[ad_1]
سایپا به همراه برخی دیگر از شرکتهای خودروسازی، شرایط فروشی را در آخر بهمنماه و به مناسبت دهه فجر برقرار کرد. در بخشنامه فروش سایپا، محصولات گوناگون این شرکت خودروسازی وجود داشتند؛ بااینحال، محدودیتهای زیاد علتشد تا این خودروها بدون مشتری باقی بمانند.
بزرگترین محدودیت مورد نظر، نبوده است خرید از خودروسازان طی ۴۸ ماه قبل می بود. بهعبارتدیگر، افرادی که در مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه شرکت کرده بودند، قادر به انتخاب ماشین در شرایط فروش دهه فجر سایپا نبودند. علاوه بر مشتریان سامانه یکپارچه، دیگر افرادی که در نوبتهای قبل عمل به خرید ماشین در قالب قرعهکشی، بورس یا پیشفروش از ایرانماشین یا سایپا کرده بودند نیز نمیتوانستند در این شرایط فروش شرکت کنند.
خودروهای محبوب در شرایط فروش دهه فجر سایپا بدون مشتری ماندند
سایپا با تشکیل محدودیت گسترده برای ثبتنام، گروه بزرگی از خریداران بالقوه را از امکان خرید محروم کرد. شرایط فروش دهه فجر سایپا از نوع پیشفروش می بود که در آن خودروهای کوییک GX و اطلس G با موعد تحویل تابستان و پاییز ۱۴۰۳ به مشتریان اراعه شده بودند. این بخشنامه فروش زمان مناسبی برای سایپا می بود تا در ماههای پایانی سال ۱۴۰۲ اندوخته جذب کند. از آنجایی که قیمت خودروها در زمان تحویل بر پایه نرخ روز تعیین میشد، سایپا در زمان تحویل ماشین نیز متضرر نمیشد و محصولات خود را با نرخ روز به مشتریان میفروخت.
یقیناً این نخستینبار نیست که شرکتهای خودروسازی با در نظر گرفتن شرایط محدودکننده شگفت، خود را از سودهای چند میلیاردی محروم میکنند. اظهار بخشنامههای فروش با محدودیتهای زیاد، این فکر را در ذهن خریدار تشکیل میکند که گویا شرکتهای خودروسازی به فکر سودآوری نیستند. چرا یک شرکت خودروساز در شرایطی که بازار تشنه به اراعه خودروهای تازه است، باید از فروش آسان خودداری کند؟ آنهم در بازار ایران که خودروساز هرچه به میدان آورد، بهشدت به فروش خواهد رفت!
[ad_2]
منبع