اضافه کردن برچسب هوش مصنوعی در توصیف محصولات، باعث کاهش جذابیت آنها می‌شود

اضافه کردن برچسب هوش مصنوعی در توصیف محصولات، علتکاهش جذابیت آنها می‌شود_اسکوار

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی اسکوار

تحقیقات دانشگاه ایالتی واشنگتن مشخص می کند که افزودن کلمه «هوش مصنوعی» به توصیف محصولات، علتکاهش جذابیت آنها برای مصرف‌کنندگان می‌بشود. این مطالعه مشخص می کند که مردم زیاد تر به محصولات بدون برچسب هوش مصنوعی تمایل دارند.

شرکت‌ها تمایل دارند که کلمه هوش مصنوعی (AI) را به توصیف محصولات خود اضافه کنند، حتی اگر این کار غیرمنطقی یا بعضی اوقات احمقانه به نظر برسد. آنها اعتقاد دارند که افزودن این کلمه به جذب مصرف‌کنندگانی که به جستوجو تازه ترین تکنولوژی می باشند، پشتیبانی می‌کند. اما حقیقت این است که تعداد بسیاری از مردم از محصولات هوش مصنوعی زده خواهد شد.

برچسب هوش مصنوعی در محصولات؛ از جذابیت تا دافعه

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ایالتی واشنگتن و در مجله بازاریابی و مدیریت انتشار شد، از ۱۰۰۰ بزرگسال برای برسی ربط بین افشای هوش مصنوعی و حرکت مصرف‌کننده نظرسنجی کرد.

در این مطالعه، محصولات و خدمات متنوعی به شرکت‌کنندگان اراعه شد که برخی از آنها شامل کلمه «هوش مصنوعی» در توصیف خود بودند تا ببینند آیا این کلمه بر تصمیم خرید آنها تأثیر می‌گذارد یا خیر.

نتایج نشان داد که یک گروه از شرکت‌کنندگان کمتر گمان داشت که یک تلویزیون هوشمند را که در توصیف آن «هوش مصنوعی» ذکر شده می بود، خریداری کنند. در حالی که گروه فرد دیگر که همان توصیف را بدون ذکر هوش مصنوعی دیدند، گمان بیشتری داشت که تلویزیون را بخرند.

تاثییر منفی منفعت گیری از کلمه هوش مصنوعی در خریدهای با ریسک بالا همانند تلویزیون‌های گران‌قیمت، دستگاه‌های پزشکی یا خدمات مالی زیاد تر مشهود می بود. «مسوت چیچک» نویسنده مهم این مطالعه و استاد بالینی بازاریابی در دانشگاه ایالتی واشنگتن می‌گوید که این کار به علت نگرانی مصرف‌کنندگان از از دست دادن پول یا به خطر انداختن ایمنی جسمی‌شان است.

محصولات با ریسک پایین‌تر همانند جاروبرقی‌ها و ربات‌های خدماتی که به هوش مصنوعی اشاره داشتند، کمتر مورد دقت قرار گرفتند، اما مردم تا این مدت ترجیح می‌دادند نسخه‌های غیر هوش مصنوعی آنها را بخرند.

چیچک می‌گوید: «هنگامی هوش مصنوعی ذکر می‌بشود، مطمعن عاطفی افت می‌یابد که به نوبه خود تصمیم خرید را افت می‌دهد.» او گفت: «ما دریافتیم که مطمعن عاطفی نقش مهمی در نحوه فهمیدن مصرف‌کنندگان از محصولات تجهیزبه هوش مصنوعی دارد.»

همین تنفر از منفعت گیری از هوش مصنوعی در توصیف هشت دسته گوناگون محصولات و خدمات مشاهده شد. چیچک نتیجه‌گیری کرد که بازاریابان باید در نحوه معارفه هوش مصنوعی در توصیف محصولات خود دقت کنند و پافشاری بر این کلمه امکان پذیر بهترین رویکرد نباشد.

اغاز این ماه، یک نظرسنجی نشان داد که آیا طرفداران رایانه حاضرند پول بیشتری برای سخت‌افزارهای دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های هوش مصنوعی بپردازند یا نه. بیشتر از ۲۲ هزار نفر، یعنی ۸۴ درصد از کل آرا انها گفتند که حاضر نیستند زیاد تر بپردازند. بیشتر از ۲۲۰۰ نفر انها گفتند که نمی‌دانند، در حالی که کمتر از ۲۰۰۰ نفر جواب مثبت دادند.

دسته بندی مطالب

کسب وکار

تکنولوژی

اموزشی

سلامت

[ad_2]