نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
شرکت اپل – که رسماً با نام Apple Inc. شناخته میبشود – یکی از بزرگترین شرکتهای جهان از نظر معیارهای اقتصادی است، و با این حال حقایق بسیاری در رابطه اپل وجود دارد که به گمان زیادً نمیدانید. ما در اینجا آن حقایق کمتر شناخته شده را با نکات دلنشین اطلاعاتی که از زمان تاسیس اپل تا به امروز را شامل می بشود، بازدید می کنیم. شرکت اپل در سال ۱۹۷۶ با نام Apple Computer, Inc به گفتن ابزاری برای بازاریابی و فروش رایانه رومیزی Apple I تأسیس شد. این شرکت تا دهه ۱۹۹۰ زیاد تر بر فروش کامپیوتر متمرکز می بود، اما همه چیز با انتشار کردن آیپاد در سال ۲۰۰۱ تحول کرد.
این کار تبدیل اراعه آیفون در سال ۲۰۰۷ شد و اپل اکنون به تشکیل طیف وسیعی از محصولات گوناگون شهرت دارد. استیو جابز فقید در زیاد تر دوران حیات اپل، نیروی محرکه این شرکت می بود، اما او در سن ۵۶ سالگی و بعد از یک مبارزه طویل با سرطان پانکراس درگذشت. این شرکت اکنون توسط تیم کوک – اولین مدیر اجرایی یک شرکت باشگاه Fortune 500 است هدایت میبشود – فردی که از زمان مرگ جابز در سال ۲۰۱۱ مدیرعامل بوده و سبک رهبری متغیری با جابز دارد.
۱- نام اپل از میوه مورد علاقه استیو جابز می آید
در رابطه علت نامگذاری این شرکت به اپل توضیحات بسیاری داده شده است. با این حال، حقیقت ساده این است که نام اپل به علت علاقه استیو جابز به سیب و به طور کلی میوه برای شرکتش انتخاب شد. جابز خود را میوهخوار میدانست و برای دورههایی از زندگیاش از رژیم غذایی مبتنی بر میوه پیروی میکرد – از جمله بعد از این که به سرطان پانکراس مبتلا شد. سیانان در گزارشی مدعی شده که جابز به زندگینامهنویس خود والتر آیزاکسون حرف های است که این نام «بامزه، با روحیه و غیر تهدید کننده به نظر میرسد» که آن را به گزینه ای مناسب برای شرکت نوپای اپل تبدیل می کرد.
به حرف های استیو ووزنیاک، یکی از دو بنیانگذار اپل همراه با جابز، این نام بعد از بازدید جابز از باغ سیب در اورگان به ذهن او خطور کرد. با این حال، ووزنیاک معتقد است که این باغ سیب «در واقع نوعی جامعه» است. صرف نظر از این، آن بازدید و عشق جابز به میوه، الهام قسمت نام شرکتی می بود که اکنون چندین دهه است به فعالیت رکوردشکن و سودآور خود ادامه می دهد. علاوه بر این، شرکت اپل سالها در یک دعوای حقوقی با شرکت Apple Corps، شرکتی که توسط The Beatles تأسیس شده می بود، قرار داشت. هر دو شرکت اپل نام داشتند و هر دو لوگو تصویری از یک سیب را نشان می دادند که تبدیل یک سری اختلافات در رابطه علامت تجاری دو شرکت شد. این دعوای حقوقی در سال ۲۰۰۷ آخر یافت، وقتی که شرکت Apple Inc. همه علائم تجاری مربوط به اپل (کمپانی متعلق به بیتل ها) را خریداری کرد.
۲- سومین هم-بنیانگذار اپل سهم خود را به قیمت ۸۰۰ دلار فروخت
در حالی که استیو جابز و استیو ووزنیاک به گفتن بنیانگذاران اپل نامهای شناختهشدهای به شمار می آیند، هم بنیانگذار سومی نیز وجود داشت که زیاد سریع از شرکت خارج شد – و با این کار میلیاردها دلار زیان کرد. رونالد وین در کنار استیو جابز و استیو وزنیاک در شرکت آتاری کار می کرد، و این بدین معنی می بود که او در او گفت و گو های اولیه آنها در رابطه تاسیس اپل شرکت داشت. او از جابز و ووزنیاک بزرگتر می بود و حرف های است که زیاد تر به گفتن «بزرگسال در اتاق» دیده میشد. از آنجایی که جابز و ووزنیاک زیاد تر در رابطه تصمیمات محاسباتی و تجاری با هم اختلاف نظر داشتند، وین ۱۰ درصد از سهام شرکت تازه را به خود تعلق داد تا در فرآیند تصمیمگیری نقش یک میانجی را ایفا کند.
پشتیبانیهای وین به اپل شامل تهیه پیشنویس قرارداد همکاری اورجینال، طراحی اولین لوگوی شرکت با عکس اسحاق نیوتن و نوشتن کتابچه راهنمای عملیات Apple I می بود. وین چند روز بعد از تأسیس اپل، این شرکت را ترک کرد چون تا حدودی ریسک گریز می بود و به طور کامل قانع نشده می بود که برای این کسب و کار شخصیت مناسبی است. بعداً به او ۸۰۰ دلار پرداخت شد تا از ۱۰ درصد سهام خود در شرکت صرف نظر کند. قیمت این سهام اکنون میلیاردها دلار خواهد می بود. با این حال، وین اصرار دارد که از خروج از اپل پشیمان نیست، چون بر پایه اطلاعاتی که در آن زمان در اختیار داشت، این تصمیم درست بوده است.
۳- اپل سومین شرکتی می بود که آیپاد به آن نظر می شد
در حالی که آیپاد مترادف با اپل است، این ایده در واقع ابتدا به دو شرکت دیگر اراعه شد. از بخت خوش اپل، آن دو شرکت این نظر را رد کردند، در حالی که استیو جابز پتانسیلی را در محصول دید که اپل را در مسیری متفاوت و زیاد موفق قرار داد. تونی فیدل مغز متفکر پشت آیپاد می بود. فیدل که کارمند اسبق جنرال مجیک و فیلیپس می بود، در فکر ساخت یک پخش کننده MP3 بهتر می بود. او ابتدا با ایده ساخت یک پخش کننده MP3 درجه یک با روشی بهتر برای خرید موسیقی به سراغ شرکت RealNetworks رفت. این شرکت نظر او را رد کرد. سپس فیدل به سراغ فیلیپس رفت که آن ها هم این زمان را رد کردند. فیدل سپس با اپل سخن بگویید کرد، شرکتی که تصمیم گرفت از پروژه او حمایتکند. او به گفتن یک پیمانکار جدا گانه انتخاب شد و تیم سازنده یک نمونه اولیه iPod را رهبری کرد.
این محصول که به شکلی بی نقص با iTunes کار می کرد، با فروش صدها میلیون واحد، همه چیز را برای شرکت اپل تحول داد. فراتر از آن، آیپاد تبدیل ساخت آیفون نیز شد که جایگاه اپل را به گفتن یک برند جهانی که از آن زمان دیگر به عقب بازنگشته است، تثبیت کرد. فیدل تقریباً یک دهه در اپل ماند و بعداً Nest Labs را تأسیس کرد که بعدها توسط گوگل خریداری شد.
۴- اپل آی به قیمت ۶۶۶.۶۶ دلار به فروش رسید
اولین کامپیوتر اپل، با نام بامسمای Apple I، در سال ۱۹۷۶ اراعه شد و با قیمت شگفت ۶۶۶.۶۶ دلار به فروش رسید. این عدد نه تنها معادل بیشتر از ۳,۰۰۰ دلار امروزی است، بلکه قیمت درخواستی نسبتاً عجیبی نیز می بود. به خصوص هنگامی که در دین مسیحیت، عدد ۶۶۶ به کلمه عدد هیولا در نظر گرفته می بشود که اشاره ای نه چندان توهین آمیز به دجال یا شیطان است. با این حال، برخلاف برخی از تئوریهای توطئه آنلاین که ربط این عدد با شیطان را قبول میکنند، این قیمت گذاری ربطی به پرستش شیطان ندارد. در عوض، استیو ووزنیاک تصریح کرده است که این قیمت بر این مبنا تعیین شده است که او تکرار رقم های را ترجیح می دهد.
او این چنین اظهار داشته است که زمان اراعه قیمت، هیچ خبری از رابطه بین این عدد و کتاب مکاشفه نداشته است. در رابطه این که چرا Apple I اینقدر گرانقیمت می بود، همه ماجرا به حاشیه سود باز می گشت. قیمت عمده فروشی Apple I پانصد دلار در نظر گرفته شده می بود، به این علت ۶۶۶ دلار یک قیمت خرده فروشی با افزایش ۳۰ درصدی را راه اندازی می داد. ۶۶ سنت فرد دیگر که به عدد ۶۶ دار اضافه می شد هیچ اهمیتی نداشت جز این که چشم مردم را در تبلیغات جلب کند. در حالی که یک فروشگاه رایانه محلی، The Byte Shop، با خرید ۵۰ واحد کاملاً مونتاژ شده به قیمت ۵۰۰ دلار موافقت کرد، این اعداد همه با هم همخوانی داشته و شکل جذابی اشکار کردند.
۵- اولین لوگو اپل عکس اسحاق نیوتن را در خود داشت
لوگوی اپل در طول دهه هایی که این شرکت در تجارت بوده است، تکامل یافته است. با این حال، بزرگترین تحول بین لوگوی اول و دوم رقم خورد. اولین لوگو که توسط رونالد وین در سال ۱۹۷۶ طراحی شد، شامل تصویری از اسحاق نیوتن می بود که زیر درخت سیب نشسته می بود. این به علت ربط او با سقوط سیب از درخت (و الهام قسمت کشف جاذبه) است. این لوگو این چنین اسم شرکت رایانه ای اپل را بر روی یک بنر پیچیده شده در اطراف نقاشی نشان می دهد.
این لوگو فقط برای یک سال دوام آورد و استیو جابز زیاد سریع و در اغاز سال ۱۹۷۷ تصمیم گرفت که شرکت او نیاز به تحول برند دارد. او اولین لوگو را زیاد کلاسیک در نظر گرفت، لوگویی که چاپ آن در مقایس کوچک آسان نباشد. به این علت او راب جانوف، یک طراح با توانایی را برای طراحی لوگوی تازه استخدام کرد. آن لوگوی تازه عکس سیبی می بود که به اندازه یک گاز از آن کنده شده می بود که اکنون همه ما کاملاً با آن آشنا هستیم. نسخه اول دارای رنگ های رنگین کمانی می بود، اما در ادامه ساده تر شده و به رنگ های تنهای خاکستری، نقره ای و سفید محدود شد.
۶- اپل اولین شرکتی می بود که به قیمت ۱ تریلیون دلار رسید
در سال ۲۰۱۸، اپل به اولین شرکت خصوصی تبدیل شد که قیمت بازار آن به ۱ تریلیون دلار می رسید. این اتفاق ۴۲ سال بعد از تأسیس اپل و ۱۱۷ سال بعد از آن اتفاق افتاد که US Steel در سال ۱۹۰۱به اولین شرکتی تبدیل شد که به قیمت ۱ میلیارد دلار می رسید. همانقدر که دوران تصدی استیو جابز در اپل شگفتانگیز و موفق می بود – به اختصاصی بعد از برگشت او در سال ۱۹۹۷ – این جانشین او، تیم کوک، می بود که آنها را به سمت تحقق این لحظه تاریخی سوق داد. قیمت سهام اپل از سال ۲۰۱۱، وقتی که کوک بعد از استعفای جابز به علت بیماری ناخوشایندش، ریاست اپل را بر مسئولیت گرفت، چهار برابر شده است.
در لحظه ای که قیمت هر سهم به ۲۰۷.۰۵ دلار رسید، اپل به اولین شرکت خصوصی ۱ تریلیون دلاری در جهان تبدیل شد. برخی اعتقاد دارند که کمپانی پتروچاینا، اپل را در عرصه قیمت بازار ۱ تریلیون دلاری ناکامی داد، اما قیمت گذاری آن غیرقابل مطمعن برداشت می بشود چون تنها ۲ درصد از سهام این شرکت به طور عمومی خرید وفروش می بشود. در هر صورت، اپل اکنون دارای قیمت بازاری بیشتر از ۲ تریلیون دلار است و در مقطعی به بالای ۳ میلیارد دلار رسیده می بود. با این حال، در زمان نگارش این مقاله، اپل دومین شرکت مورد قیمت در جهان است و رقیب سرسخت اپل، مایکروسافت، رتبه اول را در اختیار دارد.
۷- اپل در سال ۱۹۸۵ استیو جابز را اخراج کرد
علیرغم این که یکی از بنیانگذاران شرکت می بود، اپل در سال ۱۹۸۵ استیو جابز را اخراج کرد. برای این که درد این اخراج زیاد تر بشود، باید بدانید که در واقع، جابز خود مردی را استخدام کرد که در ادامه خودش را اخراج کرد. آن مرد جان اسکالی، مدیر عامل شرکت پپسی می بود که توسط هیئت مدیره اپل به گفتن مدیرعامل استخدام شد، چون این هیئت فکر می کرد جابز تا این مدت رای جایگاه مدیرعاملی اپل آماده نیست. وقتی که دو محصول اپل، مکینتاش و لیزا نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، جابز بعد از درگیری با هیئت مدیره اخراج شد.
با این حال، جابز در سال ۱۹۹۷ بعد از خرید NeXT توسط اپل، شرکتی که جابز بعد از برکناری اش ۱۲ سال قبل تر راه اندازی کرده می بود، به اپل برگشت. هیئت مدیره جابز را به مدیرعاملی منصوب کرد، و در این نقش، او نقش مهمی در افزایش قوت و ثروت اپل داشت. جابز از سال ۱۹۹۷ تا زمان مرگ نابهنگامش بر تاثییر سرطان لوزالمعده در سال ۲۰۱۱ در این شرکت ماند. وقتی که جابز از دنیا رفت، اپل با محصولات تازه و نوآورانه اش به یک نام آشنا تبدیل شده و حتی مک نیز به یک پیروزی تبدیل شده می بود. در همین حال، لیزا یک محصول کمتر شناخته شده و احتمالا فراموش شده در تاریخ اپل باقی مانده است.
۸- شرکت اپل از تعداد بسیاری از کشورهای جهان ثروتمندتر است
قیمت بازار خیره کننده اپل به این معنی است که از همه کشورها به جز تعداد انگشت شماری ثروتمندتر است. قیمت بازار یک شرکت نشان دهنده قیمت کل آن بر پایه سهام حاضر در بازار سهام است، که نزدیکترین چیزی است که می توان آن را با تشکیل ناخالص داخلی (تشکیل ناخالص ملی) یک سرزمین قیاس کرد. کشورهایی که اپل را میتوان ثروتمندتر از آن ها دانست متغیر می باشند، همانند قیمت بازار اپل و تشکیل ناخالص داخلی این کشورها که متغیر است، اما این شرکت مستقر در کوپرتینو، اگر یک سرزمین می می بود، به طور مداوم در بین ۱۰ سرزمین ثروتمند جهان قرار می گرفت که زیاد قابل دقت است.
در ژانویه ۲۰۲۲، اپل اولین شرکتی می بود که قیمت بازارش را به ۳ تریلیون دلار رساند. در آن زمان، قیمت این شرکت از همه کشورها به جز شش اقتصاد بزرگ جهان، از جمله ایالات متحده، چین و آلمان، زیاد تر می بود، که به این معنی است که از کشورهای بزرگی همانند فرانسه و روسیه را نیز از این لحاظ ناکامی می داد. بدیهی است که اپل در این عرصه تنها نیست، مایکروسافت، انویدیا، آمازون و آلفابت دیگر شرکت هایی می باشند که ارزشی زیاد تر از کل اقتصاد تعداد بسیاری از کشورهای جهان دارند.
۹- حقوق استیو جابز تنها ۱ دلار در سال می بود
استیو جابز برای یک دهه همراه با تحول زیاد بعد از برگشت به شرکت اپل، تنها حقوق نمادین ۱ دلار در سال را دریافت کرد. این رقم دستمزد علیرغم سوق دادن شرکت به حوزه های تازه و افزایش شدید قیمت سهام آن می بود. نظرات در رابطه این که چرا جابز حقوق خود را به سالی یک دلار محدود کرد متفاوت است، با تئوریهایی متفاوت که برخی می گویند او با این کار نشان داد تا چه اندازه به شرکتی که خود تاسیس کرده اهمیت می دهد، و برخی دیگر اعتقاد دارند که این کار را کرده تا مطمعن حاصل بشود که هم خودش و هم خانوادهاش میتوانند از برنامه سلامت اپل منفعت گیری کنند.
با این حال، مسئله کلیدی این است که جابز نیازی به دریافت حقوق آنچنانی نداشت. جابز مالک میلیونها سهام در اپل می بود که و قیمت آنها در طول زمان تصدی او به گفتن مدیرعامل افزایش یافت. جابز یکی از اولین مدیران عاملی می بود که دستمزد نمادین ۱ دلاری را انتخاب کرد، اما او در این کار تنها نیست. از دیگر نمونه های قابل دقت می توان به لری الیسون در اوراکل، مارک زاکربرگ در متا و ایلان ماسک در تسلا اشاره کرد. ایده گرفتن یک دلار حقوق در سال به دوران جنگ جهانی اول برمی گردد. دولت ایالات متحده از استخدام داوطلبان بدون مزد منع شده است، به این علت تاجرانی که مشتاق پشتیبانی به جنگ بودند، حقوق اسمی و غیرواقعی دریافت می کردند. به این ترتیب می بود که برنارد باروخ، اندوختهدار، تنها با یک دلار در سال، هیئت صنایع جنگ را مدیریت کرد.
۱۰- تصاویر رسمی محصولات اپل طبق معمولً با ساعت ۹:۴۱ دقیقه صبح انتشار می شوند
تصاویر رسمی محصولات اپل تقریباً همیشه روی ساعت ۹:۴۱ تنظیم شده است. هنگامی که فهمید آن شدید، در رونمایی های بعدی هر بار آن را خواهید دید. اما چرا به طور خاص ساعت ۹:۴۱ صبح؟ این سنت به سال ۲۰۰۷ و رونمایی از اولین آیفون نمادین اپل برمی گردد. در یک تمرین لباس از اراعه مهم، حرف های شد که رونمایی از آیفون حدوداً ۴۰ دقیقه سپس انجام می بشود. و از آنجایی که مراسم رونمایی از ساعت ۹:۰۰ صبح اغاز می شد، این بدان معنی می بود که آیفون در نزدیک به ساعت ۹:۴۰ دقیقه رونمایی خواهد شد. در صورت تاخیر، یک یا دو دقیقه را به این عدد اضافه کنید و به ۹:۴۱ می رسید.
به این علت، ابزارهای تبلیغاتی که روی صفحه نمایش پشت سر استیو جابز چشمک می زند، آیفون را با ساعت ۹:۴۱ نشان می دهد. برخی از تصاویر تبلیغاتی اولیه در واقع ساعت ۹:۴۲ را نشان خواهند داد، اما از آن زمان تا بحال ساعت ۹:۴۱ به استاندارد اپل تبدیل شده است، علیرغم این که محصولات تازه اکنون در ساعات و زمان های متغیری رونمایی می شوند. روزهایی که جابز از سبک خاص خود موسوم به “یک چیز دیگر” (One more thing) برای آشکار کردن یک محصول غافلگیرکننده در آخر رونمایی ها منفعت گیری می کرد، قبل است، اما به نظر می رسد نشان دادن ۹:۴۱ بر روی نمایشگرهای محصولات تازه دارای صفحه نمایش، در تاریخ این شرکت حک شده است.
دسته بندی مطالب