[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
اهمال کاری در نوجوانان میتواند زندگی پر از رنگ، انرژی و ایدههای تازه آنها را بیروح کند. مقداری تأخیر در انجام تکالیف یا به تعویق انداختن کارهای روزمره احتمالا در نگاه اول چیز مهمی به نظر نرسد. اما اگر این عادت همیشگی بشود، میتواند مسیر پیشرفت و پیروزی نوجوان را مسدود میکند.
اهمال کاری در نوجوانان، فقط عادتی بد نیست؛ بلکه ترکیبی پیچیده از عوامل روانی، اجتماعی و حتی زیستی است که میتواند بر تحصیل، روابط اجتماعی و اعتمادبهنفس آنها سایه بیندازد. در دنیای امروز که با حجم عظیمی از محرکها و حواسپرتیها مواجه هستیم، نوجوانان بیشتر از هر زمان فرد دیگر در معرض این دام قرار دارند.
اگر حس میکنید نوجوان شما کارهایش را همانند قبل انجام نمیدهد، این مقاله برای شما است. در این نوشته بهطور کامل درمورد نشانهها، عواقب و راههای جلوگیری از اهمال کاری سخن بگویید کردهایم.
نشانههای اهمال کاری در نوجوانان
اهمال کاری در نوجوانان همانند لایهای مه است که آرامآرام روی مسیر رشد و پیشرفت آنها مینشیند و مانع از رسیدن به اهداف میبشود. شناخت دقیقتر و عمیقتر نشانههای این اتفاق به والدین، مربیان و خود نوجوان پشتیبانی میکند تا برای از بین بردن این مشکل، سریعتر عمل کنند. این نشانهها عبارتاند از:
۱. به تعویق انداختن مکرر ماموریت های و مسئولیتها
یکی از شاخصترین و آشکارترین نشانههای اهمال کاری، تمایل مداوم نوجوان به عقب انداختن کارهای الزامی است. این حرکت به عادتی تبدیل میبشود که نوجوان حتی هنگامی زمان کافی دارد، از انجام کارهایش سر باز میزند. برای مثال تکالیف مدرسه، پروژههای درسی یا مسئولیتهای روزمره همانند مرتب کردن اتاق، همه انها به تعویق میافتند. نوجوان زیاد تر بهانههایی همانند «بعداً بهتر انجام میدهم»، «الان حوصله ندارم» یا «کارها زیاد است، نمیدانم از کجا اغاز کنم» میآورد که نشاندهنده مقاومت ذهنی او در برابر انجام ماموریت های است.
۲. افت تمرکز و پراکندگی ذهنی شدید
اهمال کاری، زیاد تر با ناتوانی در نگه داری تمرکز همراه است. نوجوانانی که با شبکههای اجتماعی، بازیهای ویدئویی یا مطلبرسانها زمان بسیاری میگذرانند، به مرور دچار افت تمرکز خواهد شد. این پراکندگی ذهنی علتمیبشود حتی در وقتی که تصمیم به انجام کار دارند، به شدت ذهن آنها منحرف شده و به فعالیتهای کمقیمت مشغول شوند. این حالت، همانند آتشی است که هر بار شعلهورتر میبشود و انگیزه اغاز کار را کمرنگتر میکند.
۳. حس استرس، اضطراب و گناه سپس از به تعویق انداختن کارها
بعد از گذشتن زمان و مشاهده انباشتهشدن کارها، نوجوان کم کم دچار احساسات منفی میبشود. اضطراب و استرس عقبافتادن کارها، حس گناه برای انجام ندادن مسئولیتها و نگرانی از قضاوت دیگران، همانند وزنهای سنگین بر دوش او سنگینی میکند. این احساسات منفی به جای این که انگیزهای برای اغاز باشند، علتخواهد شد نوجوان زیاد تر از انجام کار فاصله بگیرد و چرخه اهمالکاری عمیقتر بشود.
۴. ضعف در مدیریت زمان و ناتوانی در سازماندهی ماموریت های
نوجوان اهمالکار طبق معمولً برنامهریزی اشکار و مؤثری ندارد. او نمیتواند کارهایش را برتریبندی کند یا زمان مناسبی را برای هر فعالیت تخصیص دهد. این ضعف در تواناییهای سازماندهی، علتمیبشود حتی هنگامی زمان کافی وجود دارد، حس سردرگمی و ناتوانی در انجام کارها به او دست دهد.

۵. تمایل به انجام کارها در آخرین لحظات
یکی از نشانههای بارز اهمالکاری، انجام دادن کارها در دقایق پایانی و تحت سختی وقتی است. این حرکت طبق معمولً همراه با استرس شدید و کیفیت کم در زمان انجام کار است. نوجوان در این حالت زیاد تر برای فرار از استرس ناشی از مهلت مقرر، به زور خود را وادار به انجام کار میکند، اما نتیجه نهایی طبق معمولً رضایتقسمت نیست و علتکاهش اعتمادبهنفسش میبشود.
۶. هراس از ناکامی و کمالگرایی منفی
بعضی اوقات اهمال کاری ریشه در هراس از ناکامی دارد. نوجوانانی که برای پیروزی و ناکامی بیشتر از حد سختگیری میکنند، امکان پذیر از اغاز کار فرار کنند تا مبادا نتیجهای غیرکامل یا ناموفق به دست آورند. این نوع کمالگرایی، فلجکننده است و تبدیل تعویق انداختن مکرر کارها میبشود.
۷. بیانگیزگی و افت علاقه به اهداف و فعالیتها
هنگامی نوجوان نسبت به اهداف و فعالیتهایش بیانگیزه میبشود، اهمالکاری به شکل سپر دفاعی در برابر بیانگیزگی و ناامیدی ظاهر میبشود. او امکان پذیر نسبت به مدرسه، خانواده یا حتی خود، حس بیتفاوتی کرده و ترجیح دهد زمانش را صرف چیزهای فرد دیگر کند که برایش دلنشینتر به نظر میآیند.
دلایل اهمال کاری در نوجوانان
اهمال کاری در نوجوانان، دلایل مختلفی دارد که احتمالا در ظاهر ساده به نظر برسند، اما هر یک نقش مهمی در شکلگیری و تحکیم این حرکت دارند. برای این که بتوانیم بهطور مؤثر با اهمال کاری مقابله کنیم، ابتدا باید این دلایل را بشناسیم و بفهمیم چرا نوجوانان به این مسیر میافتند. از با اهمیت ترین دلایل اهمال کاری در نوجوانان میتون به موارد زیر اشاره کرد:

اهمال کاری در نوجوان چه عواقبی دارد؟
اگر اهمال کاری در نوجوانان به حال خود رها بشود، همانند سنگی است که آرام آرام به دامنه کوه میغلتد و هر لحظه شدت و شدت آن زیاد تر میبشود. پیامدهای این عادت نه تنها در مختصرزمان بلکه در طویل مدت، زندگی نوجوان را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد و میتواند مسیر رشد و پیروزی او را متوقف کند. با اهمیت ترین عواقب اهمالکاری در نوجوان به شرح زیر است:
۱. افت کارکرد تحصیلی و کم شدن نمرات
یکی از ملموسترین و بارزترین پیامدهای اهمال کاری، افت کیفیت و کمیت انجام تکالیف و درس خواندن است. هنگامی نوجوان کارهای خود را به تعویق میاندازد، زمان کافی برای یادگیری و تمرین باقی نمیماند و در نتیجه نمراتش کم شدن میکند. این افت کارکرد تحصیلی، چرخهای از ناامیدی و بیانگیزگی را تشکیل میکند که خود علتاهمال کاری میبشود.
۲. افزایش استرس و اضطراب
با نزدیک شدن به مهلت انجام کارها و انباشت مسئولیتها، استرس و اضطراب نوجوانان بهطور قابل توجهی افزایش مییابد. این سختی روانی میتواند سلامت جسمانی و روحی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، این چنین جهت بیخوابی، سردرد و اختلالات رفتاری بشود.
۳. افت اعتمادبهنفس و تشکیل حس ناکامی
نوجوانی که بهطور مکرر نمیتواند به موقع وظایفش را انجام دهد و با پیامدهای منفی آن مواجه میبشود، به مرور زمان اعتمادبهنفس خود را از دست میدهد. حس ناکامی و ناتوانی در روبه رو با چالشها، نوجوان را در دایرهای معیوب از تردید و ناامیدی دچار میکند که باز هم به اهمال کاری زیاد تر دامن میزند.
۴. تضعیف روابط اجتماعی
اهمال کاری امکان پذیر به روابط دوستانه و خانوادگی نوجوان صدمه بزند. هنگامی کارها به تعویق میافتند، نوجوان امکان پذیر زیاد تر در انزوا فرو رود، کمتر در جمعها حاضر بشود یا به علت استرس و ناراحتی، با دیگران دچار تنش بشود. این جدایی اجتماعی، به حس تنهایی و بیفردی دامن میزند و بر شدت اهمال کاری میافزاید.
۵. تأثیرات منفی بر سلامت جسمانی
استرس و فشارهای روانی ناشی از اهمال کاری میتوانند به سلامت جسمانی نیز لطمه بزنند. بیخوابی، خستگی مزمن، سردردهای مکرر و حتی مشکلات گوارشی از جمله عوارض جسمانی این حالت می باشند که به مرور کیفیت زندگی نوجوان را افت خواهند داد.
۶. تشکیل عادتهای نادرست و افت توانمندیهای زندگی
اگر اهمال کاری در نوجوانی ریشه بدواند، امکان پذیر به عادتی پایدار تبدیل بشود که در بزرگسالی نیز ادامه اشکار کند. این کار میتواند علتبشود فرد در زندگی حرفهای و شخصی خود نیز دچار مشکل شده و توانایی مدیریت زمان، برنامهریزی و مسئولیتپذیری را به درستی نداشته باشد.
راههای از بین بردن اهمال کاری نوجوانان
شکستن زنجیرهای اهمال کاری، همانند باز کردن قفلی پیچیده است که کلید آن در دست خود نوجوان، خانواده و مربیان است. هر قدمی که به سمت فهمیدن بهتر این عادت و تشکیل تغییرات مثبت برداشته بشود، نوجوان را به مسیر پیروزی و رضایت خاطر نزدیکتر میکند. برخی از راهکارهای کاربردی و مؤثر برای رهایی از اهمال کاری عبارتاند از:
۱. تحکیم تواناییهای مدیریت زمان و برنامهریزی
یکی از با اهمیت ترین قدمها در مقابله با اهمال کاری، آموزش و تحکیم تواناییهای برنامهریزی است. نوجوان باید یاد بگیرد چطور کارهایش را برتریبندی کند، برای هر فعالیت زمان مشخصی تعیین کرده و با منفعت گیری از تقویم یا دفتر برنامهریزی، روال پیشرفت خود را پیگیری کند. این توانایی علتجلوگیری از سردرگمی نوجوان میبشود.
۲. تشکیل انگیزه و تعیین اهداف اشکار
داشتن مقصدهای روشن و قابل دسترس، نیروی محرکه نوجوان برای انجام کارهاست. والدین و مربیان میتوانند به نوجوان پشتیبانی کنند تا اهداف مختصرزمان و طویل مدت خود را اشکار کرده و اهمیت هر مقصد را فهمیدن کند. این اهداف باید واقعی و قابل اندازهگیری باشند تا نوجوان حس پیروزی و پیشرفت داشته باشد.
۳. تقسیم ماموریت های به قسمتهای کوچکتر
بعضی اوقات حجم زیاد کارها، علتمیبشود نوجوان دچار حس غرق شدن بشود و در نتیجه از انجام آنها طفره رود. تقسیم ماموریت های بزرگ به قسمتهای کوچکتر و قابل کنترل، سختی روانی را افت داده و انگیزه اغاز را افزایش میدهد. بهگفتن مثال، به جای «نوشتن پروژه»، میتوان آن را به «جمعآوری اطلاعات»، «نوشتن مقدمه» و کارهای کوچکتر دیگر تقسیم کرد.
۴. تشکیل محیطی مناسب و حواسپرتی کم
کم کردن عوامل حواسپرتی همانند دوری از گوشی موبایل، تلویزیون و فضای شلوغ، به نوجوان پشتیبانی میکند تا بهتر تمرکز کند. داشتن مکانی اختصاصی که آرام و مرتب باشد برای درس خواندن یا انجام کارها، نقش مهمی در افت اهمال کاری دارد. برای این که بدانید چطور در نوجوانان اسایش تشکیل کنید، مقاله ما را از دست ندهید.
۵. تشویق و پاداش دادن به کوششها
دقت به کوششهای نوجوان، حتی اگر نتیجه کامل نباشد، میتواند به او انگیزه دهد. والدین و مربیان باید به جای تمرکز صرف بر نتیجه، پیشرفت و پشتکار او را تشویق کنند و به نوجوان نشان دهند که نادرست کردن بخشی از فرایند یادگیری است.
۶. مدیریت استرس و اضطراب
آموزش تکنیکهای مدیریت استرس همانند تنفس عمیق، مدیتیشن، ورزش و داشتن خواب کافی به نوجوان پشتیبانی میکند تا سختی روانی را افت دهد و بهتر بتواند با مسئولیتهایش روبه رو بشود.
۷. حمایتو ربط موثر والدین و مربیان
نوجوانان نیاز دارند حس کنند که فهمیدن و حمایتخواهد شد، نه این که تحت سختی یا انتقاد مداوم قرار گیرند. تشکیل فضای او گفتوگوی باز، شنیدن دغدغهها و پشتیبانی به حل مشکلات میتواند نقش مهمی در افت اهمال کاری داشته باشد.
۸. تشویق به خودشناسی و پذیرفتن محدودیتها
نوجوان باید بیاموزد که کامل بودن الزاماً به معنی پیروزی نیست و پذیرفتن محدودیتهای خود علتکاهش هراس و اضطراب میبشود. این خودشناسی به افت کمالگرایی منفی و اغاز به موقع کارها پشتیبانی میکند.
جمعبندی
اهمال کاری در نوجوانان مسألهای پیچیده و چندبعدی است که در عوامل متنوعی (از ضعف تواناییهای مدیریت زمان و هراس از ناکامی گرفته تا فشارهای روانی و محیطهای نامناسب) ریشه دارد. نشانههای این اتفاق، از به تعویق انداختن کارها تا افت انگیزه و افزایش اضطراب، هشدارهایی می باشند که نباید نادیده گرفته شوند. در این مقاله با راهکارهای عملی و اثربخش برای جلوگیری از اهمال کاری آشنا شدید. این راهکارها پشتیبانی میکنند، نوجوان خود را فعال کنید.
دسته بندی مطالب
[ad_2]