نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
دادگاه بریتانیا خبرداد که گوگل باید با شکایت ۱۳.۶ میلیارد پوندی (۱۷.۳۹ میلیارد دلاری) بهعلت برخورداری از قوت بیشازحد در بازار تبلیغات آنلاین مواجه بشود. شاکی این پرونده ادعا میکند که غول جستجو به روشی ضدرقابتی حرکت کرده و علتضرر ناشران آنلاین در بریتانیا شده است.
بر پایه گزارش BBC، شرکت مالک گوگل یعنی آلفابت در تلاش برای لغو این شکایت، پرونده شاکی را «نامنسجم» خواند. اما «دادگاه استیناف رقابت» لندن حکم داده است که این پرونده اکنون میتواند به محاکمه برود. این پرونده که توسط گروهی به نام «Ad Tech Collective Action LLP» نقل شده است، ادعا میکند که گوگل با سازوکاری انحصارطلبانه علتشده ناشران آنلاین بریتانیایی زیان ببینند.
شکایت ۱۳.۶ میلیارد پوندی علیه گوگل در بریتانیا
«کلادیو پولاک»، مدیر اسبق رگولاتوری آفکام که اکنون شریک Ad Tech Collective Action است، میگوید: «این تصمیمی است که برای قربانیان حرکت ضدرقابتی گوگل در حوزه فناوریهای تبلیغاتی اهمیت بسیاری دارد. گوگل اکنون باید پاسخگوی عمل های خود در دادگاه باشد.»
تمرکز عمده این پرونده بر فناوری تبلیغات (Adtech) است؛ این فناوری درواقع به این میپردازد که کاربران کدام تبلیغکنندگان آنلاین را ببینند و این چنین هزینه آنها برای ناشران چه مقدار است. میزبانی از این چنین تبلیغکنندگانی منبع درآمد بسیاری برای تعداد بسیاری از وبسایتها محسوب میبشود؛ به حرف های شاکی این پرونده هزینه تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۹۰ میلیارد دلار بوده است.
این چنین این صنعت برای گوگل زیاد مورد قیمت است، چون بهشدت بر حوزه جستجوی وب تسلط دارد. هسته مهم این شکایت نیز درواقع این است که گوگل از این سلطه سوءاستفاده میکند و درآمد وبسایتها را افت میدهد. از سویی به ادعای شاکی، گوگل محصولات و خدمات خود را زیاد تر از رقبایش تبلیغ میکند.
این بدان معناست که ناشران در نهایت برای تبلیغاتی که میزبانی میکنند پول کمتری بهدست میآورند و این چنین باید هزینههای زیاد بالایی را به گوگل بپردازند.
دسته بندی مطالب