نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
گوگل انگارً در حال بازدید یک تحول اساسی در مدل کسبوکار خود است. فایننشال تایمز در گزارش جدیدی به نقل از منبع های خود اظهار کرده که این غول فناوری امکان پذیر برای دسترسی به نتایج جستجوهایی که توسط ابزارهای هوش مصنوعی تشکیل شدهاند، هزینه دریافت کند.
مطابق این گزارش، برخی منبع های آشنا با برنامههای گوگل ادعا کردهاند که جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت میتواند بهگفتن بخشی از سرویسهای اشتراکی حاضر آن، همانند Gemini Advanced یا Google One اراعه بشود. این چنین به حرف های این منبع های، با وجود دریافت هزینه برای نسخه مبتنی بر هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل، خبری از حذف تبلیغات نخواهد می بود. علاوهبراین، منفعت گیری از نسخه عادی که هماکنون هم در دسترس است، رایگان باقی میماند.
اگر ادعاهای گزارش فایننشال تایمز درست باشد، این اولینباری خواهد می بود که گوگل برای محتواهای خود از کاربران هزینه دریافت میکند.
زمان اغاز به کار نسخه مبتنی بر هوش مصنوعی موتور جستجوی گوگل اشکار نیست
گزارشها حاکی از آن است که مدیران گوگل تا این مدت تصمیمی درمورد زمان راهاندازی این تحول نگرفتهاند، اما فایننشال تایمز میگوید که مهندسان آن در حال گسترش دانش ملزوم برای استقرار این سرویس می باشند.
گوگل به گمان زیادً با دقت به دو برتری مهم خود تصمیمگرفته تا برای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی هزینه دریافت کند: ادغام هوش مصنوعی پیشرفته در توانایی جستجوی خود و نگه داری درآمد تبلیغاتی که ستون مهم کسب درآمد این شرکت محسوب میبشود. گوگل در سال قبل درآمد سرسام آور ۱۷۵ میلیارد دلاری را برای تبلیغات مرتبط با جستجو گزارش کرده می بود و در همین حال، پیشرفت درخشان مدل ChatGPT از OpenAI، این شرکت را به رقابت برای تسلط بر هوش مصنوعی تحریک کرده است.
در نهایت، باید دید که آیا برای این نوع جستجوی تحکیمشده با هوش مصنوعی تقاضای بازار وجود دارد یا خیر. اندوختهگذاری هنگفت مایکروسافت روی ویژگیهای هوش مصنوعی برای موتور جستجوی بینگ موفق نشد تا سهم بازار گوگل را در یک سال قبل افت دهد.
دسته بندی مطالب