[ad_1]
اکثر مخاطبان، دور نخست وجود محصولات چانگان در ایران را با چانگان CS35 به یاد میآورند. بااینحال سایپا در این دوره خودرویی دیگر را بهصورت محدود در بازار اراعه کرد. این ماشین چانگان ایدو نام داشت و امروزه تعداد اندکی از آن در بازار وجود دارند. سایپا اکنون نسل تازه این ماشین را در سامانه خودروهای وارداتی بارگذاری کرده است. یقیناً این ماشین یک تفاوت بزرگ با نسخه قبلی خود دارد که این تفاوت، برقیبودن آن است. این ماشین با نام چانگان ایدو ۴۶۰ شهرت دارد.
چانگان ایدو الکتریکی در قیاس با نسل قبلی خود، تغییرات ظاهری قابلتوجهی را توانایی کرده است. ظاهر این ماشین به محصولات سری Uni چانگان شباهت دارد. در نمای جانبی نیز فرم ترکیبی بدنه، ظاهر رنو فلوئنس را برای شما تداعی میکند. در نمای عقب این ماشین نیز چراغهای مثلثی شکل به یکدیگر متصل شدهاند که ظاهری همانند خودروهای ام جی را به نمایش میگذارند.
کابین چانگان ایدو الکتریکی، شباهتی به دیگر خودروهای برقی ندارد و گویا با یک اتومبیل درونسوز مواجه هستید. فضای کابین این ماشین همانند اتومبیلهای معمولی است و حتی کلاستر آن نیز از نوع آنالوگ است. مسئله دلنشین درخصوص نسخههای وارداتی سایپا، عدم وجود سیستم استارت دکمهای است. به این علت ماشین برقی و وارداتی سایپا، با سوییچ روشن میبشود!
مشخصات و امکانات چانگان ایدو برقی
تک موتور الکتریکی با توان ۱۲۰ کیلووات (۱۶۱ اسببخار) و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور، ماموریت پیش راندن چانگان ایدو ۴۶۰ را بر مسئولیت دارد. پکیج باتری لیتیوم یون با ظرفیت ۴۷.۷۸ کیلووات ساعت از برند CATL چین نیز ماموریت فراهم نیروی این موتور را بر مسئولیت دارد. شارژشدن کامل این باتریها با برق شهری به ۸.۵ ساعت زمان نیاز دارد. بااینحال منفعت گیری از شارژ سریع، زمان پرشدن باتریها را ۵۰ دقیقه افت میدهد.
شتاب صفر تا صد چانگان ایدو برقی ۱۰.۸ ثانیه اظهار شده است. صندوق عقب این ماشین نیز ۴۱۰ لیتر فضا دارد. سیستمهای ایمنی گوناگون شامل کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز اضطراری، ترمز کمکی و سامانه پایش سختی باد تایرها روی این ماشین نصب شدهاند. انتظار داریم تا همانند سینوگلد جانژینگ، این ماشین نیز تنها بهگفتن تاکسی الکتریکی در دسترس مخاطبان ایرانی قرار بگیرد.
[ad_2]
منبع