جتا VS5 و جتا VS7 دو کراساوور وارداتی ماموت ماشین برای بازار ایران می باشند. این خودروها بر پایه همکاری مشترک آلمانیها و چینیها ساخته شدهاند. برند جتا نیز درواقع زیرشاخه اقتصادی فولکس واگن است که به تشکیل ماشین برای بازار چین و دیگر کشورهای درحالگسترش میپردازد. این برند توسط فولکس واگن و فاو چین بنیان نهاده شده است.
تا بحال سه محصول از این برند به بازار چین و ایران اراعه شده که دو کراساوور جتا VS5، جتا VS7 و جتا VA3 می باشند. هر سه این خودروها بر پایه پلتفرم خودروهای فولکس واگن ساخته شدهاند و از تجهیزات فنی فولکس واگن منفعت میبرند.
بر پایه اظهار شرکت فاو چین، بهزودی نسخههای فیسلیفت کراساوورهای جتا VS5 و جتا VS7 داخل بازار چین خواهد شد. تنها قسمتهای ظاهری این خودروها تحول کرده است و درزمینه مشخصات فنی، تغییراتی را در این خودروها ناظر نیستیم.
تغییرات محدود جتا VS5 و جتا VS7
جتا VS5 تغییرات ظاهری قابلتوجهی را در قیاس با نسخههای جاری توانایی کرده است. ازجمله این تغییرات میتوان به جلوپنجره ایکسشکل، سپرهای تازه جلو و عقب، آرم تازه و تخت به همراه حروف جتا روی درِ پنجم ماشین اشاره کرد. در جتا VS7 نیز تغییرات شبیهی رخ داده است؛ جلوپنجره آن فاقد قاب است که به خودروهای هاوال بهخصوص هاوال H6 شباهت دارد.
شرکت فاو اظهار کرده است که طراحی داخلی این ماشین بدون تحول باقی خواهد ماند؛ به این علت همه ابزارهایی که در نسخههای وارداتی بازار ایران میبینیم، در مثالهای فیسلیفت نیز وجود دارند. یقیناً اقداماتی برای افزایش کیفیت ادوات کابین انجام شده است. جنس برخی تکهها که از پلاستیک خشک می بود، اکنون با پلاستیک نرم جانشین شده است. این چنین روکش صندلیها از دوخت تازه الماسی منفعت میبرند. همانگونه که مقداری پیش اشاره کردیم، تغییری در قسمت قوای فنی این خودروها رخ نداده است.
قیمت جتا VS5 و جتا VS7 بهصورت رسمی از سوی ماموت ماشین بهترتیب دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون و دو میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان اظهار شده. یقیناً قیمت این خودروها در بازار آزاد از محدوده سه میلیارد تومان فراتر رفته است. این خودروها علاوه بر ایران، در روسیه نیز اراعه شدهاند. قیمت مثالهای فیسلیفت این خودروها تا این مدت اشکار نیست و در وقتی نزدیک به اراعه نهایی معلوم میبشود.