نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار
اپل که همین چند ماه قبل ناچار شده می بود بهخاطر تبلیغی با گفتن Crush عذرخواهی کند، بعد از دریافت انتقادات گسترده بابت یک تبلیغ دیگر، ناچار به حذف آن و عذرخواهی مجدد شد.
تبلیغ ۱۰ دقیقهای اپل با گفتن «Out of Office (خارج از دفتر)»، آخرین تکه از مجموعه کمدی The Underdogs غول فناوری می بود که گروهی کارمند را درحال منفعت گیری از محصولات اپل برای حل مشکلات محل کار خود نشان میداد.
این تبلیغ در اواسط ماه ژوئیه انتشار شد و تیم Underdogs را درحال گشتوگذار در تایلند برای پیداکردن یک کارخانه بستهبندی تازه نشان میداد. شهروندان، قانونگذاران و افراد اثرگذار تایلندی از وجود فیلترهای قهوهای مایل به سرخ و بهتصویرکشیدن فرودگاه، حالت حملونقل، لباس و هتلهایی که تایلند را اشتباهاً بهگفتن یک سرزمین گسترشنیافته معارفه میکند، انتقاد کردند.
«ساترا سریپان»، قانونگذار تایلندی در بیانیهای به بلومبرگ درمورد این تبلیغ او گفت:
«مردم تایلند واقعاً از این تبلیغ ناخشنود می باشند. من آنها را تشویق میکنم که منفعت گیری از محصولات اپل را متوقف کنند و از برندهای دیگر منفعت گیری کنند.»
عذرخواهی اپل و عکس العمل نخستوزیر تایلند
در عکس العمل به این انتقادات، اپل در بیانیهای او گفت:
«مقصد ما این می بود که از خوشبینی و فرهنگ سرزمین استقبال کنیم و از این که نتوانستیم شور و نشاط تایلندیها را بهطور کامل نشان دهیم، عذرخواهی میکنیم. این ویدیو دیگر نمایش داده نخواهد شد.»
اپل این چنین میگوید که برای ساخت این ویدیو با یک شرکت محلی در تایلند همکاری کرده است. تبلیغ مذکور اکنون از یوتوب حذف شده است، اما هم چنان در برخی گزارشهای آنلاین قابل مشاهده است.
«سرتا تاویسین»، نخستوزیر تایلند نیز با اشاره به این تبلیغ به خبرنگاران او گفت که هر سکه دو روی متفاوت دارد و در جواب به سؤالی مبنی بر این که آیا دلواپس نیست که اپل تصمیم داشته باشد دیگر در تایلند اندوختهگذاری نکند، چون مردم تایلند با آن ناموافق می باشند و امکان پذیر زیاد تر به منفعت گیری از اندروید روی بیاورند، او گفت این چنین باوری ندارد.
دسته بندی مطالب