[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
از جمله دلنشینترین پیشرفتهای سالهای تازه، جنگندههای نسل ۴.۵ می باشند، کلاسی از جنگندهها که فاصله بین نسلهای چهارم و پنجم را پر میکنند. این جنگندهها قابلیت مطمعن سنتی و توانمندیهای پیشرفته را بدون هزینه های بالای گسترش جنگنده های نسل پنجم، با هم ترکیب می کنند. جنگندههای نسل ۴.۵ از تجهیزات آویونیک پیشرفته، برخی قابلیتهای پنهانکاری و قابلیتهای عملکردی گسترش یافتهتر برخوردارند که آنها را به داراییهای بسیارای در جنگهای هوایی مدرن تبدیل میکند.
جنگنده های نسل ۴.۵ که در دهه ۱۹۹۰ طراحی شدهاند، ارتقاءهای تکاملی نسل چهارم می باشند. آنها مجموعههای آویونیک یکپارچه و سلاحهای گسترش یافتهای را در خود جای دادهاند تا هواپیماها را کمتر قابل شناسایی و ردیابی کنند. این جنگندهها حاوی پوششهایی برای مخفی کردن پرههای توربین و منفعت گیری از مواد پیشرفته با ویژگیهای کمتر برجسته و کمتر قابل مشاهدهای می باشند که عمدتاً در جنگنده های نسل پنجم همانند F-22 Raptor و F-35 Lightning II یافت خواهد شد.
در دهه ۱۹۸۰ ناظر جایگزینی سیستمهای آویونیک آنالوگ بودیم و میکروکامپیوترها امکان ارتقاء سریع سیستم های آویونیک، از جمله آرایههای اسکن الکترونیکی فعال رادار AESA، گذرگاههای الکترونیکی دیجیتال، و جستجو و ردیابی مادون قرمز، را فراهم کردند. این پیشرفتها شامل مانورپذیری با پایداری استاتیکی آرام می بود که به لطف سیستمهای کنترل پرواز با سیم و رایانههای دیجیتال مقدور میشد.
در حالی که ایالات متحده قدم های مهمی در گسترش جنگنده های نسل ۴.۵ همانند F-15EX و F/A-18 Super Hornet برداشته است، چندین سرزمین دیگر نیز مدلهای رقابتی خود را تشکیل کردهاند. این جنگندهها به گفتن بازیگران پیشرو در جنگهای هوایی مدرن عمل میکنند. بیایید نگاهی دقیق تر به برخی دیگر از جنگندههای قابل دقت نسل ۴.۵ بیندازیم:

۸- Chengdu J-10C
چین در بیست سال قبل پیشرفت چشمگیری در برنامه های هواپیماهای تازه خود داشته است. گسترش دیدنی جنگنده J-10 گواهی بر ضمانت چین به نوآوری است. این هواپیمای جنگی رادارگریز در سال ۲۰۰۶ داخل خدمت شد و از آن زمان تا بحال نزدیک به ۳۵۰ فروند از آن به وجود اورده است که از تعداد تشکیل شده تعداد بسیاری از جنگنده های محبوب پیشی گرفته است.
گسترش یافته توسط Chengdu Aircraft Design Institute CADI، یکی از شرکت های تابعه شرکت هواپیماسازی چنگدو، J-10C، یک تکامل قوی قابل قیاس با F-16، دارای رادار مدرن AESA است و می تواند موشک هوا به هوای برد بلند PL-15 را حمل کند. این جنگنده رزمی چند منظوره در پیکربندی نمایش هوایی با بدنه سبک، پایداری مناسب و کاناردهای بزرگ خود زیاد چابک بوده است. گزینه کنترل جهت رانش نیز این قابلیت را در شدت های پایین افزایش می دهد.

موتورهای توربوفن WS-10 ارتش چین،در طی نسل های گوناگون این جنگنده زیاد بهبود یافته و منفعت گیری از موتور روسی AL-31FN Series 3 که برای نسخه J-10B گسترش یافته می بود، کارکرد آن را بهبود بخشید. این موتور تا این مدت هم تقریباً در همه معیارها و در قیاس مستقیم با طراحی های اروپایی یا آمریکایی برابری می کند.
جاستین برانک، محقق ارشد حوزه قوت هوایی و تکنولوژی در Hush Kit مدعی است: «J-10C یک جهش قابل دقت به درون توانایی واقعی “نسل ۴.۵” برای نیروی هوایی چین در قیاس با انواع قبلی این پرنده نزدیک است، چیزی که این نیرو آن را شامل قابلیت مشاهده کم برای رادار تعریف می کند؛ توانایی سوپرکروز (پرواز با شدت مافوق صوت بدون منفعت گیری از بعد سوز)؛ و قوت مانور زیاد بالا در همه شدت ها».

۷- Dassault Rafale
رافال یک هواپیمای جنگی همه کاره فرانسوی است که کارآیی رزمی و توانایی بقای چشمگیری را در عملیات نیروی هوافضا و نیروی دریایی فرانسه نشان داده است. انتظار می رود این هواپیما تا بعد از سال ۲۰۵۰ نیز یک دارایی کلیدی برای نیروهای مسلح فرانسه و دیگر کشورها باقی بماند. این هواپیمای تازه می تواند ماموریت های مختلفی را انجام دهد.
در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۴، داسو خبرداد که هواپیمای رافال آنها اولین پرواز آزمایشی خود را در پیکربندی “به شدت مسلح” با پیروزی انجام داده است، که شامل شش موشک هوا به سطح، شش موشک هوا به هوا و ۶,۰۰۰ لیتر سوخت اضافی، علاوه بر قابلیت های نسل ۴.۵ آن است.

این هواپیما که همه نقش ها را در بیشترین کیفیت انجام می دهد، قادر به انجام ماموریت های مختلفی همانند دفاع هوایی، شناسایی، بازدارندگی هسته ای، دعوا دقیق هوا به زمین، حمایتنزدیک هوایی، حملات ضد کشتی و سوخت رسانی به هواپیماهای شبیه است که گستره وسیعی از قابلیت ها را ضمانت می کند که معنی واژه Omni برای توصیف این جنگنده است، وازه های لاتین که به معنی همه یا جهان شمول است.
سیستم ماموریت رافال میتواند تسلیحات مختلفی از جمله موشک هوا به هوای دوربرد METEOR، موشک های هوا به هوای رهگیری، مبارزه و دفاع از خود فراتر از برد بصری MICA، سری موشک های نقطه زن ماژولار هوا به زمین راکتی HAMMER، موشک برد بلند دورایستای SCALP، موشک ضد کشتی AM39 EXOCET، بمب های هدایت لیزری با سرجنگی ها و جستجوگرهای گوناگون، بمب های کلاسیک غیر هدایت شونده، و توپ داخلی ۳۰ میلی متری NEXTER 30M791 با شدت شلیک ۲,۵۰۰ گلوله در دقیقه را حمل کند.
انطباق Mil-Std-1760 سیستم مدیریت مخزن آن، قابلیت سازگاری آن را در عرصه تسلیحات ضمانت می کند و امکان ادغام آسان سلاح های انتخاب شده توسط مشتری را فراهم می سازد. با وزن خالی ۱۰ تنی، رافال به ۱۴ نقطه اتصال تجهیزشده است که پنج تای آن می تواند مهمات سنگین یا باک های پرتابی را حمل کند و مجموع ظرفیت بار خارجی بیشتر از ۹ تن را داراست.

۶- Eurofighter Typhoon
جنگنده تایفون یک جت جنگنده پیشرفته نسل ۴.۵ است که توسط کنسرسیومی متشکل از بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در جریان استقرار برای ماموریت های QRA هشدار عکس العمل سریع ناتو ساخته شد. این هواپیماهای جنگنده چندمنظوره دو موتوره نسل ۴++ با بال دلتا، زیاد چابک و متخصصان نبردهای تن به تن در رزم واقعی می باشند.
بدنه پنهانکار هواپیما و سنسورها، سیستم کنترل و سیستم های تسلیحاتی پیشرفته آن قابلیت های رزمی بهینه ای را اراعه می دهند. Eurofighter Typhoon به علت داشتن موتورهای قوی و وزن ناخالص پایین، یک هواپیمای جنگنده معیار است که در نتیجه نسبت رانش به وزن بسیارای دارد. کارکرد آن در نقش های گوناگون به طور مداوم از رقیبانش بهتر بوده است که آن را به یک هواپیمای جنگی واقعی با نقش های متفاوت تبدیل می کند.
| ویژگی | اعداد و رقم های | 
| موتور | ۲ موتور Eurojet EJ200، هر موتور ۲۰,۰۰۰ پوند (۹۰ کیلونیوتن) پیشرانه با توربوفن های گرم شده | 
| حداکثر شدت | ۲ ماخ (۲,۴۵۰ کیلومتر بر ساعت) | 
| حداکثر وزن برخاست | ۲۳,۵۰۰ کیلوگرم | 
| برد فرابری | ۳,۷۹۰ کیلومتر با ۳ باک پرتابی | 
| حداکثر ارتفاع پروازی | ۲۰ کیلومتر (۶۵,۰۰۰ فوت) | 
| نرخ صعود | ۳۱۵ متر بر ثانیه (۶۲,۰۰۰ فوت بر دقیقه) | 
| ظرفیت سوخت | ۶,۲۱۵ لیتر | 
اوکراین حداقل از اغاز سال ۲۰۲۳ تقاضای دریافت جت های تایفون را داشته است. انگلیس امکان پذیر در نهایت جت های جنگنده پیشرفته Eurofighter Typhoon خود را به اوکراین بفرستد. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اسبق اوکراین، نسبت به دریافت احتمالی جت های جنگنده تایفون از آلمان ابراز خوش بینی کرده می بود.

در سپتامبر ۲۰۲۴، رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، خبرداد که بعد از کسب مجوز برای دریافت جنگندههای میراژ-۲۰۰۰ از فرانسه، کییف در حال مذاکره برای دریافت یوروفایتر تایفون است.
آلفردو گاروته، کارشناس یوروفایتر می گوید: «یوروفایتر چیزی فراتر از یک هواپیما است؛ در رابطه همکاری اروپایی و برتری تکنولوژیک است. این جنگنده استقلال عملیاتی را ضمانت می کند و از هزاران شغل با توانایی بالا در سراسر اروپا حمایتمی کند. این برنامه نمونه ای از دستاوردهایی است که اروپا می تواند به دست آورد، وقتی که کشورها برای رسیدن به یک مقصد مشترک با یکدیگر همکاری کنند».

۵- Tejas MK 1A
Tejas Mk1 یک هواپیمای جنگنده مافوق صوت سبک وزن و با چابکی بالا در نسل ۴.۵ است که برای حمایتهوایی رزمی، نبرد نزدیک و نقش های دعوا به اهداف زمینی طراحی شده است. این هواپیما در ژوئیه ۲۰۱۶ داخل خدمت نیروی هوایی هند شد. در سال ۲۰۲۵، Tejas Mk-1A تقاضای بسیاری خواهد داشت و به علت چالش های فنی با تاخیر تحویل روبه رو خواهد شد.
HAL قول داده است که بازده تشکیل را بهبود بخشیده و خواست های این هواپیما را در اسرع زمان تحویل دهد. Tejas Mk-1A یک جت جنگنده نسل ۴.۵ است که در هند و به گفتن بخشی از مطرح دفاعی این سرزمین برای خودکفایی در تولیدات دفاعی، طراحی و گسترش یافته است.
در فوریه ۲۰۲۴، ADA یادداشت تفاهمی با IAF امضا کرد تا تسلیحات و حسگرهای آینده نگرانه این جنگنده را یکپارچه سازی کند. آژانس گسترش هوانوردی سازمان تحقیقات و گسترش دفاعی، ADA، طراحی و گسترش برنامه این جنگنده را بر مسئولیت داشته و Hindustan Aeronautics Limited HAL نیز پیمانکار صنعتی مهم پروژه است.

۴- Mitsubishi F-2
F-2 که از F-16 Fighting Falcon مشتق شده است، دارای بدنه ای بزرگتر و ۲۵ درصد مساحت بال زیاد تر نسبت به نسخه اورجینال آمریکایی است که قوت مانور و ظرفیت بار آن را بهبود می بخشد. این جنگنده به رادار J/APG-2 AESA تجهیزاست که اولین در نوع خود در یک هواپیمای جنگی است که قابلیت تشخیص و ردیابی برتری را اراعه می دهد.
نیروی دفاع هوایی ژاپن، جنگنده F-2 را به گفتن یک جت جنگنده حمایتنزدیک هوایی با قابلیتهای مانور بهبود یافته و بالهای سبک گسترش داده است. این هواپیما از مواد کامپوزیتی برای ساختار و طول بال خود منفعت گیری می کند و دارای سیستم های جنگ الکترونیک یکپارچه و یک کامپیوتر داخلی است.
تکنولوژی Control Configured Vehicle CCV و ویژگی های پنهانکاری با منفعت گیری از مواد جاذب امواج رادیویی و افزایش نیروی پیشرانه برای برخاست و فرود افزایش یافته است. مواد کامپوزیتی علتکاهش وزن و ردپای راداری هواپیما شده و چابکی و بقای آن را افزایش می دهد.
F-2 دارای سطح مقطع راداری افت یافته است که بقای آن را در محیط های متخاصم افزایش می دهد. این هواپیما این چنین دارای یک سیستم راداری پیشرفته AESA است که قوت نسل ۴.۵ی آن را بهبود می بخشد. این پیشرفتها نشاندهنده ضمانت F-2 به پیشرفتهای فناوری در قسمت هوانوردی است.

۳- Saab JAS 39E/F Gripen
جنگنده JAS 39E/F Gripen که با نام Gripen E/F نیز شناخته می بشود، یک جنگنده چندمنظوره نسل ۴.۵ پیشرفته است که توسط ساب برای نیروی هوایی سوئد و دیگر مشتریان بین المللی همانند برزیل، مجارستان و آفریقای جنوبی گسترش یافته است. این هواپیمای پیشرفته برای مقابله و ناکامی تهدیدهای آینده طراحی شده است و طیف وسیعی از قابلیت ها از جمله سوخت گیری هوا به هوا را اراعه می دهد.
Gripen E/F با موتور F414G ساخت جنرال الکتریک، نیروی پیشرانه و کارکرد چشمگیری اراعه می دهد. این هواپیما دارای حداکثر وزن برخاست ۱۶,۵۰۰ کیلوگرم است و می تواند محموله قابل توجهی را روی ده نقطه سخت خود حمل کند. طراحی بال با نسبت عکس بالا، قوت مانور و برد را افزایش می دهد. قبل از این پیشرفتها، جتهای قدیمیتر از یک موتور توربوفن بعد سوز Volvo RM12 منفعت گیری میکردند.

گریپن تجهیزبه مجموعهای از تسلیحات دیدنی است که آن را به یک هواپیمای جنگی همهکاره و قوی با ده نقطه سخت متصل به بدنه تبدیل میکند. در اینجا نکات کلیدی در رابطه تسلیحات Saab JAS 39E/F Gripen آورده شده است:
- موشک های هوا به هوا: AIM-120 AMRAAM، IRIS-T، Meteor
 - مهمات هوا به زمین: GBU-49 Paveway II، AGM-65 Maverick
 - موشک های ضد کشتی
 - بمب های هدایت شونده دقیق
 - توپ ۲۷ میلی متری Mauser BK-27
 

۲- Shenyang J-16
Shenyang J-16 که با نام Qianlong یا اژدهای نهان نیز شناخته می بشود، یک جنگنده ضربتی چندمنظوره نسل ۴.۵ است که توسط شرکت هواپیماسازی Shenyang برای نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین ساخته شده است. این هواپیما تجهیزبه سیستم های آویونیک پیشرفته از جمله رادار AESA برای تشخیص و ردیابی برتر و سیستم نمایشگر نصب شده روی کلاهخود برای بهبود آگاهی موقعیتی و دقت مقصد گیری است.
در ۲۹ و ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴، نیروهای هوایی چین و روسیه گشت زنی مشترکی را بر فراز دریای ژاپن و مناطق مجاور انجام دادند. با این حال، عملیات مطابق برنامه پیش نرفت و ناکارآمدی در قابلیتهای هوانوردی نظامی چین را آشکار کرد.
یک بمب افکن استراتژیک چینی H-6N برای گشت زنی با نیروهای روسی به سمت دریای ژاپن پرواز کرد، اما جنگنده های J-16 چین که این بمب افکن را اسکورت می کردند بعد از عبور از تنگه تسوشیما به عقب برگشتند. تحلیلگران این نوشته را به مصرف سوخت بالای موتورهای WS-10 ساخت چین نسبت خواهند داد که از کارکرد موتورهای روسی AL-31F قبلی این جنگنده ها ضعیف تر است، موضوعی که ابهاماتی را در رابطه برد عملیاتی J-16 تشکیل میکنند.

۱- Sukhoi Su-35
دوازده نقطه سخت خارجی این هواپیما به آن اجازه می دهد تا انواع سلاح ها را حمل کند و آن را با مشخصات ماموریت های گوناگون سازگار می کند. Su-35 با حداکثر برد ۳,۶۰۰ کیلومتر و برد فرابری ۴,۵۰۰ کیلومتر، می تواند در مسافت های طویل بدون سوخت گیری مکرر، عملیات انجام دهد.
با دو موتور توربوفن Saturn AL-41F1S که تبدیل حداکثر شدت ۲.۲۵ ماخ (۲,۷۵۶ کیلومتر در ساعت) می بشود؛ این هواپیما اولین پرواز خود را در فوریه ۲۰۰۸ انجام داد و می تواند موشک های هوا به هوا را با برد ۳۰۰ کیلومتر شلیک کند، موشک کروز ضد کشتی سنگین Oniks را حمل نماید و تسلیحات گوناگون هوا به زمین فرد دیگر را نیز در زرادخانه هوایی خود داشته باشد. مواد جاذب رادار برای به حداقل رساندن شناسایی توسط رادار دشمن در ورودی موتور و قسمت های جلویی منفعت گیری شده است.
Su-35 یک جنگنده برتری هوایی است که توسط شرکت روسی سوخوی طراحی و تشکیل شده است. این یک هواپیمای تک سرنشین و دو موتوره با طراحی زیاد قابل مانور است. علیرغم نگرانی های غرب نسبت به همکاری های نظامی رو به رشد بین تهران و مسکو، در ژانویه ۲۰۲۵ می بود که اظهار شد ایران هواپیماهای جنگنده سوخو ۳۵ ساخت روسیه را خریداری کرده است.
مفهوم جنگنده های نسل ۴.۵ به گفتن پاسخی به محدودیت های هواپیماهای نسل چهارم و هزینه های بالای مربوط به گسترش جنگنده های نسل پنجم پدیدار شد. این هواپیماها اساساً بهروزرسانیهای تکاملی پیشینیان خود می باشند که از فناوریهای پیشرفته برای افزایش اثربخشی رزمی خود منفعت گیری میکنند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]