نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
روزی را فکر کنید که به تصمیم انجام یک کار معمول، اتومبیل خود را روشن میکنید. بعد از چند دقیقه حرکت، به یک دفعه فهمید میشوید که دود سفید اگزوز تکه عقب اتومبیل شما را پر کرده است. مشاهده این صحنه برای هر رانندهای اضطراب و دلهره تشکیل میکند. یقیناً نباید همیشه دلواپس این نوشته باشید، چرا که علت علت خروج دود سفید از اگزوز همیشه عیب فنی نیست.
در نوشته امروز از دیجیاتو، به بازدید نوشته دود سفید اگزوز خواهیم پرداخت. عوامل ابراز دود سفید اگزوز زمان گاز دادن با دود سفید اگزوز اول صبح متفاوت می باشند. این چنین راهکارهایی را برای از بین بردن دود سفید اگزوز به شما خواهیم او گفت. باید یادآور شویم که درصورت ابراز نقص فنی و خروج دود سفیدرنگ از ماشین، امکان تعمیر آن در منزل وجود ندارد و باید هرچه سریع تر به نزدیکترین تعمیرکار معتبر مراجعه کنید.
چرا دود سفید از اگزوز ماشین خارج میبشود؟
دود سفید خروجی از اگزوز ماشین، نشانه وجود بخار آب است. بخار آب یکی از فرآوردههای جانبی سوختن بنزین در موتورهای درونسوز است که درصورت سرد بودن بیشتر از حد هوا، به طور دودی سفیدرنگ از اگزوز ماشین خارج میبشود. به این علت دود سفید اگزوز اول صبح ناشی از سرمای شدید هوا است که بخار آب را به رنگ سفید در میآورد. بااینحال خروج دود سفید در دیگر فصول نشانهای ابراز مشکل در پیشرانه است.
آب (مایع خنککننده) و روغن، دو روانکار مهم در موتورهای درونسوز می باشند. روغن روانکاری قطعات درونی پیشرانه را بر مسئولیت دارد، درحالیکه آب باید موتور را خنک نگه دارد. فرآیند خنکسازی موتور با آب، از طریق جریان یافتن آن در اطراف محفظه پیشرانه رخ میدهد. به این علت آب به هیچ گفتن نباید داخل محفظه پیشرانه بشود. درصورتیکه آب داخل موتور بشود، دود سفیدی از اگزوز اتومبیل شما خارج خواهد شد.
یکی دیگر از دلایل خروج دود سفید از اگزوز ماشین، روغنسوزی گیربکس است. این چنین اگر سیستم سوخترسانی اتومبیل دچار مشکل بشود، دود خاکستری روشن از اگزوز ماشین خارج خواهد شد که این مورد را نیز میتوان در دسته دود سفید قرار داد. بااینحال هم چنان بزرگترین علت خروج دود سفید از اگزوز ماشین، آبسوزی پیشرانه است.
دلایل تشکیل دود سفید در شرایط گوناگون
دود سفید اگزوز اول صبح و روزهای سرد
خروج دود سفید از اگزوز زمان روشنکردن ماشین در یک صبح سرد، نوشته کاملاً طبیعی و رایج است. این اتفاق به هیچ گفتن دلواپسکننده نیست. اگر چند دقیقه به پیشرانه زمان گرم شدن را بدهید، این دود سفید به آرامی محو خواهد شد. علت ابراز دود سفید اگزوز اول صبح، اختلاف دمای زیاد بین پیشرانه ماشین و محیط اطراف است. به علت این اختلاف دما، قطرات آب در مسیر محفظه احتراق موتور تشکیل خواهد شد که بعد از تبخیر به وسیله دود خروجی، بهصورت بخاری سفیدرنگ از محفظه اگزوز خارج خواهد شد.
ورود مایع خنککننده به محفظه احتراق
رایجترین علت خروج دود سفید از اگزوز ماشین، ورود مایع خنککننده رادیاتور به محفظه احتراق است. این نوشته را تعمیرکاران با کلمه «واشر زدن» میشناسند که اشاره به سوختن واشر سرسیلندر دارد. یقیناً علاوه بر سوختن واشر سرسیلندر، تاب برداشتن سرسیلندر و سوراخشدن بلوک سیلندر نیز از دلایل ورود آب به محفظه احتراق موتور است.
نشانه ابراز این مشکل، خروج مداوم دود سفید از ماشین است. علاوهبراین، سطح مایع خنککننده حاضر در رادیاتور ماشین کم کم افت مییابد و سیستم خنککننده پیشرانه کارایی خود را از دست میدهد. به ازای هر مقدار مایع خنککننده که داخل پیشرانه بشود، هوا داخل سیستم خنککننده ماشین خواهد شد. به این علت همزمان با خروج دود سفید از ماشین، ناظر افزایش مداوم حرارت پیشرانه و ناتوانی سیستم خنککننده در افت دمای موتور خواهید می بود.
راهکار شناسایی سوختن واشر سرسیلندر
تعمیرکاران برای شناسایی این مشکل، راهکاری ساده دارند. اگر ناظر خروج دود سفید از اگزوز ماشین بودید و دلواپس هستید که مشکلی برای سرسیلندر ماشین پیش آمده باشد، باید مرحله های زیر را بهصورت قدمبهقدم انجام دهید:
ماشین را خاموش کرده و آن را برای چند ساعت در پارکینگ قرار دهید. بهطور معمول یک شب تا صبح (بیشتر از ۸ ساعت) باید ماشین خاموش بماند.
فردای آن روز و پیش از روشن کردن ماشین، کاپوت را بالا بزنید. درب رادیاتور را باز کنید و به صدای آن با دقت گوش فرا دهید. درصورتیکه صدای ناشی از خروج هوا با سختی را شنیدید، میتوان با مطمعن او گفت که آب به محفظه سیلندر ماشین داخل شده است.
راه دیگر شناسایی این مشکل، وجود کف سفیدرنگ روغنی است. این کف با باز کردن درب روغن پیشرانه و این چنین درب مخزن رادیاتور قابل مشاهده است. بااینحال اگر این چنین اتفاقی رخ نداد و ماشین شما هم چنان دود سفید تشکیل میکند، باید بهجستوجو مشکل در نقاط فرد دیگر باشید.
خروج دود سفید به علت روغنسوزی گیربکس
بین جعبهدنده و موتور ماشین یک خط لوله مکش قرار دارد. درصورتیکه این خط لوله دچار مشکل بشود، روغن گیربکس به طور برعکس مکیده شده و داخل محفظه احتراق موتور میبشود. با دقت به نوع روغن گیربکس، دود رنگی از اگزوز ماشین خارج خواهد شد.
تفاوت مهم دود سفید ناشی از روغنسوزی گیربکس با دود سفید ناشی از آبسوزی، در بوی آنها است. هنگامی که مایع خنککننده در محفظه احتراق میسوزد، بوی شیرین تشکیل میبشود. بااینحال سوختن روغن گیربکس در پیشرانه، بوی سوختگی را تشکیل خواهد کرد.
مشکلات سوخترسانی
این روزها کمتر فردی با کیفیت بنزین اراعهشده در جایگاههای سوخت مشکلی ندارد! عدد اکتان بنزین معمولی اراعهشده در ایران ۸۷ است. بنزینهای سوپر نیز در صورت اراعه، عدد اکتان ۹۵ دارند. بااینحال اگر بنزین با عدد اکتان پایینتر از ۸۷ را داخل ماشین کنید، سیستم احتراق ماشین قادر به انجام دقیق ماموریت خود نیست و دود سفید را به گفتن خروجی تحویل میدهد.
ابراز مشکلات برقی یا مکانیکی نیز میتواند سیستم سوخترسانی موتور را با مشکل روبه رو کند. درنتیجه ابراز این اتفاق، دود سفید از قسمت خروجی اتومبیل خارج میبشود. برای حل این مشکل، باید انژکتور ماشین بهوسیله یک تعمیرکار خبره بازدید و تعمیر بشود. تعمیرکاران این مشکل را با نام دود سفید اگزوز زمان گاز دادن میشناسند.
از بین بردن دود سفید اگزوز چطور انجام میبشود؟
برای آنکه مشکل دود سفید حل بشود، در قدم اول باید به جستوجو علت مشکل باشید. اگر ماشین گرم شده است و هم چنان ناظر خروج دود سفید از اگزوز هستید، باید بهجستوجو علت عیب بگردید.
قدم اول برای از بین بردن دود سفید خروجی از ماشین، بازدید سطح مایع خنککننده است. بهطور معمول هفتهای یکبار باید سطح مایع خنککننده را مورد بازدید قرار دهید. درصورتیکه این مایع به طور دائم افت مییابد، مشکلی برای سرسیلندر ماشین شما پیش آمده است.
اگر مایع خنککننده مشکلی ندارد و ماشین دود سفید تشکیل میکند، باید قطعات درونی موتور را برای بازدید عیب باز کنید. این کار بهراحتی مقدور نیست و باید توسط یک تعمیرکار خبره انجام بشود. درصورتیکه بلوک سرسیلندر ترک خورده باشد یا سوراخ شده باشد، هزینههای گزاف تعمیرات موتور در انتظار شما خواهد می بود.
جمعبندی
در این نوشته به بازدید یکی از معضلات مرسوم خودروهای درونسوز پرداختیم. باید اشاره کرد که نوشته سوختن واشرسیلندر یا خرابی سرسیلندر و نشت مایع خنککننده به درون محفظه پیشرانه، طی فصل تابستان و زمان گرمای هوا زیاد تر رخ میدهد. بااینحال آیا راهی برای جلوگیری از این عیب وجود دارد؟
در جواب باید او گفت تنها راه حاضر برای جلوگیری از وقوع مشکل دود سفید، دقت دائم به سیستم خنککاری پیشرانه است. تا وقتی که موتور اتومبیل شما خنک باقی بماند، دلیلی برای سوختن واشر سرسیلندر و ابراز مشکل در سیلندر وجود ندارد. همه مشکلاتی که سرسیلندر و واشر سرسیلندر را تهدید میکنند، به علت دمای بالای پیشرانه و ناتوانی رادیاتور در خنکسازی آن رخ خواهند داد. یقیناً استهلاک قطعات بر تاثییر کارکرد زیاد نیز این چنین موضوعی را پدید میآورد که شما توانایی ملزوم برای جلوگیری از وقوع آن را ندارید و تنها راهکار حاضر، معاوضه قطعات است.
سوالات متداول
در تکههای گوناگون این نوشته به علت خروج دود سفید در صبحهای سرد اشاره کردیم. بااینحال اگر همراه دود سفید، آب نیز از پیشرانه خارج میبشود مشکلات جدیتری در انتظار شما است. در این حالت واشر سرسیلندر دچار مشکل شده است یا آنکه سیلندر ماشین ترک دارد.
خروج دود سیاه از اگزوز ماشین، نشانه روغنسوزی است. بااینحال اگر دود سیاه تنها اول صبح و زمان استارت ماشین خارج میبشود، باید آن را نشانهای از کثیف بودن سیستم سوخترسانی قلمداد کنید. در این حالت نیاز به شستشوی انژکتور وجود دارد.
خروج دود آبی همانند دود سیاه، نشانهای از روغنسوزی در پیشرانه است. اگر دود آبی و دود سفید بهصورت مخلوط از اگزوز ماشین خارج خواهد شد، این مشکل نشانهای از سوختن تدریجی واشر سرسیلندر اتومبیل شما است.
دسته بندی مطالب