعد از آن روسیه داشته است. در حالی که هند زمان ها است تلاش کرده تا مطمعن حاصل کند که به هیچ یک از تامین کنندگان جهانی چندان وابسته نباشد، عمده تجهیزات نظامی این سرزمین از اتحاد جماهیر شوروی/روسیه تامین می بشود و Su-30 ستون فقرات نیروی هوایی هند را راه اندازی می دهد. هند این چنین خواهان دریافت جت های پیشرفته به گفتن یک قوت بزرگ است (در نهایت، این سرزمین تمرکز بسیاری بر روی مقابله با چین دارد).
اما اکنون، به نظر می رسد که هندی ها به گمان زیادً تا حدودی به علت تحریم های ایالات متحده و نیاز به تنوع بخشیدن به تامین کنندگان جنگنده های خود، از روسیه خرید نخواهند کرد. اما اگر جت های روسی نه، بعد چه کشوری؟ این رویکرد زیاد تر اروپا و ایالات متحده را برای هند باقی می گذارد (خرید جت های چینی ۱۰۰ درصد خارج از فکر و برنامه هندی ها است).
در حالی که هند به گمان زیادً دوست دارد F-35 را دریافت کند، به دلایل بسیاری گمان مقداری وجود دارد که ایالات متحده به فروش این جت با قیمت به هند فکر کند. به گفتن مثال، خرید S-400 SAM از روسیه (و هند هم این سیستم را در اختیار دارد)، علتاخراج ترکیه از برنامه اف-۳۵ شد.
این چنین هند امکان پذیر به جستوجو جت جنگنده ای باشد که توانایی بیشتری نسبت به F-16 قدیمی (حتی در نسخه Block 70/72) داشته باشد اما قادر به خرید یک جنگنده نسل پنجم نیز نیست. به نظر می رسد لاکهید فکر می کند که یک مصالحه و انتخاب گزینه ای بینابینی امکان پذیر برای هند کار امد باشد.
دسته بندی مطالب